Page 12 - SNT_20
P. 12

Jubileum 2, Silverpilen 60 år



         Silverpilen, Husqvarna-fabrikens
         ungdomsmotorcykel från 1950-talet
         fyller 60 år i år. Det kanske vid förs-
         ta påseendet inte är ett jubileum
         som har så mycket med Svenska
         Nimbus-tidningen att göra. Men
         många av oss som kör Nimbus idag
         var ju unga när Silverpilen var po-
         pulär, vi såg dem, hörde dem och
         kanske till och med körde dem!
         Säkert ingick en Silverpil i motor-
         cykeldrömmen för många av oss.

         Motorcykeln presenterades alltså år
         1955 och var ett sätt att utnyttja
         den dåvarande lagstiftningen för lätt
         motorcykel till att göra en snabb mc
         för målgruppen unga motorcykel-
         intresserade, och på den tiden
         menade man med det naturligtvis
         bara pojkar.                       Det är inte så svårt att förstå varför Husqvarnas snabba lättviktare döptes
                                            till Silverpilen. Här Jörgens 56a.
         Lagstiftningen sade att för att räk-
         nas som lätt mc och därmed få                                         köras av en 16-årig innehavare av
                                                                               motorcykelkörkort, så skulle motor-
                                                                               cykeln väga högst 75 kilo. När 16-
                                                                               åringen sedan fyllde 18 år så gällde
                                                                               körkortet automatiskt även för tung
                                                                               mc. Först 1970 ändrades bestäm-
                                                                               melserna till en motorstorleksgräns.
                                                                               En lätt motorcykel fick då ha en
                                                                               slagvolym på högst 125 cc.
                                                                               Det var alltså endast vikten som var
                                                                               den begränsande faktorn fram till
                                                                               1970, motorstyrkan eller motorstor-
                                                                               leken begränsades inte, men givet-
                                                                               vis fanns ett besiktningskrav.

                                                                               Husqvarna utgick från den motor på
                                                                               175 cc som man hade i modell 281,
                                                                               kallad Drömbågen. Detta var en
                                                                               motorcykel som presenterats 1953,
                                                                               men räknades som tung mc. Året
                                                                               efter kom Drömbågen Sport med
                                                                               motorn trimmad till 9 hkr och en
                                                                               vikt på 117 kg.

                                                                               För Silverpilen, som blev modell
                                                                               282, byttes Drömbågens gjutjärns-
                                                                               cylinder ut mot lättmetall och hela
                                                                               paketet, motorn med den treväxlade
                                                                               lådan, sattes i en lätt rörram där














                                                                               Lars Stenbergs Drömbågen Sport,
                                                                               onekligen en mycket elegant motor-
                                                                               cykel.
                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17