Page 12 - SNT_20
P. 12
Jubileum 2, Silverpilen 60 år
Silverpilen, Husqvarna-fabrikens
ungdomsmotorcykel från 1950-talet
fyller 60 år i år. Det kanske vid förs-
ta påseendet inte är ett jubileum
som har så mycket med Svenska
Nimbus-tidningen att göra. Men
många av oss som kör Nimbus idag
var ju unga när Silverpilen var po-
pulär, vi såg dem, hörde dem och
kanske till och med körde dem!
Säkert ingick en Silverpil i motor-
cykeldrömmen för många av oss.
Motorcykeln presenterades alltså år
1955 och var ett sätt att utnyttja
den dåvarande lagstiftningen för lätt
motorcykel till att göra en snabb mc
för målgruppen unga motorcykel-
intresserade, och på den tiden
menade man med det naturligtvis
bara pojkar. Det är inte så svårt att förstå varför Husqvarnas snabba lättviktare döptes
till Silverpilen. Här Jörgens 56a.
Lagstiftningen sade att för att räk-
nas som lätt mc och därmed få köras av en 16-årig innehavare av
motorcykelkörkort, så skulle motor-
cykeln väga högst 75 kilo. När 16-
åringen sedan fyllde 18 år så gällde
körkortet automatiskt även för tung
mc. Först 1970 ändrades bestäm-
melserna till en motorstorleksgräns.
En lätt motorcykel fick då ha en
slagvolym på högst 125 cc.
Det var alltså endast vikten som var
den begränsande faktorn fram till
1970, motorstyrkan eller motorstor-
leken begränsades inte, men givet-
vis fanns ett besiktningskrav.
Husqvarna utgick från den motor på
175 cc som man hade i modell 281,
kallad Drömbågen. Detta var en
motorcykel som presenterats 1953,
men räknades som tung mc. Året
efter kom Drömbågen Sport med
motorn trimmad till 9 hkr och en
vikt på 117 kg.
För Silverpilen, som blev modell
282, byttes Drömbågens gjutjärns-
cylinder ut mot lättmetall och hela
paketet, motorn med den treväxlade
lådan, sattes i en lätt rörram där
Lars Stenbergs Drömbågen Sport,
onekligen en mycket elegant motor-
cykel.
12