Page 19 - SNT_20
P. 19
Från C.V. Hansen 1935
C.V. Hansen hade alltså börjat som de broschyrer som fabriken spred med den röda motorcykeln överst
motorcykelförsäljare 1928, men då 1934. Motorcykelns framskärm är på sidan 23 i tidningen, titta
hade han varit känd i den danska en typisk 1934-skärm som följer exempelvis på växelspaken och hur
motorcykelvärlden länge. C.V, som hjulets rundning väl i framkanten. luftnipplarna står på hjulen! Det är
han kallades, var en känd och fram- Den manliga fotomodellen arbetade definitivt samma bild man använt!
gångsrik tävlingsförare, både på den på kontoret hos F & N och kanske
i Danmark legendariska Glostrup- den kvinnliga
banan utanför Köpenhamn och i också. Det före-
landsvägstävlingar innan han star- faller vara sam-
tade motorcykelhandel. C.V Hansen ma unga par
var trogen återförsäljare av Nimbus som figurerar på
från 1934 till slutet 1959. Samman- katalogen för
lagt 1481 nya Nimbus sålde han ge- 1936, se sidan
nom åren enligt Allan Nyborgs bok 22 i tidningen.
om Nimbusförsäljarna. Ytterligare en
koppling till
Nu skall vi se lite extra på en bro- 1936 års katalog
schyr som är tre år äldre än jubi- är den Nimbus
leumskatalogen på föregående sida. som syns mitt
Det är en fyrsidig broschyr, alltså ett på inneruppsla-
vikt blad som presenterar Nimbus get i broschyren.
inför 1935-års säsong. Troligen är Givetvis är det
det en broschyr som producerats av också en 34-a,
C.V. Hansens eget företag, men sä- de första 50
kerligen med hjälp av klichèer och motorcyklarna
annat från Fisker & Nielsens reklam- som tillverkades
avdelning. 1935 såg ju lika-
dana ut som de
På framsidan finns Nimbusnamnet i 200 typ C man
det typsnitt som man ofta använde tillverkat 1934.
före kriget och under det ett foto- Men jämför
grafi av ett ungt par på en 1934 detaljerna på
Nimbus, bilden hade använts i en av bilden här under
Broschyren är i ungefär A3-format och vikt på mitten. Här syns alltså fram- och baksidan. Teckningar av Gunnar
Hansen, innan han kommit fram med sin klassiska stil. Samarbete mellan körskola och mc-försäljare var vanligt.
19