Page 17 - SNT_19
P. 17
Vägen mot Tidaholm visade sig re-
dan från början vara härligt spän-
nande slingrig och mycket välhållen.
Vårt första stopp var vid Habo kyr-
ka, en imponerande träkyrka från
1200-talet, ja närmast en katedral.
Kyrkan gjorde ett starkt intryck på
oss alla. Här i en liten skogssocken
vid Vättern hade man för snart åtta-
hundra år sedan rest en träkyrka av
sådan resning och längd att den
kunnat passa i en större stad.
Vi körde vidare i den vackra som-
mardagen, vägen var anpassad
efter terrängen, mjukt slingrande
både i sidled och höjdled, vägkan-
terna var fulla av sensommarblom-
ster och där tallskogen var gles
blommade ljungen vackert lila. En
fin kombination av natur- och
kulturupplevelse.
Vi stannade till vid en av de många
milstenar som stod utmed vägen
och fyllde lungorna med skogsluft.
Flera andra motorcyklar passerade
under vår korta paus.
Framme i Tidaholm ledde Bertil oss
till stadens gamla centralpunkt, hol-
men i ån Tidan. En guide mötte oss
Altartavlan i Habo kyrka. Inredningen och målningarna är från 1700-talet.
på muséet. Han berättade inspirerat
och inspirerande om stadens fram-
Efter en ordentlig frukost på lör- stort glest bebyggt skogsområde. växt och historia. Fallen i ån, just
dagsmorgonen var vi redo för Tidaholm är en industristad upp- här vid holmen var starten av det
dagens körtur, vi skulle på småvä- vuxen omkring en tändsticksfabrik, hela. Under medeltiden låg här en
gar ta oss till Tidaholm. Vägen gick en mekanisk industri och en möbel- större gård som senare växte till ett
över Hökensås, en högplatå väster fabrik. gods. Här fanns kvarn och såg. Ett
om Vättern som varit, och är, ett litet järnverk anlades på holmen år
Roland hade gärna övertagit den
Husqvarna från sent tio-tal som stod
på muséet!
1799. Tändsticksfabricen Vulcan
grundades år 1868 på holmen där
det också fanns en snickerifabrik
och senare startades den mekaniska
verkstaden. Verkstaden kom att
bland annat framgångsrikt tillverka
hästvagnar och 1903 slog man sig
på att fabricera lastbilar. Fram till
Milstenar började resas under 1630-talet för att statens tjänstemän skulle
hålla ordning på hur mycket de skulle betala i skjutstaxa när de var på 1934 tillverkade man omkring 1000
resa. Det stod en sten på var fjärdedels mil. Den här stenen, och de andra lastbilar och bussar. Några av dessa
utmed vår väg var rest under Karl XII regeringstid år 1707.
17