Page 18 - SNT_19
P. 18

Vår guide med en av de mycket tidiga lastvagnarna   Tjugo år senare, en konkurrent till Chevrolets bilar.
         gamla fordon finns bland muséets
         samlingar, renoveras och körs.

         På grund av att guiden och vi hade
         många gemensamma intressen fick
         vi se mycket. Rundturen var nog    En liten rast
         tänkt att vara en knapp timme, men  någonstans på
         blev ungefär 2,5 timmar kort. En fin  Hökensås, längst
         upplevelse hela tiden.             fram Jörgens
                                            maskin med
         Tillbaka mot Bankeryd efter en väl-  Engströmvagn.
         behövlig fika körde vi en delvis an-  Det kändes fint
         norlunda, men minst lika fin väg   att byta lands-
         som på ditvägen. Dagen var väl     vägsljuden mot
         använd, ett dussin mil på fina mc-  fågelsång och
         vägar, ett mycket spännande och    alla de ljud som
         intressant  museibesök och gott    skapar tystnaden
         kamratskap.                        i en skog.





















         Den svenska Hesselmanndieseln användes i flera av   Japansk motorcykel med fransktillverkad sidovagn,
         fabrikens bilar. Det var en svensk konstruktion som  skivbromsar runt om, ett ordentligt bagagerum och
         gjorde att man kunde bygga om vissa bensinmotorer till plats för två i sidovagnskorgen. Motorn på 900 kubik
         råoljedrift med hjälp av en insprutningspump. Tändstift  borde väl efter Nimbusmått ge cirka 30 hästkrafter,
         var fortfarande nödvändiga eftersom kompressionen   men det är möjligt att jag har fel … Roland ser funder-
         inte var så hög. Motorerna startades på bensin och man sam ut, men det finns nog inte så många sådana här
         slog över till råoljedriften när motorn var varm.   ekipage på marknaden.
         Även denna kväll kunde vi sitta ute  Lördagskvällens middag var verk-  för en sista pilsner och ytterligare
         på campingplatsen och äta, men     ligen delikat - ugnsbakat fläskkött  samtal.
         innan dess hade vi tittat på flera av  med kantarellsås och potatisgratäng
         klubbmedlemmarnas motorcyklar,     eller ugnsbakad potatis, vilket man  Söndagen kom och hemfärden nal-
         bland annat en mycket fin Triumph  föredrog. Sist, som krona på verket,  kades. Bertil visade oss två sydlän-
         och ett modernt sidovagnsekipage   en härlig bärpaj. En festmåltid som  ningar vägen genom stadens gator
         med lite annorlunda prestanda och  vi alla njöt av i fulla drag. Kvällen  så att vi kom på Riksettan igen.
         komfort än våra Nimbussar - men    blev sen innan vi drog oss inomhus  Naturligtvis kändes vägen lång, men
         vem skulle vilja byta?                                                mil lades till mil, motorcyklarna

                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23