Page 18 - SNT_19
P. 18
Vår guide med en av de mycket tidiga lastvagnarna Tjugo år senare, en konkurrent till Chevrolets bilar.
gamla fordon finns bland muséets
samlingar, renoveras och körs.
På grund av att guiden och vi hade
många gemensamma intressen fick
vi se mycket. Rundturen var nog En liten rast
tänkt att vara en knapp timme, men någonstans på
blev ungefär 2,5 timmar kort. En fin Hökensås, längst
upplevelse hela tiden. fram Jörgens
maskin med
Tillbaka mot Bankeryd efter en väl- Engströmvagn.
behövlig fika körde vi en delvis an- Det kändes fint
norlunda, men minst lika fin väg att byta lands-
som på ditvägen. Dagen var väl vägsljuden mot
använd, ett dussin mil på fina mc- fågelsång och
vägar, ett mycket spännande och alla de ljud som
intressant museibesök och gott skapar tystnaden
kamratskap. i en skog.
Den svenska Hesselmanndieseln användes i flera av Japansk motorcykel med fransktillverkad sidovagn,
fabrikens bilar. Det var en svensk konstruktion som skivbromsar runt om, ett ordentligt bagagerum och
gjorde att man kunde bygga om vissa bensinmotorer till plats för två i sidovagnskorgen. Motorn på 900 kubik
råoljedrift med hjälp av en insprutningspump. Tändstift borde väl efter Nimbusmått ge cirka 30 hästkrafter,
var fortfarande nödvändiga eftersom kompressionen men det är möjligt att jag har fel … Roland ser funder-
inte var så hög. Motorerna startades på bensin och man sam ut, men det finns nog inte så många sådana här
slog över till råoljedriften när motorn var varm. ekipage på marknaden.
Även denna kväll kunde vi sitta ute Lördagskvällens middag var verk- för en sista pilsner och ytterligare
på campingplatsen och äta, men ligen delikat - ugnsbakat fläskkött samtal.
innan dess hade vi tittat på flera av med kantarellsås och potatisgratäng
klubbmedlemmarnas motorcyklar, eller ugnsbakad potatis, vilket man Söndagen kom och hemfärden nal-
bland annat en mycket fin Triumph föredrog. Sist, som krona på verket, kades. Bertil visade oss två sydlän-
och ett modernt sidovagnsekipage en härlig bärpaj. En festmåltid som ningar vägen genom stadens gator
med lite annorlunda prestanda och vi alla njöt av i fulla drag. Kvällen så att vi kom på Riksettan igen.
komfort än våra Nimbussar - men blev sen innan vi drog oss inomhus Naturligtvis kändes vägen lång, men
vem skulle vilja byta? mil lades till mil, motorcyklarna
18