Page 13 - SNT_19
P. 13
mentet och en stel visarearm som
visar fjädringsrörelsen på en skala
som graderats i en av enheterna för
åtdragningsmoment, SI-systemets
eller det engelska-amerikanska ba-
serat på foot-pound. Anledningen till
konstruktionen var att man strävade
efter en hög och jämn kvalitet i
sammansättningen av koncernens
bilmotorer. Då var det givetvis en
fördel om alla ramlager och topplock
drogs till på förhand bestämda vär-
den, särskilt som lättmetaller börjat
användas i motorerna. Man kunde
med detta verktyg även använda
mindre rutinerad personal för mo-
tormontering.
Den andra typen av rent mekaniska
momentnycklar – klickmoment-
nyckeln är en senare konstruktion,
enligt samma historik. Det första
amerikanska patentet som rör en
sådan momentnyckel skall då vara
från 1943. Man kan tänka sig att det
bland annat var flygindustrin under
andra världskriget som stod bakom
den konstruktionen. Klickmoment-
nyckeln är konstruerad kring en
Miles Mushlin i Vermont har en momentnyckel som troligen är från 1940- fjäder som kan spännas till olika
talet, praktiskt taget i nyskick. Ovan syns emballaget och nedan själva värden och när man drar i nyckeln
verktyget. Det yngsta patentet man åberopar är från 1943. med en större kraft än fjäderspän-
ningen så hoppar en kula eller kil ur
sitt läge och skapar ett klickande
ljud. Klicknyckeln är mer exakt än
visarenyckeln och ett verktyg som
är lätt att använda, även för en re-
lativt orutinerad montör. Så långt
alltså den historik jag hittat – skri-
ven av det företag som fick upp-
giften av Chryslerkoncernen att
körning. Nimbusverkstäderna drar skaffade sig erfarenhet av hur hårt utveckla och tillverka momentnyck-
emellertid topplocken till cirka 55 olika typer av skruvförband skulle lar, Sturtevant Richmont. Idag mär-
Nm, utan krav på efterdragning. Hur dras åt och man hade olika tum- kesledande på den amerikanska
som helst är det viktigt att inte dra regler för hur detta skulle genom- marknaden. Man kanske kan miss-
varje skruv till inställt värde direkt, föras och kontrolleras. Det grund- tänka att historieskrivningen är nå-
utan ta det i, gärna tre, omgångar, läggande var olika längder på skruv- got förenklad.
då man drar ungefär en tredjedel i nycklar av olika dimensioner, en 19
taget. Mycket viktigt är också att mm ringnyckel var betydligt längre En sökning i det amerikanska
man drar skruvarna i ett mönster än en 10 mm eftersom skruvar och patentverkets register ger många
från mitten utåt kanterna på topp- muttrar med 19 mm storlek tålde, träffar på momentnycklar, fyra av
locket. Man kan säga att man ”kav- och krävde, större åtdragningsmo- dessa träffar förefaller, enligt min
lar” ut topplocket från mitten och ment än sådana som var 10 mm mening, mer relevanta än de övriga.
mot kanterna. Rena och välsmorda stora. Detta fungerade väl så länge Äldst är ett patent från 1924, U.S
gängor och nya skruvar är grundläg- cylinderblock och topp var av gjut- patent 1519800. Här ställer man in
gande som vi såg ovan. Det skall järn. Men när lättmetaller började önskat åtdragningsmoment med en
vara så kallad svartskruv, helst håll- användas i större utsträckning växte mikrometerliknande skruv som i sin
fasthetsklassning 10.9. Allt detta kraven på noggrannhet eftersom tur spänner en fjäder som skapar
alltså för att topplock och topplocks- dessa skulle ha lägre åtdragnings- önskad belastningsgräns. Det före-
packning skall bli jämnt dragna och moment. faller vara en mycket tidig variant
inte slå sig. på klickmomentnyckeln.
Enligt den enda momentnyckelhisto-
rik som jag har funnit hittills så är Ett patent där nyheten är två lam-
Lite historia
nyckeln ett verktyg som konstrue- por, där den ena lyser när man när-
Under en stor del av förbrännings- rades först 1924 och den togs fram mar sig inställt moment och den
motorns historia har åtdragnings- inom Chrysler-koncernen. Det var andra tänds när man uppnått vär-
momentet varit en fråga om yrkes- då fråga om den enkla moment- det, är från 1941, 2258041. Idén
skicklighet hos mekanikern och nyckeln med visare. Den som består utnytjade bland annat Porsche långt
montören och likadant var det under av en något fjädrande arm som tar senare vid Le Mans.
en stor del av ångmaskinseran. Man upp och förmedlar åtdragningsmo-
13