Page 13 - SNT_19
P. 13

mentet och en stel visarearm som
                                                                               visar fjädringsrörelsen på en skala
                                                                               som graderats i en av enheterna för
                                                                               åtdragningsmoment, SI-systemets
                                                                               eller det engelska-amerikanska ba-
                                                                               serat på foot-pound. Anledningen till
                                                                               konstruktionen var att man strävade
                                                                               efter en hög och jämn kvalitet i
                                                                               sammansättningen av koncernens
                                                                               bilmotorer. Då var det givetvis en
                                                                               fördel om alla ramlager och topplock
                                                                               drogs till på förhand bestämda vär-
                                                                               den, särskilt som lättmetaller börjat
                                                                               användas i motorerna. Man kunde
                                                                               med detta verktyg även använda
                                                                               mindre rutinerad personal för mo-
                                                                               tormontering.
                                                                               Den andra typen av rent mekaniska
                                                                               momentnycklar – klickmoment-
                                                                               nyckeln är en senare konstruktion,
                                                                               enligt samma historik. Det första
                                                                               amerikanska patentet som rör en
                                                                               sådan momentnyckel skall då vara
                                                                               från 1943. Man kan tänka sig att det
                                                                               bland annat var flygindustrin under
                                                                               andra världskriget som stod bakom
                                                                               den konstruktionen. Klickmoment-
                                                                               nyckeln är konstruerad kring en
         Miles Mushlin i Vermont har en momentnyckel som troligen är från 1940-  fjäder som kan spännas till olika
         talet, praktiskt taget i nyskick. Ovan syns emballaget och nedan själva  värden och när man drar i nyckeln
         verktyget. Det yngsta patentet man åberopar är från 1943.             med en större kraft än fjäderspän-
                                                                               ningen så hoppar en kula eller kil ur
                                                                               sitt läge och skapar ett klickande
                                                                               ljud. Klicknyckeln är mer exakt än
                                                                               visarenyckeln och ett verktyg som
                                                                               är lätt att använda, även för en re-
                                                                               lativt orutinerad montör. Så långt
                                                                               alltså den historik jag hittat – skri-
                                                                               ven av det företag som fick upp-
                                                                               giften av Chryslerkoncernen att
         körning. Nimbusverkstäderna drar   skaffade sig erfarenhet av hur hårt  utveckla och tillverka momentnyck-
         emellertid topplocken till cirka 55  olika typer av skruvförband skulle  lar, Sturtevant Richmont. Idag mär-
         Nm, utan krav på efterdragning. Hur  dras åt och man hade olika tum-  kesledande på den amerikanska
         som helst är det viktigt att inte dra  regler för hur detta skulle genom-  marknaden. Man kanske kan miss-
         varje skruv till inställt värde direkt,  föras och kontrolleras. Det grund-  tänka att historieskrivningen är nå-
         utan ta det i, gärna tre, omgångar,  läggande var olika längder på skruv-  got förenklad.
         då man drar ungefär en tredjedel i  nycklar av olika dimensioner, en 19
         taget. Mycket viktigt är också att  mm ringnyckel var betydligt längre  En sökning i det amerikanska
         man drar skruvarna i ett mönster   än en 10 mm eftersom skruvar och   patentverkets register ger många
         från mitten utåt kanterna på topp-  muttrar med 19 mm storlek tålde,  träffar på momentnycklar, fyra av
         locket. Man kan säga att man ”kav-  och krävde, större åtdragningsmo-  dessa träffar förefaller, enligt min
         lar” ut topplocket från mitten och  ment än sådana som var 10 mm      mening, mer relevanta än de övriga.
         mot kanterna. Rena och välsmorda   stora. Detta fungerade väl så länge  Äldst är ett patent från 1924, U.S
         gängor och nya skruvar är grundläg- cylinderblock och topp var av gjut-  patent 1519800. Här ställer man in
         gande som vi såg ovan. Det skall   järn. Men när lättmetaller började  önskat åtdragningsmoment med en
         vara så kallad svartskruv, helst håll-  användas i större utsträckning växte  mikrometerliknande skruv som i sin
         fasthetsklassning 10.9. Allt detta  kraven på noggrannhet eftersom    tur spänner en fjäder som skapar
         alltså för att topplock och topplocks-  dessa skulle ha lägre åtdragnings-  önskad belastningsgräns. Det före-
         packning skall bli jämnt dragna och  moment.                          faller vara en mycket tidig variant
         inte slå sig.                                                         på klickmomentnyckeln.
                                            Enligt den enda momentnyckelhisto-
                                            rik som jag har funnit hittills så är  Ett patent där nyheten är två lam-
         Lite historia
                                            nyckeln ett verktyg som konstrue-  por, där den ena lyser när man när-
         Under en stor del av förbrännings-  rades först 1924 och den togs fram  mar sig inställt moment och den
         motorns historia har åtdragnings-  inom Chrysler-koncernen. Det var   andra tänds när man uppnått vär-
         momentet varit en fråga om yrkes-  då fråga om den enkla moment-      det, är från 1941, 2258041. Idén
         skicklighet hos mekanikern och     nyckeln med visare. Den som består  utnytjade bland annat Porsche långt
         montören och likadant var det under  av en något fjädrande arm som tar  senare vid Le Mans.
         en stor del av ångmaskinseran. Man  upp och förmedlar åtdragningsmo-

                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18