Page 15 - SNT_19
P. 15
höga och medför risk för överspän-
ning. De nya åtdragningsmomenten
är dem vi känner idag, 62 Nm för
ramlagren och 35 Nm för de övriga.
Det är osäkert om man lämnat upp-
gifter om åtdragningsmoment från
fabrikens sida tidigare än 1950. De
större Nimbusverkstäderna, och sär-
skilt de som även arbetade med
bilar, som Brdr. Jørgensen i Århus,
skaffade säkerligen momentnycklar
redan under början av 1950-talet,
medan de mindre verkstäderna med
erfarna mekaniker antagligen dröjde
mycket längre. John Carlsen, JC
Nimbus, berättar att hans far troli-
gen skaffade en momentnyckel till
verkstaden först år 1974. Det var då
en nyckel med visarearm och en
skala. Tage Johansen på Fyns Nim-
bus utbildades på bilar under 1960-
talet och då var momentnyckeln ett
standardverktyg i hans utbildning.
På tekniskt cirkulär 55-2 har Anders
Fisker även tagit med en vägledning
för hur man kontrollerar moment-
nyckeln så att den visar rätt vid 3,5
Nm åtdragningsmoment. Man
hänger en 10-kilosvikt 0,35 meter
från centrum på hylsfästet på mo-
mentnyckeln, det vill säga belastar
den med 35 Nm.
Man kan onekligen fråga sig vad
som skedde under tiden emellan att
de två tekniska cirkulären sändes
ut. Användes momentnyckeln i pro-
duktionen hos Fisker & Nielsen och
drog man topplocksbultar, vevstaks-
lager och så vidare till 58 Nm och
ramlager till 90 Nm? Att småverk-
städerna fortsatte som tidigare är
nog säkert, men hur gjorde Brdr
Jørgensen eller Marius Nielsen i
Odense? I vilket sammanhang upp-
Tekniskt cirkulär 55-2 med de korrekta åtdragningsmomenten och en täcktes misstaget?
handledning i hur man grovkalibrerar momentnyckeln. 3,5 kg x m=35 Nm.
Samtal med Lars Nilsson, Lasse Persson,
Møtrikker og Skruer med Underfald för m x kg och momentet angavs Bengt Mörner, John Carlsen, Poul Jørss
Krumtaphovedlejer, Underfald Plejl- även i det engelska systemet. och Knud Jørgensen har varit viktiga vid
stang, Topstykke, Kronhjul, Bremse- tillkomsten av artikeln. Miles Mushlin har
tromle, Bolt i Kronestykke og Tænd- Drygt två år senare, den 1 april hjälpt mig att förstå och värdera de
rør. Man uppmanar till att använda 1952, kom ett tekniskt cirkulär amerikanska patenthandlingarna. Fel och
en momentnyckel när dessa ele- numrerat 55-2. Detta hade rubri- missuppfattningar är givetvis mina egna.
ment spänns och anger följande ken: Fastspænding af Skruer og
åtdragningsmoment, här angivet i Møtrikker med Momentnøgle. Cirku- Sturtevant Richmonts momentnyckel-
Nm: lär 55-2 sändes ut samma dag som historik kan man se på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=3Or
cirkulär 69, som behandlar förstärk- 5crpFLTE
Vevaxellager 90 Nm ning av tvärförstyvningen under
Vevstakslager 58 Nm styrhuvudet. Man har emellertid Förutom angiven litteratur har även
Topplock 58 Nm avsiktligt numrerat det förstnämnda Knud Jørgensens, Nimbus - vedligehol-
Kronhjul 58 Nm cirkuläret som 55-2 så att det skulle delse, 2, udgave 2008, använts. En bra
Bromstrumma 58 Nm sorteras in efter cirkulär 55 i åter- sammanfattning finns även i Weidingers,
Styrhuvud 58 Nm försäljarens pärmar, trots att man Nimbus tjeklister.
Tändstift 48 Nm sänt ut ytterligare 13 cirkulär under
mellantiden. I detta nya cirkulär Kommentarer, rättelser och annat är
mycket välkomna!
År 1950 kallades enheten för åt- meddelar man att de tidigare upp-
dragningsmoment i metersystemet givna åtdragningsmomenten är för Lasse
15