Page 15 - SNT_19
P. 15

höga och medför risk för överspän-
                                                                               ning. De nya åtdragningsmomenten
                                                                               är dem vi känner idag, 62 Nm för
                                                                               ramlagren och 35 Nm för de övriga.

                                                                               Det är osäkert om man lämnat upp-
                                                                               gifter om åtdragningsmoment från
                                                                               fabrikens sida tidigare än 1950. De
                                                                               större Nimbusverkstäderna, och sär-
                                                                               skilt de som även arbetade med
                                                                               bilar, som Brdr. Jørgensen i Århus,
                                                                               skaffade säkerligen momentnycklar
                                                                               redan under början av 1950-talet,
                                                                               medan de mindre verkstäderna med
                                                                               erfarna mekaniker antagligen dröjde
                                                                               mycket längre. John Carlsen, JC
                                                                               Nimbus, berättar att hans far troli-
                                                                               gen skaffade en momentnyckel till
                                                                               verkstaden först år 1974. Det var då
                                                                               en nyckel med visarearm och en
                                                                               skala. Tage Johansen på Fyns Nim-
                                                                               bus utbildades på bilar under 1960-
                                                                               talet och då var momentnyckeln ett
                                                                               standardverktyg i hans utbildning.

                                                                               På tekniskt cirkulär 55-2 har Anders
                                                                               Fisker även tagit med en vägledning
                                                                               för hur man kontrollerar moment-
                                                                               nyckeln så att den visar rätt vid 3,5
                                                                               Nm åtdragningsmoment. Man
                                                                               hänger en 10-kilosvikt 0,35 meter
                                                                               från centrum på hylsfästet på mo-
                                                                               mentnyckeln, det vill säga belastar
                                                                               den med 35 Nm.

                                                                               Man kan onekligen fråga sig vad
                                                                               som skedde under tiden emellan att
                                                                               de två tekniska cirkulären sändes
                                                                               ut. Användes momentnyckeln i pro-
                                                                               duktionen hos Fisker & Nielsen och
                                                                               drog man topplocksbultar, vevstaks-
                                                                               lager och så vidare till 58 Nm och
                                                                               ramlager till 90 Nm? Att småverk-
                                                                               städerna fortsatte som tidigare är
                                                                               nog säkert, men hur gjorde Brdr
                                                                               Jørgensen eller Marius Nielsen i
                                                                               Odense? I vilket sammanhang upp-
        Tekniskt cirkulär 55-2 med de korrekta åtdragningsmomenten och en      täcktes misstaget?
        handledning i hur man grovkalibrerar momentnyckeln. 3,5 kg x m=35 Nm.

                                                                               Samtal med Lars Nilsson, Lasse Persson,
         Møtrikker og Skruer med Underfald  för m x kg och momentet angavs     Bengt Mörner, John Carlsen, Poul Jørss
         Krumtaphovedlejer, Underfald Plejl-  även i det engelska systemet.    och Knud Jørgensen har varit viktiga vid
         stang, Topstykke, Kronhjul, Bremse-                                   tillkomsten av artikeln. Miles Mushlin har
         tromle, Bolt i Kronestykke og Tænd-  Drygt två år senare, den 1 april  hjälpt mig att förstå och värdera de
         rør. Man uppmanar till att använda  1952, kom ett tekniskt cirkulär   amerikanska patenthandlingarna. Fel och
         en momentnyckel när dessa ele-     numrerat 55-2. Detta hade rubri-   missuppfattningar är givetvis mina egna.
         ment spänns och anger följande     ken: Fastspænding af Skruer og
         åtdragningsmoment, här angivet i   Møtrikker med Momentnøgle. Cirku-  Sturtevant Richmonts momentnyckel-
         Nm:                                lär 55-2 sändes ut samma dag som   historik kan man se på Youtube:
                                                                               https://www.youtube.com/watch?v=3Or
                                            cirkulär 69, som behandlar förstärk-  5crpFLTE
         Vevaxellager         90 Nm         ning av tvärförstyvningen under
         Vevstakslager        58 Nm         styrhuvudet. Man har emellertid    Förutom angiven litteratur har även
         Topplock             58 Nm         avsiktligt numrerat det förstnämnda  Knud Jørgensens, Nimbus - vedligehol-
         Kronhjul             58 Nm         cirkuläret som 55-2 så att det skulle  delse, 2, udgave 2008, använts. En bra
         Bromstrumma          58 Nm         sorteras in efter cirkulär 55 i åter-  sammanfattning finns även i Weidingers,
         Styrhuvud            58 Nm         försäljarens pärmar, trots att man  Nimbus tjeklister.
         Tändstift            48 Nm         sänt ut ytterligare 13 cirkulär under
                                            mellantiden. I detta nya cirkulär  Kommentarer, rättelser och annat är
                                                                               mycket välkomna!
         År 1950 kallades enheten för åt-   meddelar man att de tidigare upp-
         dragningsmoment i metersystemet    givna åtdragningsmomenten är för                                Lasse

                                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20