Page 21 - SNT_19
P. 21
Originalritningen till stiftet som lossnade, från A/S Fisker & Nielsens ritningssamling som den återges på
DNTs ritnings-CD. Som synes är ritningen daterad den 6 april 1933 med en ändring av toleransen för stif-
tets diameter i den del som skall gå igenom kamaxeldrev och centrifugalvikt, daterad den 18 november
1935. Ritningen är ett gott exempel på det arbete som ligger bakom minsta del i en så komplicerad maskin
som en motorcykel.
ligga med huvudet alldeles under försök hade stiftet lossnat helt och Vad som egentligen har skett och
sidovagnslådan. Där var det lä och kastats ut i oljereturröret. Med viss vilka skador oljudet har medfört
Roland kunde höra vad jag sade. tillförsikt startade jag åter hemåt. återstår att se. Kamboxen skall av
Konstigt nog stannade inte någon Efter några försiktiga kilometer öka- och kamaxeln tas ur. En rapport
medtrafikant och undrade om det de jag gradvis hastigheten för att kommer framöver!
skett en olycka! snart passera Slagelse för fulla se-
gel!
Tills dess endast några antaganden.
Vi enades om att det var ett stift till Uppenbarligen har fjädern som hål-
tändförställningen och jag resone- Resten av hemfärden gick utan ler tillbaka centrifugalvikten brustit,
ytterligare problem och utan att jag
rade som så att det var värt försö- av utmattning eller av andra skäl.
ket att köra försiktigt hem. Antag- kunde märka något av sämre pres- Brottet är vid den böj i 90 som
o
ligen var det fjädern som låg och tanda hos motorn på låga varv, finns i övergången från spiral till
skrapade någonstans, eftersom den trots att rimligen bara den ena av ögla. Som ritning 7403-A visar så
är av tunt material så skulle ljudet tändförställningsvikterna fungerade. borde stiftet sitta i kamdrevet med
säkert upphöra snart och skadorna presspassning och sitta kvar, trots
inte bli så stora! Roland önskade Väl hemkommen började jag efter att fjädern lossnar. Uppenbarligen
lycka till och erbjöd sig att ordna någon dag skruva isär lite grand för har stiftet inte suttit tillräckligt fast
bärgning om så skulle behövas, en att inspektera. När tändspolen och utan lossnat när fjädern brustit och
verklig kompis! fördelarskålen tagits bort hittade jag arbetat sig bakåt för att gå emot
den trasiga fjädern. Den låg i den kamaxelhusets insida under några
Så reste jag mig ur diket och skru- skålade delen av kamdrevet. Där hundra motorvarv, därav gnisslet.
vade på oljeröret igen, kontrollerade hade den dansat runt under 20 mil! Av den våldsamma kontakten med
oljan för säkerhets skull och tram- Jag kunde också se att det var stif- kamaxelhuset har stiftet böjts och
pade på kickstarten. Motorn starta- tet som håller den ena centrifugal- så till sist lossnat och kastats ut i
de direkt – utan gnissel! Oljudet var vikten som lossnat. Detta bekräfta- oljereturröret.
helt borta! Skönt, men hur kom det des också av en titt på ritnings-CDn
sig? som DNT givit ut. Stiftet som håller Elementärt, min käre Watson – men
vikten är 19 mm långt medan stiftet inte den första tanken som slog mig
Antagligen var det stiftet som fört som bara håller fjäderns andra ände där i diket utanför Slagelse!
oljud när det var på väg ur sitt hål, är betydligt kortare, bara 11 mm.
tänkte jag. Samtidigt som jag stop- Delarna heter 7403-A, den långa,
pade motorn vid mitt senaste start- respektive 7404-A, den kortare.
21