Page 21 - SNT_19
P. 21

Originalritningen till stiftet som lossnade, från A/S Fisker & Nielsens ritningssamling som den återges på
          DNTs ritnings-CD. Som synes är ritningen daterad den 6 april 1933 med en ändring av toleransen för stif-
          tets diameter i den del som skall gå igenom kamaxeldrev och centrifugalvikt, daterad den 18 november
          1935. Ritningen är ett gott exempel på det arbete som ligger bakom minsta del i en så komplicerad maskin
          som en motorcykel.

         ligga med huvudet alldeles under   försök hade stiftet lossnat helt och  Vad som egentligen har skett och
         sidovagnslådan. Där var det lä och  kastats ut i oljereturröret. Med viss  vilka skador oljudet har medfört
         Roland kunde höra vad jag sade.    tillförsikt startade jag åter hemåt.  återstår att se. Kamboxen skall av
         Konstigt nog stannade inte någon   Efter några försiktiga kilometer öka-  och kamaxeln tas ur. En rapport
         medtrafikant och undrade om det    de jag gradvis hastigheten för att  kommer framöver!
         skett en olycka!                   snart passera Slagelse för fulla se-
                                            gel!
                                                                               Tills dess endast några antaganden.
         Vi enades om att det var ett stift till                               Uppenbarligen har fjädern som hål-
         tändförställningen och jag resone-  Resten av hemfärden gick utan     ler tillbaka centrifugalvikten brustit,
                                            ytterligare problem och utan att jag
         rade som så att det var värt försö-                                   av utmattning eller av andra skäl.
         ket att köra försiktigt hem. Antag-  kunde märka något av sämre pres-  Brottet är vid den böj i 90  som
                                                                                                       o
         ligen var det fjädern som låg och  tanda hos motorn på låga varv,     finns i övergången från spiral till
         skrapade någonstans, eftersom den  trots att rimligen bara den ena av  ögla. Som ritning 7403-A visar så
         är av tunt material så skulle ljudet  tändförställningsvikterna fungerade.  borde stiftet sitta i kamdrevet med
         säkert upphöra snart och skadorna                                     presspassning och sitta kvar, trots
         inte bli så stora! Roland önskade  Väl hemkommen började jag efter    att fjädern lossnar. Uppenbarligen
         lycka till och erbjöd sig att ordna  någon dag skruva isär lite grand för  har stiftet inte suttit tillräckligt fast
         bärgning om så skulle behövas, en  att inspektera. När tändspolen och  utan lossnat när fjädern brustit och
         verklig kompis!                    fördelarskålen tagits bort hittade jag  arbetat sig bakåt för att gå emot
                                            den trasiga fjädern. Den låg i den  kamaxelhusets insida under några
         Så reste jag mig ur diket och skru-  skålade delen av kamdrevet. Där  hundra motorvarv, därav gnisslet.
         vade på oljeröret igen, kontrollerade  hade den dansat runt under 20 mil!  Av den våldsamma kontakten med
         oljan för säkerhets skull och tram-  Jag kunde också se att det var stif-  kamaxelhuset har stiftet böjts och
         pade på kickstarten. Motorn starta-  tet som håller den ena centrifugal-  så till sist lossnat och kastats ut i
         de direkt – utan gnissel! Oljudet var  vikten som lossnat. Detta bekräfta-  oljereturröret.
         helt borta! Skönt, men hur kom det  des också av en titt på ritnings-CDn
         sig?                               som DNT givit ut. Stiftet som håller  Elementärt, min käre Watson – men
                                            vikten är 19 mm långt medan stiftet  inte den första tanken som slog mig
         Antagligen var det stiftet som fört  som bara håller fjäderns andra ände  där i diket utanför Slagelse!
         oljud när det var på väg ur sitt hål,  är betydligt kortare, bara 11 mm.
         tänkte jag. Samtidigt som jag stop-  Delarna heter 7403-A, den långa,
         pade motorn vid mitt senaste start-  respektive 7404-A, den kortare.

                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26