Page 14 - SNT_19
P. 14
En nyckel som bygger på en fjäd-
rande stålarm godkändes 1942 med
patent nummer 2303411. Avsikten
var att skapa ett verktyg som var
billigt att tillverka, noggrant och
som kunde användas i trånga ut-
rymmen.
Slutligen har vi patent 2371901 från
1945, där företaget Sturtevant
Richmont onekligen är med i bilden.
Rättigheterna ges till en mr Liver-
mont som var inblandad i företaget.
Det nya med denna konstruktion är
att den inre friktionen i själva mo-
mentnyckeln minimeras så att den
inte påverkar inställningen och det
skapade momentet.
Idag finns det även rent digitala
momentnycklar som arbetar efter
andra principer än de ovan nämnda.
Den senaste tekniska utvecklingen
grundas på efterspänning i ett be-
stämt antal grader av ett helt varv.
På detta sätt påverkas man inte av
friktionen i skruvförbandet som ris-
ken är med en traditionell moment-
nyckel.
Momentnyckeln till verkstäderna
När togs då momentnyckeln i bruk
på verkstäderna? Frågan ligger nära
till hands att ställa men är svårare
att besvara. En momentnyckel av
god kvalitet är ett relativt dyrt verk-
tyg, i alla fall i jämförelse med
skruvnycklar och mejslar. Det är
rimligt att antaga att de större verk- En sida ur 1950 års upplaga av förlaget Ivars reparationshandbok för bil-
städerna var de som tidigast inköpte motorer visas en momentnyckel av visaretyp.
momentnycklar och att småverk-
städerna släpade efter. Kanske sågs som det svenska Tekno. I den fjärde
momentnyckeln som något överflö- upplagan 1950, nämns moment- spridas omkring år 1950, när fram-
digt för en skicklig mekaniker som nyckeln för första gången och den förallt kanske amerikanska biltill-
sysslat med motorer i åratal utan kallas då kontrollnøgle. Man beskri- verkare började ställa krav på drag-
verktyget ning av skruvförband till vissa be-
ver de särskilda krav som motorde-
taljer gjutna i lättmetaller ställer på stämda värden. I första hand då när
I handboken Motorcykler av Svend det gäller ramlager, vevstakslager
riktigt åtdragningsmoment och ris-
Taarnhøj från 1948 sägs exempelvis kerna med att spänna för hårt. Man och topplocksskruvar.
om vevstaksmontage att vevstaks- har även en bild av en moment-
lagren skall dras så att den fria vev- nyckel. Se bilden ovan. De stora verkstäderna och då först
staken skall kunna rotera ett par och främst märkesverkstäderna var
varv kring vevaxeln vid ett lätt slag. Den svenska Teknos Förgasarmo- tvungna att följa med och anskaffa
Inte heller i N.E. Demant Hansens torer för bilar, från 1952, av Bengt momentnycklar, medan de mindre
bok Motorcyklen i Teori og Praksis Sandelius, anger åtdragningsmo- troligen släpade efter. Ett svenskt
från 1952, nämns åtdragningsmo- ment för ramlagren för nästan alla exempel ger motormannen Bengt
ment för skruvförband. I den danska amerikanska bilmodeller samt för Mörner, han praktiserade på en väl-
översättningen av Björn Bergviks några enstaka europeiska modeller, utrustad bilverkstad år 1946 som
Motorreparationer från 1948, sägs däribland några från Citroën, Peu- redan hade momentnycklar av visa-
att till vevstakslager är det tillräck- geot och Jaguar. Om vevstakslager retypen.
ligt att använda en nyckel med ett sägs: Drag åt muttrarna (skruvarna)
250 mm långt skaft, medan man vid med rätt åtdragningsmoment … och i Nimbus-världen
dragning av ramlagren kan använda (använd momentnyckel), och säkra Hur står det då till om vi ser på
en längre nyckel. Björn Bergvik var dem på rätt sätt. (Sandelius B. Nimbusmotorcyklarna i de här sam-
biträdande servicechef hos General 1952, sidan 152) manhangen?
Motors Nordiska AB i Stockholm.
Vi kan alltså dra slutsatsen att en Den 15 mars 1950 sände fabriken ut
Det danska bokförlaget Ivar gav ut mera ”vetenskaplig” syn på begrep- tekniskt cirkulär 55 som enligt rub-
reparationshandböcker för bilar, lik- riken behandlar: Fastspænding af
pet åtdragningsmoment började
14