Page 14 - SNT_19
P. 14

En nyckel som bygger på en fjäd-
         rande stålarm godkändes 1942 med
         patent nummer 2303411. Avsikten
         var att skapa ett verktyg som var
         billigt att tillverka, noggrant och
         som kunde användas i trånga ut-
         rymmen.

         Slutligen har vi patent 2371901 från
         1945, där företaget Sturtevant
         Richmont onekligen är med i bilden.
         Rättigheterna ges till en mr Liver-
         mont som var inblandad i företaget.
         Det nya med denna konstruktion är
         att den inre friktionen i själva mo-
         mentnyckeln minimeras så att den
         inte påverkar inställningen och det
         skapade momentet.

         Idag finns det även rent digitala
         momentnycklar som arbetar efter
         andra principer än de ovan nämnda.
         Den senaste tekniska utvecklingen
         grundas på efterspänning i ett be-
         stämt antal grader av ett helt varv.
         På detta sätt påverkas man inte av
         friktionen i skruvförbandet som ris-
         ken är med en traditionell moment-
         nyckel.

         Momentnyckeln till verkstäderna
         När togs då momentnyckeln i bruk
         på verkstäderna? Frågan ligger nära
         till hands att ställa men är svårare
         att besvara. En momentnyckel av
         god kvalitet är ett relativt dyrt verk-
         tyg, i alla fall i jämförelse med
         skruvnycklar och mejslar. Det är
         rimligt att antaga att de större verk-  En sida ur 1950 års upplaga av förlaget Ivars reparationshandbok för bil-
         städerna var de som tidigast inköpte  motorer visas en momentnyckel av visaretyp.
         momentnycklar och att småverk-
         städerna släpade efter. Kanske sågs  som det svenska Tekno. I den fjärde
         momentnyckeln som något överflö-   upplagan 1950, nämns moment-       spridas omkring år 1950, när fram-
         digt för en skicklig mekaniker som  nyckeln för första gången och den  förallt kanske amerikanska biltill-
         sysslat med motorer i åratal utan  kallas då kontrollnøgle. Man beskri-  verkare började ställa krav på drag-
         verktyget                                                             ning av skruvförband till vissa be-
                                            ver de särskilda krav som motorde-
                                            taljer gjutna i lättmetaller ställer på  stämda värden. I första hand då när
         I handboken Motorcykler av Svend                                      det gäller ramlager, vevstakslager
                                            riktigt åtdragningsmoment och ris-
         Taarnhøj från 1948 sägs exempelvis  kerna med att spänna för hårt. Man  och topplocksskruvar.
         om vevstaksmontage att vevstaks-   har även en bild av en moment-
         lagren skall dras så att den fria vev-  nyckel. Se bilden ovan.       De stora verkstäderna och då först
         staken skall kunna rotera ett par                                     och främst märkesverkstäderna var
         varv kring vevaxeln vid ett lätt slag.  Den svenska Teknos Förgasarmo-  tvungna att följa med och anskaffa
         Inte heller i N.E. Demant Hansens  torer för bilar, från 1952, av Bengt  momentnycklar, medan de mindre
         bok Motorcyklen i Teori og Praksis  Sandelius, anger åtdragningsmo-   troligen släpade efter. Ett svenskt
         från 1952, nämns åtdragningsmo-    ment för ramlagren för nästan alla  exempel ger motormannen Bengt
         ment för skruvförband. I den danska  amerikanska bilmodeller samt för  Mörner, han praktiserade på en väl-
         översättningen av Björn Bergviks   några enstaka europeiska modeller,  utrustad bilverkstad år 1946 som
         Motorreparationer från 1948, sägs  däribland några från Citroën, Peu-  redan hade momentnycklar av visa-
         att till vevstakslager är det tillräck-  geot och Jaguar. Om vevstakslager  retypen.
         ligt att använda en nyckel med ett  sägs: Drag åt muttrarna (skruvarna)
         250 mm långt skaft, medan man vid  med rätt åtdragningsmoment         … och i Nimbus-världen
         dragning av ramlagren kan använda  (använd momentnyckel), och säkra   Hur står det då till om vi ser på
         en längre nyckel. Björn Bergvik var  dem på rätt sätt. (Sandelius B.  Nimbusmotorcyklarna i de här sam-
         biträdande servicechef hos General  1952, sidan 152)                  manhangen?
         Motors Nordiska AB i Stockholm.
                                            Vi kan alltså dra slutsatsen att en  Den 15 mars 1950 sände fabriken ut
         Det danska bokförlaget Ivar gav ut  mera ”vetenskaplig” syn på begrep-  tekniskt cirkulär 55 som enligt rub-
         reparationshandböcker för bilar, lik-                                 riken behandlar: Fastspænding af
                                            pet åtdragningsmoment började
                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19