Page 20 - SNT_19
P. 20
Motorproblem!
Den här artikeln kommer att handla en hel del om delarna 7403 och 7582-3. Bilden är från plansch 4A i 1958 års
reservdelskatalog för Nimbus typ C.
Det är en viktig regel att man som är goda vindfång. Trots sidovagn bärgning hem direkt, hade jag fres-
redaktör inte skall skriva alltför kör jag med soloutväxling på –53an, tat motorn för hårt, och så vidare.
mycket om de egna motorcyklarna kallad den Blåe, så varvtalet är
eller de egna upplevelserna under ganska avspänt i den hastigheten. Nej, det här skulle lösa sig, hem
motorcykelturerna, men ibland kan Motorvägsavfarten slutade med en skulle jag och helst för egen maskin!
även en redaktör göra erfarenheter rondell och mitt inne i rondellen Efter att motorn svalnat något gjor-
som kan vara till nytta för andra. började det plötsligt gnissla kraftigt de jag ett startförsök till, men olju-
Jag tror att detta är ett sådant till- från motorn. Snabb frikoppling och det fortsatte så jag stängde av med
fälle. slå av tändningen! Jag stannade på det samma. Ljudet hade jag lokali-
en ganska bred vägren omedelbart serat till kamboxens främre del.
På väg hem från årsträffen i Ry efter rondellen. Kanske en skuren kamaxelbussning?
Bäst att kontrollera att oljan går
fram till kamboxen, så jag skruvade
av oljereturröret. Fullt med olja och
inget hinder i det lilla oljetrycks-
röret. Men vad var detta? Längst
upp i oljereturröret låg ett något
böjt metallstift som definitivt inte
hade där att göra!
Ja vad var detta för någon del? Den
andra Nimbussen har jag haft isär i
sina minsta beståndsdelar, men det
var 45 år sedan, sedan dess har jag
studerat reservdelskatalogen och
Knud Jørgensens böcker otaliga
gånger, jag borde väl kunna lösa
detta, även i en vägkant på västra
Själland! Stiftet var knappt 20 milli-
meter långt, med en cylindrisk skal-
le i ena ändan och en knopp, som
för att fästa en fjäder, i den andra,
smalare änden. Tanken föll på det
stift som håller fjädern till centrifu-
galvikterna på den automatiska för-
tändningen. Den sitter ju i kamaxel-
drevet bakom fördelarskålen.
Jag behövde någon att diskutera
Stiftet och fjädern, delarna som gav problem.
med. Mobiltelefonen är ett bra red-
skap och Roland som inte hade haft
hade jag just kört av motorvägen Motorn stod stilla men tankarna möjlighet att komma med till års-
efter Stora Bälts-bron för att komma snurrade naturligtvis på högvarv. träffen kanske var hemma. Roland
in på mindre tätt trafikerade vägar. Söndag eftermiddag, cirka 200 kilo- är utrustad med stort Nimbuskun-
Den kraftiga medvinden hade hjälpt meter hem, vad hade gått sönder, nande, en rikt bestyckad verkstad
till att hålla farten kring strax över var det möjligt att fortsätta, hur och många reservdelar. Jo han sva-
de åttio utan ansträngning, sido- mycket skulle jag behöva plocka rade! För att inte överröstas helt av
vagnslådan och min egen ryggtavla isär, var det kanske lika bra att ta vinden fick jag krypa ner i diket och
20