Page 20 - SNT_19
P. 20

Motorproblem!























         Den här artikeln kommer att handla en hel del om delarna 7403 och 7582-3. Bilden är från plansch 4A i 1958 års
         reservdelskatalog för Nimbus typ C.


         Det är en viktig regel att man som  är goda vindfång. Trots sidovagn  bärgning hem direkt, hade jag fres-
         redaktör inte skall skriva alltför  kör jag med soloutväxling på –53an,  tat motorn för hårt, och så vidare.
         mycket om de egna motorcyklarna    kallad den Blåe, så varvtalet är
         eller de egna upplevelserna under  ganska avspänt i den hastigheten.  Nej, det här skulle lösa sig, hem
         motorcykelturerna, men ibland kan  Motorvägsavfarten slutade med en   skulle jag och helst för egen maskin!
         även en redaktör göra erfarenheter  rondell och mitt inne i rondellen  Efter att motorn svalnat något gjor-
         som kan vara till nytta för andra.  började det plötsligt gnissla kraftigt  de jag ett startförsök till, men olju-
         Jag tror att detta är ett sådant till-  från motorn. Snabb frikoppling och  det fortsatte så jag stängde av med
         fälle.                             slå av tändningen! Jag stannade på  det samma. Ljudet hade jag lokali-
                                            en ganska bred vägren omedelbart   serat till kamboxens främre del.
         På väg hem från årsträffen i Ry    efter rondellen.                   Kanske en skuren kamaxelbussning?
                                                                               Bäst att kontrollera att oljan går
                                                                               fram till kamboxen, så jag skruvade
                                                                               av oljereturröret. Fullt med olja och
                                                                               inget hinder i det lilla oljetrycks-
                                                                               röret. Men vad var detta? Längst
                                                                               upp i oljereturröret låg ett något
                                                                               böjt metallstift som definitivt inte
                                                                               hade där att göra!
                                                                               Ja vad var detta för någon del? Den
                                                                               andra Nimbussen har jag haft isär i
                                                                               sina minsta beståndsdelar, men det
                                                                               var 45 år sedan, sedan dess har jag
                                                                               studerat reservdelskatalogen och
                                                                               Knud Jørgensens böcker otaliga
                                                                               gånger, jag borde väl kunna lösa
                                                                               detta, även i en vägkant på västra
                                                                               Själland! Stiftet var knappt 20 milli-
                                                                               meter långt, med en cylindrisk skal-
                                                                               le i ena ändan och en knopp, som
                                                                               för att fästa en fjäder, i den andra,
                                                                               smalare änden. Tanken föll på det
                                                                               stift som håller fjädern till centrifu-
                                                                               galvikterna på den automatiska för-
                                                                               tändningen. Den sitter ju i kamaxel-
                                                                               drevet bakom fördelarskålen.

                                                                               Jag behövde någon att diskutera
                      Stiftet och fjädern, delarna som gav problem.
                                                                               med. Mobiltelefonen är ett bra red-
                                                                               skap och Roland som inte hade haft
         hade jag just kört av motorvägen   Motorn stod stilla men tankarna    möjlighet att komma med till års-
         efter Stora Bälts-bron för att komma snurrade naturligtvis på högvarv.  träffen kanske var hemma. Roland
         in på mindre tätt trafikerade vägar.  Söndag eftermiddag, cirka 200 kilo-  är utrustad med stort Nimbuskun-
         Den kraftiga medvinden hade hjälpt  meter hem, vad hade gått sönder,  nande, en rikt bestyckad verkstad
         till att hålla farten kring strax över  var det möjligt att fortsätta, hur  och många reservdelar. Jo han sva-
         de åttio utan ansträngning, sido-  mycket skulle jag behöva plocka    rade! För att inte överröstas helt av
         vagnslådan och min egen ryggtavla  isär, var det kanske lika bra att ta  vinden fick jag krypa ner i diket och

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25