Page 12 - SNT_19
P. 12

Tekniska cirkulär 55 och 55-2


                                            Om åtdragningsmoment

         Lite teori
         Det som håller samman två metall-
         delar som är sammanfogade med
         skruvförband är fjäderkraften i för-
         bandet. För att det skall hålla sam-
         man väl skall skruvförbandet dras åt
         så mycket att skruven fjädrar ut
         något. Förbandet hänger då sam-
         man med den fjäderkraft som skru-
         ven utvecklar i sin strävan att återta
         sin ursprungliga längd. Men förban-
         det får inte dras så mycket att skru-
         vens sträckgräns överskrides, det
         vill säga att skruven tänjs ut så
         mycket att den sträckts och inte
         strävar efter att återtaga sin ur-
         sprungliga längd fullt ut. Man får då
         ett glapp i förbandet som i sin tur
         leder till omfattande problem där
         påfrestningarna är stora, oljud, vib-
         rationer, ökad förslitning, värmeut-
         veckling och i värsta fall material-
         brott.

         Riskerna med ett för högt åtdrag-
         ningsmoment är alltså vanligen att
         skruvarna sträcks vilket innebär
         ojämn åtdragning av exempelvis     Den genomskurna motorn är från en broschyr från 1954. Säkerligen har
         topplocksbultarna med risk för att  fabriken då använt sig av momentnycklar vid monteringen.
         topplocket slår sig eller för att pack-
         ningen far illa och ”blåser”. Man kan
         ibland även få bristningar i det   När vi sedan kommer till de krafter  vara smorda, gärna med ett smörj-
         material som en skruv eller pinnbult  som erfordras för att spänna ett  medel med molybdendisulfid!
         är gängad i. Aluminiumlegeringar är  skruvförband har praktiska försök
         här betydligt känsligare än stål eller  visat att 11 procent av den kraft  Teorin omsatt i praktik
         gjutjärn.                          som åtgår totalt, krävs för att skapa
                                            fjäderkraften i förbandet, resten, de  När man skall använda en moment-
                                            89 procenten, går åt till att övervin-  nyckel är det viktigt att det är ett
         Om vi går vidare i diskussionen om                                    någorlunda exakt verktyg och det är
         åtdragningsmoment så kan man       na friktionskrafterna i förbandet vid  nog så att pris och kvalitet följs åt,
         komma ihåg att de krafter som man  åtdragningen. Detta är i det ideala  men den frågan lämnar vi därhän
         spänner en skruv med tas upp av de  fallet med nyskurna och välsmorda  nu. Istället skall vi säga lite grand
         1,5 översta gängorna, så även av   gängor. När man som vi arbetar     om själva användandet. Vi utgår då
         den anledningen gäller det att skru-  med gamla motorer är det därför  från att vi skall montera ett topplock
         ven eller muttern är av hög kvalitet.  viktigt att gängorna är rena och fria  till en Nimbus typ C. Enligt rekom-
         Det är även en fördel att lägga en  från rostangrepp, liksom att man  mendationerna skall topplocks-
         bricka under skruvskallen/ muttern  använder nya skruvar eller pinnbul-  skruvarna dras med 35 Nm och
         för att få en något större yta att  tar och muttrar. Givetvis skall de  sedan efterdragas efter någon tids
         fördela belastningarna på.



















          Moderna momentnycklar av hög kvalitet är precisionsinstrument, men ändå lätta att använda. Den längsta av
                                                   dessa är cirka 40 cm.
                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17