Page 15 - SNT_18
P. 15
Sprängskissen av motor och bakhjulsbromsen är tagen ur 1936 års katalog. Teckningen visar många detaljer
men säger ingenting om hur vevstakslagren smörjes. Man har exempelvis inte ritat de öppningar i vevslängarna
där oljan sprutas in för att sedan transporteras till lagerytorna av centrifugalkraften. En sådan öppning borde ha
varit synlig bakom den främsta vevstaken. Tändkablar och ledning till bromsljuskontakten saknas också. Även om
det inte är så tydligt ritat så sitter det främre fästet för passagerarsadeln innanför ramjärnen, så gjorde det bara
på 1934 års Nimbus.
enkelskivig torrlamellkoppling med Om generatorn påpekade man att
inbyggd stötdämpare, den är kraf- den var spänningsreglerad och
tigt dimensionerad och ligger i levererade cirka 70 watt. Detta var
svänghjulet. Anledningen till att riktigt imponerande vid mitten av
man ändrat kopplingen var ju att 30-talet, då många andra motor-
man ville ha en mjukare kraftöver- cyklars elsystem fick nöja sig med
föring. Den stela axel som överförde hälften så stor effekt.
kraften från växellådan till slut-
växeln på bakaxeln fortplantade ju Även i 1937 och 1938 års kataloger
alla ryck, och detta slet på både hade man kvar samma formule-
motor och kraftöverföring. De ringar om oljesystemet och även om
”inbyggda stötdämparna” skulle ta de andra komponenterna. Det var
upp dessa ryck. Problemet löstes Vevaxeln som den avbildades i 1938 först med 1939 års katalog som
inte förrän man satte gummidämp- års katalog. Här kan man se två av man gick ifrån formuleringen och
ning på axelns båda ändar, den axel hålen där olja från dysorna sprutas istället valde att inte säga något om
som man ofta kallar kardanaxeln, in. De syns närmast lagerytorna 1 smörjningen – och inte har kvar
fastän den inte är en sådan i egent- någon egentlig teknisk beskrivning
och 4. Vevaxeln var gjord i ett
lig mening. Denna sistnämnda för- stycke av Bofors smidesverkstad alls i katalogen.
ändring gjordes 1938.
och sedan bearbetad av F & N.
15