Page 15 - SNT_18
P. 15

Sprängskissen av motor och bakhjulsbromsen är tagen ur 1936 års katalog. Teckningen visar många detaljer
        men säger ingenting om hur vevstakslagren smörjes. Man har exempelvis inte ritat de öppningar i vevslängarna
        där oljan sprutas in för att sedan transporteras till lagerytorna av centrifugalkraften. En sådan öppning borde ha
        varit synlig bakom den främsta vevstaken. Tändkablar och ledning till bromsljuskontakten saknas också. Även om
        det inte är så tydligt ritat så sitter det främre fästet för passagerarsadeln innanför ramjärnen, så gjorde det bara
        på 1934 års Nimbus.


        enkelskivig torrlamellkoppling med                                    Om generatorn påpekade man att
        inbyggd stötdämpare, den är kraf-                                     den var spänningsreglerad och
        tigt dimensionerad och ligger i                                       levererade cirka 70 watt. Detta var
        svänghjulet. Anledningen till att                                     riktigt imponerande vid mitten av
        man ändrat kopplingen var ju att                                      30-talet, då många andra motor-
        man ville ha en mjukare kraftöver-                                    cyklars elsystem fick nöja sig med
        föring. Den stela axel som överförde                                  hälften så stor effekt.
        kraften från växellådan till slut-
        växeln på bakaxeln fortplantade ju                                    Även i 1937 och 1938 års kataloger
        alla ryck, och detta slet på både                                     hade man kvar samma formule-
        motor och kraftöverföring. De                                         ringar om oljesystemet och även om
        ”inbyggda stötdämparna” skulle ta                                     de andra komponenterna. Det var
        upp dessa ryck. Problemet löstes   Vevaxeln som den avbildades i 1938  först med 1939 års katalog som
        inte förrän man satte gummidämp-   års katalog. Här kan man se två av  man gick ifrån formuleringen och
        ning på axelns båda ändar, den axel  hålen där olja från dysorna sprutas  istället valde att inte säga något om
        som man ofta kallar kardanaxeln,   in. De syns närmast lagerytorna 1  smörjningen – och inte har kvar
        fastän den inte är en sådan i egent-                                  någon egentlig teknisk beskrivning
                                           och 4. Vevaxeln var gjord i ett
        lig mening. Denna sistnämnda för-  stycke av Bofors smidesverkstad    alls i katalogen.
        ändring gjordes 1938.
                                           och sedan bearbetad av F & N.
                                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20