Page 18 - SNT_18
P. 18
Längre bromsarmar
riment med att förbättra broms-
kraften, han använder ett block
fram och en längre bromsarm bak.
Enligt honom är ombyggnaden av
frambromsen en mycket stor för-
bättring.
Under våren prövar jag själv en
längre bromsarm som framställs och
säljs av Erik Bach. Han har haft en
annons på DNTs hemsida och jag
har monterat en uppsättning. Erik
levererade snabbt och priset var
knappt 100 kr (svenska) per styck
inklusive porto från Danmark när
jag köpte två stycken.
Ett enkelt block minskar handkraft- Det här är Lasse Horskjærs variant
behovet till hälften, men ökar också på bromsarm bak, så kan man Bromsarmarna är mycket elegant
vägen som bromshandtaget skall pröva sig fram till rätt utväxling. utförda med kvadranten för infäst-
dras i motsvarande grad. Man får Tyvärr har jag ingen uppgift på hur ning i korrekt vinkel och ”S” snyggt
alltså vara noggrann vid injus- mycket längre än standard som instansat på rätt sida. På standard-
teringen. Wiren frestas mer också. armen är. bromsarmen från A/S Fisker &
Nielsen är cc-avståndet mellan in-
Det kan ibland vara rätt ansträng- invändigt, det gör mera än man fästningskvadranten och stiftet för
ande att hantera handkopplingen kanske tror. Nästa steg är att börja bromswiren 85 mm. De bromsarmar
och handbromsen på en Nimbus typ laborera med hävarmslängderna på som Erik säljer är 12% längre, mot-
C. Muskelbyggande i och för sig, kopplingsarm respektive bromsarm. svarande mått är alltså 95 mm.
men här finns förbättringar att göra, Där har en del gjorts genom åren.
inte minst för att få större broms- Kopplingsarmsförlängare och längre Eftersom kraften är direkt propor-
kraft och bättre kontroll av fram- kopplingsarmar finns att köpa till tionell mot hävarmens längd bör
hjulsbromsen. Vi vill ju att bromsen båda växellådstyperna. Det finns man få ett minskat kraftbehov i
skall vara av mer än bara symbolisk även eleganta lösningar med ett bromswiren på 12% vilket, teore-
funktion. litet block som kan anpassas både tiskt, skall ge en lika stor procentu-
till kopplingen och framhjulsbrom- ell minskning av behovet av hand-
Att minska friktionen i reglagen är sen. kraft vid bromsningen. Nu planerar
en möjlig väg. Det vill säga att hålla jag ingen vetenskaplig undersökning
allt välsmort och kanske montera På DNTs hemsida under FORA kan av hur det fungerar, men en subjek-
moderna wirehöljen med nylon du läsa om Lasse Horskjærs expe- tiv värdering kommer efter någon
månads användning i ett kommande
nummer av tidningen. Det första
intrycket är i alla fall positivt.
Givetvis fungerar de nya broms-
armarna lika bra på bakhjulsbrom-
sen som där fram, precis som ori-
ginalgrejorna och om man inte har
ett mycket gott ögonmått så ser
man inte att bromsarmen är längre
än standard.
Du når enklast Erik Bach på mail:
erikbach68@mail.dk .
Telefonnumret i Danmark är
74415971.
Här är Erik Bachs bromsarm jämförd med standardbromsarmen, längst
fram. Observera att ”S”-sidan är bortvänd på standardarmen men synlig
på den arm som Erik tillverkat.
18