Page 18 - SNT_18
P. 18

Längre bromsarmar


                                                                              riment med att förbättra broms-
                                                                              kraften, han använder ett block
                                                                              fram och en längre bromsarm bak.
                                                                              Enligt honom är ombyggnaden av
                                                                              frambromsen en mycket stor för-
                                                                              bättring.

                                                                              Under våren prövar jag själv en
                                                                              längre bromsarm som framställs och
                                                                              säljs av Erik Bach. Han har haft en
                                                                              annons på DNTs hemsida och jag
                                                                              har monterat en uppsättning. Erik
                                                                              levererade snabbt och priset var
                                                                              knappt 100 kr (svenska) per styck
                                                                              inklusive porto från Danmark när
                                                                              jag köpte två stycken.
        Ett enkelt block minskar handkraft-  Det här är Lasse Horskjærs variant
        behovet till hälften, men ökar också  på bromsarm bak, så kan man     Bromsarmarna är mycket elegant
        vägen som bromshandtaget skall     pröva sig fram till rätt utväxling.  utförda med kvadranten för infäst-
        dras i motsvarande grad. Man får   Tyvärr har jag ingen uppgift på hur  ning i korrekt vinkel och ”S” snyggt
        alltså vara noggrann vid injus-    mycket längre än standard som      instansat på rätt sida. På standard-
        teringen. Wiren frestas mer också.  armen är.                         bromsarmen från A/S Fisker &
                                                                              Nielsen är cc-avståndet mellan in-
        Det kan ibland vara rätt ansträng-  invändigt, det gör mera än man    fästningskvadranten och stiftet för
        ande att hantera handkopplingen    kanske tror. Nästa steg är att börja  bromswiren 85 mm. De bromsarmar
        och handbromsen på en Nimbus typ   laborera med hävarmslängderna på   som Erik säljer är 12% längre, mot-
        C. Muskelbyggande i och för sig,   kopplingsarm respektive bromsarm.  svarande mått är alltså 95 mm.
        men här finns förbättringar att göra,  Där har en del gjorts genom åren.
        inte minst för att få större broms-  Kopplingsarmsförlängare och längre  Eftersom kraften är direkt propor-
        kraft och bättre kontroll av fram-  kopplingsarmar finns att köpa till  tionell mot hävarmens längd bör
        hjulsbromsen.  Vi vill ju att bromsen  båda växellådstyperna. Det finns  man få ett minskat kraftbehov i
        skall vara av mer än bara symbolisk  även eleganta lösningar med ett  bromswiren på 12% vilket, teore-
        funktion.                          litet block som kan anpassas både  tiskt, skall ge en lika stor procentu-
                                           till kopplingen och framhjulsbrom-  ell minskning av behovet av hand-
        Att minska friktionen i reglagen är  sen.                             kraft vid bromsningen. Nu planerar
        en möjlig väg. Det vill säga att hålla                                jag ingen vetenskaplig undersökning
        allt välsmort och kanske montera   På DNTs hemsida under FORA kan     av hur det fungerar, men en subjek-
        moderna wirehöljen med nylon       du läsa om Lasse Horskjærs expe-   tiv värdering kommer efter någon
                                                                              månads användning i ett kommande
                                                                              nummer av tidningen. Det första
                                                                              intrycket är i alla fall positivt.

                                                                              Givetvis fungerar de nya broms-
                                                                              armarna lika bra på bakhjulsbrom-
                                                                              sen som där fram, precis som ori-
                                                                              ginalgrejorna och om man inte har
                                                                              ett mycket gott ögonmått så ser
                                                                              man inte att bromsarmen är längre
                                                                              än standard.

                                                                              Du når enklast Erik Bach på mail:
                                                                              erikbach68@mail.dk .
                                                                              Telefonnumret i Danmark är
                                                                              74415971.












        Här är Erik Bachs bromsarm jämförd med standardbromsarmen, längst
        fram. Observera att ”S”-sidan är bortvänd på standardarmen men synlig
        på den arm som Erik tillverkat.

                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23