Page 14 - SNT_18
P. 14

Konstruktionsförändringar på typ C 1935 och hur de

                                           beskrevs i reklamen


        I nummer 14 av SNT behandlade      grunden berodde problemen natur-
        artikeln om de tekniska cirkulären  ligtvis på en mindre lyckad konst-
        de avgörande förändringar som      ruktion. Det visade sig alltså att
        gjordes på Nimbusmotorn under      oljeslam samlades i vevaxelns kana-
        1935, den nya generatorn, kopp-    ler närmast vevstakslagerytorna och
        lingen och förändringen av smörj-  efterhand helt satte igen kanalerna
        ningssystemet. Den motorkonstruk-  med lagerhaveri som följd. Efter 500
        tion man lanserade 1934 hade ju    tillverkade motorcyklar införde man
        bland annat ett fullt trycksmörj-  en nykonstruktion, man behöll      Oljepumpen beskriven i 1936 års
        ningssystem där oljan gick i kanaler  trycksmörjning av kamaxeln och
                                                                              katalog. Fortfarande trycksmorda
        i vevaxeln fram til vevstakslagrena.  oljeröret som sprutade in olja under  vevstakslager - eller?
        Detta system visade sig snart ha en  tryck i växellådan, men vevstaks-
        hel del brister, mycket beroende på  lagren smörjdes istället från olje-
        den tidens oljekvalitéter. Men i   dysor som sprutade olja ovanifrån  på vevslängarna i ett stort hål på
                                                                              varje vevsläng. Hålet var mynningen
                                                                              till en kanal till vevstakslagret och
                                                                              centrifugalkraften stod för oljetrans-
                                                                              porten ut till lagerytan. I efterhand
                                                                              erbjöd man också ägarna till de
                                                                              första 500 motorcyklarna att få
                                                                              denna lösning till en relativt billig
                                                                              penning.

                                                                              Medan man utnyttjade bytet av
                                                                              generator i reklamen höll man
                                                                              mycket tyst om ombyggnaden av
                                                                              smörjningssystemet. Det var ju inte
                                                                              någon god reklam för företaget att
                                                                              ha tillverkat en motor med ett
                                                                              smörjningssystem som visat sådana
                                                                              brister.

                                                                              Om vi läser i de kataloger fabriken
                                                                              sände ut de närmaste åren efter
                                                                              förändringen, kan vi se hur man
                                                                              försökte hålla skenet uppe. Man ville
                                                                              inte klart erkänna att man fått läm-
                                                                              na en mera högteknologisk och
                                                                              modern lösning som ett fullt tryck-
                                                                              smörjningssystrem var, för det enk-
                                                                              lare, men säkrare system med
                                                                              stänksmörjning som lösningen med
                                                                              dysor närmast får kallas.
                                                                              I den tolvsidiga katalogen från
                                                                              1936, det är den där omslagsbilden
                                                                              är en röd sidovagnsmaskin utanför
                                                                              dörren till Lindenborg Kro, är mitt-
                                                                              uppslaget en genomgång av motor-
                                                                              cykelns tekniska egenskaper. Här
                                                                              finner man en beskrivning av olje-
                                                                              pumpens enkla och robusta konst-
                                                                              ruktion och där man säger att oljan
                                                                              sänds under tryck till vevstakslag-
                                                                              rena. En sanning med modifikation
                                                                              år 1936, det stämde delar av vägen,
                                                                              men inte ända fram. Den nya vev-
                                                                              axelns konstruktion omtalade man
                                                                              på ett vagt sätt: Den er forsynet
                                                                              med særlige Anordninger for Smø-
                                                                              ring af Plejlstangslejerne.
        Det unga paret på omslaget till katalogen från 1936 behöver en uppfrisk-
        ande öl efter motorcykelturen, trots att kläderna och frisyrerna sitter  Av de andra nyheterna, säger man
                                                                              om kopplingen att den är en
        perfekt.
                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19