Page 14 - SNT_18
P. 14
Konstruktionsförändringar på typ C 1935 och hur de
beskrevs i reklamen
I nummer 14 av SNT behandlade grunden berodde problemen natur-
artikeln om de tekniska cirkulären ligtvis på en mindre lyckad konst-
de avgörande förändringar som ruktion. Det visade sig alltså att
gjordes på Nimbusmotorn under oljeslam samlades i vevaxelns kana-
1935, den nya generatorn, kopp- ler närmast vevstakslagerytorna och
lingen och förändringen av smörj- efterhand helt satte igen kanalerna
ningssystemet. Den motorkonstruk- med lagerhaveri som följd. Efter 500
tion man lanserade 1934 hade ju tillverkade motorcyklar införde man
bland annat ett fullt trycksmörj- en nykonstruktion, man behöll Oljepumpen beskriven i 1936 års
ningssystem där oljan gick i kanaler trycksmörjning av kamaxeln och
katalog. Fortfarande trycksmorda
i vevaxeln fram til vevstakslagrena. oljeröret som sprutade in olja under vevstakslager - eller?
Detta system visade sig snart ha en tryck i växellådan, men vevstaks-
hel del brister, mycket beroende på lagren smörjdes istället från olje-
den tidens oljekvalitéter. Men i dysor som sprutade olja ovanifrån på vevslängarna i ett stort hål på
varje vevsläng. Hålet var mynningen
till en kanal till vevstakslagret och
centrifugalkraften stod för oljetrans-
porten ut till lagerytan. I efterhand
erbjöd man också ägarna till de
första 500 motorcyklarna att få
denna lösning till en relativt billig
penning.
Medan man utnyttjade bytet av
generator i reklamen höll man
mycket tyst om ombyggnaden av
smörjningssystemet. Det var ju inte
någon god reklam för företaget att
ha tillverkat en motor med ett
smörjningssystem som visat sådana
brister.
Om vi läser i de kataloger fabriken
sände ut de närmaste åren efter
förändringen, kan vi se hur man
försökte hålla skenet uppe. Man ville
inte klart erkänna att man fått läm-
na en mera högteknologisk och
modern lösning som ett fullt tryck-
smörjningssystrem var, för det enk-
lare, men säkrare system med
stänksmörjning som lösningen med
dysor närmast får kallas.
I den tolvsidiga katalogen från
1936, det är den där omslagsbilden
är en röd sidovagnsmaskin utanför
dörren till Lindenborg Kro, är mitt-
uppslaget en genomgång av motor-
cykelns tekniska egenskaper. Här
finner man en beskrivning av olje-
pumpens enkla och robusta konst-
ruktion och där man säger att oljan
sänds under tryck till vevstakslag-
rena. En sanning med modifikation
år 1936, det stämde delar av vägen,
men inte ända fram. Den nya vev-
axelns konstruktion omtalade man
på ett vagt sätt: Den er forsynet
med særlige Anordninger for Smø-
ring af Plejlstangslejerne.
Det unga paret på omslaget till katalogen från 1936 behöver en uppfrisk-
ande öl efter motorcykelturen, trots att kläderna och frisyrerna sitter Av de andra nyheterna, säger man
om kopplingen att den är en
perfekt.
14