Page 11 - SNT_18
P. 11

En historia om landtransporter


        I förra numret av tidningen skrev vi  hade man onekligen en del arkeo-
        om två böcker med artiklar om      logiska fynd av transportmedel att
        Nimbushistoria av Allan Kløve      stödja sig på när det gällde brons-
        Nyborg. Den här gången är ämnet    ålder, järnålder och vikingatid.
        ännu mer omfattande, det handlar   Dessa fynd var emellertid fåtaliga
        nu nämligen om transporternas      och avspeglade också endast de
        historia under människans hela     allra mest välsituerade och socialt
        historia, från äldsta tiden, det vill  ledande befolkningsgruppernas
        säga stenåldern och fram till, ja vi  transportmedel. Exempelvis den
        får väl säga, igår. Boken är nämli-  eleganta vagn som påträffades
        gen utgiven 1971. Ämnet skall väl  bland gravgåvorna på Osebergs-
        också förtydligas så att det är trans-  skeppet från framskriden vikingatid.
        porter till lands som bokverket om-  Vi har även mossfundet från Dej-
        fattar. Flygtransporter och trans-  bjerg Mose på Jylland, vilken tolkas
        porter till sjöss avhandlas i två av  som en processionsvagn i samband
        bokseriens tidigare nummer.        med ceremonier vid Nerthus-kult,   först med solida tallrikshjul av
                                                                              timmerskivor, men också solida hjul
                                                                              sammansatta av flera trästycken

                                                                              Emellertid kan man inte klandra
                                                                              författaren för att inte diskutera
                                                                              fordonstyper som ännu inte var
                                                                              kända när verket skrevs. Det som
                                                                              däremot är förvånande om man
                                                                              skall skildra transporthistoria, även
                                                                              om man begränsar sig til fordons-
                                                                              historia, är att man inte gör några
                                                                              försök att beskriva, eller ens pro-
                                                                              blematisera eller diskutera, trans-
                                                                              portnäten under olika tidsskeden.
                                                                              När det gäller de förhistoriska peri-
                                                                              oderna och de äldre historiska tiden,
                                                                              gäller detta då närmast existensen
                                                                              av, kvaliteten på, och utbyggnaden
                                                                              av – vägnätet. När det gäller de
                                                                              förhistoriska perioderna skulle en
                                                                              sådan analys, eller diskussion natur-
                                                                              ligtvis gälla lokalsamhällets trans-
                                                                              portnät. Först när vi kommer in i
                                                                              tidighistorisk tid, läs medeltid, bör-
                                                                              jade behov av fjärrtransporter göra
                                                                              sig gällande på allvar och ett nät av
                                                                              transportleder som förenade lokal-
                                                                              samhällena växte fram. I alla fall om
        Praktvagnen från Osebergsskeppet. Vagnstypen är egentligen likadan som  vi håller diskussionen till nordiskt
        vikingatidens arbetsvagnar, fast mycket mera utsmyckad. Hjul av samma  område och begränsar oss till regel-
        typ från svenska fynd har varit sinnrikt sammansatta. Naven och hjul-  bundna, mer eller mindre återkom-
        ringarna var tillverkade av färsk lönn och ekrar och de pluggar som höll  mande transporter.
        samman hjulringens delar var tillverkade av torkad ek. Så satte man sam-
        man allt. Den färska lönnen torkade och när trä torkar krymper det. Nav  Inte ens den klassiska romerska
        och hjulring krymte alltså samman kring de redan torra ekdelarna och så  vägen tas upp till analys. Den var
        satt allt fast och blev mycket starkt. För att minska slitaget på hjulen hade  givetvis väl känd vid denna tid, lik-
        man satt stenar i hål i hjulringen, som dubbar.                       som de, visserligen korta ,men dock
                                                                              avläggare av samma typ i form av
        Hela vagnkorgen var lätt att lyfta av, precis som en container idag. Den  stensatta vägar från järnåldern från
        kunde lossas och med sin last lyftas ner i en båt till exempel. Det finns  framförallt olika platser i Danmark.
        också exempel på att vagnkorgar användes som gravkistor.
                                                                              Men bokens kvaliteter ligger främst
                                                                              på andra plan än den vetenskapliga
        Det är onekligen djärvt av författa-  det vill säga fruktbarhetskult för god  exakthetens eller den heltäckande
        ren att ge sig i kast med ett så om-  årsväxt erhållande. Tidsperioden är  beskrivningens. Målsättningen är att
        fattande ämne, framförallt om man  då den så kallade romerska järn-   skildra landtransportmedlens histo-
        betänker forskningsläget när det   åldern, Cirka år 0 till 400-tal efter  ria för målgruppen i text och bild,
        gäller de tidiga förhistoriska perio-  Kristus. Bronsålderns vagnar var  och man lyckas väl! Framförallt är
        dernas transportsystem till lands  inte kända vid denna tid och inte  illustrationerna övertygande.
        under slutet av 1960-talet och bör-  heller den neolitiska periodens
        jan av 1970-talet. Vid denna tid   arbetsvagnar, tvåhjuliga kärror,

                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16