Page 11 - SNT_18
P. 11
En historia om landtransporter
I förra numret av tidningen skrev vi hade man onekligen en del arkeo-
om två böcker med artiklar om logiska fynd av transportmedel att
Nimbushistoria av Allan Kløve stödja sig på när det gällde brons-
Nyborg. Den här gången är ämnet ålder, järnålder och vikingatid.
ännu mer omfattande, det handlar Dessa fynd var emellertid fåtaliga
nu nämligen om transporternas och avspeglade också endast de
historia under människans hela allra mest välsituerade och socialt
historia, från äldsta tiden, det vill ledande befolkningsgruppernas
säga stenåldern och fram till, ja vi transportmedel. Exempelvis den
får väl säga, igår. Boken är nämli- eleganta vagn som påträffades
gen utgiven 1971. Ämnet skall väl bland gravgåvorna på Osebergs-
också förtydligas så att det är trans- skeppet från framskriden vikingatid.
porter till lands som bokverket om- Vi har även mossfundet från Dej-
fattar. Flygtransporter och trans- bjerg Mose på Jylland, vilken tolkas
porter till sjöss avhandlas i två av som en processionsvagn i samband
bokseriens tidigare nummer. med ceremonier vid Nerthus-kult, först med solida tallrikshjul av
timmerskivor, men också solida hjul
sammansatta av flera trästycken
Emellertid kan man inte klandra
författaren för att inte diskutera
fordonstyper som ännu inte var
kända när verket skrevs. Det som
däremot är förvånande om man
skall skildra transporthistoria, även
om man begränsar sig til fordons-
historia, är att man inte gör några
försök att beskriva, eller ens pro-
blematisera eller diskutera, trans-
portnäten under olika tidsskeden.
När det gäller de förhistoriska peri-
oderna och de äldre historiska tiden,
gäller detta då närmast existensen
av, kvaliteten på, och utbyggnaden
av – vägnätet. När det gäller de
förhistoriska perioderna skulle en
sådan analys, eller diskussion natur-
ligtvis gälla lokalsamhällets trans-
portnät. Först när vi kommer in i
tidighistorisk tid, läs medeltid, bör-
jade behov av fjärrtransporter göra
sig gällande på allvar och ett nät av
transportleder som förenade lokal-
samhällena växte fram. I alla fall om
Praktvagnen från Osebergsskeppet. Vagnstypen är egentligen likadan som vi håller diskussionen till nordiskt
vikingatidens arbetsvagnar, fast mycket mera utsmyckad. Hjul av samma område och begränsar oss till regel-
typ från svenska fynd har varit sinnrikt sammansatta. Naven och hjul- bundna, mer eller mindre återkom-
ringarna var tillverkade av färsk lönn och ekrar och de pluggar som höll mande transporter.
samman hjulringens delar var tillverkade av torkad ek. Så satte man sam-
man allt. Den färska lönnen torkade och när trä torkar krymper det. Nav Inte ens den klassiska romerska
och hjulring krymte alltså samman kring de redan torra ekdelarna och så vägen tas upp till analys. Den var
satt allt fast och blev mycket starkt. För att minska slitaget på hjulen hade givetvis väl känd vid denna tid, lik-
man satt stenar i hål i hjulringen, som dubbar. som de, visserligen korta ,men dock
avläggare av samma typ i form av
Hela vagnkorgen var lätt att lyfta av, precis som en container idag. Den stensatta vägar från järnåldern från
kunde lossas och med sin last lyftas ner i en båt till exempel. Det finns framförallt olika platser i Danmark.
också exempel på att vagnkorgar användes som gravkistor.
Men bokens kvaliteter ligger främst
på andra plan än den vetenskapliga
Det är onekligen djärvt av författa- det vill säga fruktbarhetskult för god exakthetens eller den heltäckande
ren att ge sig i kast med ett så om- årsväxt erhållande. Tidsperioden är beskrivningens. Målsättningen är att
fattande ämne, framförallt om man då den så kallade romerska järn- skildra landtransportmedlens histo-
betänker forskningsläget när det åldern, Cirka år 0 till 400-tal efter ria för målgruppen i text och bild,
gäller de tidiga förhistoriska perio- Kristus. Bronsålderns vagnar var och man lyckas väl! Framförallt är
dernas transportsystem till lands inte kända vid denna tid och inte illustrationerna övertygande.
under slutet av 1960-talet och bör- heller den neolitiska periodens
jan av 1970-talet. Vid denna tid arbetsvagnar, tvåhjuliga kärror,
11