Page 19 - SNT_18
P. 19
Tekniska cirkulär som en service till återförsäljarna
Avsikten med de tekniska cirkulär
som A/S Fisker & Nielsen sände ut 590101
till sina återförsäljare och verkstäder
var naturligtvis att informera om
tekniska nyheter på motorcyklarna,
att visa på goda lösningar när det 540101
gällde inställningar och reparationer
och på detta sätt bidraga till att
reparatörer och ”annan personal ute
på fältet” var välutbildad. I sista
490101
hand syftade detta naturligtvis till
att hålla Nimbus-motorcyklarna
körande problemfritt och bibehålla
fabrikens goda rykte.
440101
Det kan därför vara intressant att se
hur man gick till väga med detta och
hur snabb man var att sprida dessa
tekniska nyheter och att sprida lös- 390101
ningar på tekniska problem. Tanken
på denna genomgång väcktes vid
arbetet med artikeln i SNT 14, den
340101
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90
Samtliga tekniska cirkulär med datering. Ofta har flera cirkulär daterats på
samma dag. Under krigsåren gjordes nästan inga förändringar på motor-
cykelsidan.
som behandlade tekniskt cirkulär först nio månader efter att föränd-
nummer 5, om förändringen av ringen genomförts i produktionen.
Nimbusmotorns smörjningssystem Lite sen information om en så
från ett fullt trycksmörjningssystem grundläggande konstruktionsföränd-
till ett stänksmörjningssystem av ring kan man tycka. Återförsäljarna
vevaxel och vevstakslager. Det och de stora kunderna, som till
märkliga är att detta cirkulär spreds exempel hären, borde ha fått annan
På bilden från 1937 års katalog syns
att man flyttat ramnumret till den En av de tidiga återförsäljarna i Köpenhamn, Bröderna Friis-Hansen hade
runda skylten på styret. Det är säl- detta imponerande lager av begagnade motorcyklar på sin gårdsplan den 1
lan vi ser en Nimbus i detta pers- mars 1935. I den främre raden står hela 20 Nimbus, av då tillverkade 218.
pektiv.
19