Page 20 - SNT_18
P. 20
ger fabriken ungefär en månad på
sig att sända ut det tekniska cirku-
lären så ökar naturligtvis antalet
tillfällen som vi ger godkänt. Hela
29 av de 41 cirkulären hamnar då i
gruppen ”utsända i tid”.
Hur är det då med resten? De 12 av
41 som skickats till återförsäljarna
en månad eller mer efter att föränd-
ringen de informerar om trätt i
kraft. Lite överraskande är det kans-
ke att 29 procent av cirkulären kom-
mit så sent.
Det första av dessa sent utsända
cirkulär är alltså nummer 5, det som
handlar om förändringen från tryck-
smörjning av vevaxeln till stänk-
smörjning, samt om kopplingen med
fjädrande nav. Ja snarast handlar
cirkuläret om utbyte i efterhand av
dessa delar på de 250 först tillver-
kade Nimbus typ C, ett erbjudande
Den här broschyren, med en ofta använd framsidesbild kom 1951, ett år
när man lyckades sända ut de tekniska cirkulären i tid. Om du tycker att som alltså kom först den 20 decem-
lyktan och gaffelben ser retuscherade ut så har du alldeles rätt - återbruk! ber 1935, medan förändringen i
produktionen skett nio månader
tidigare, den 28 mars 1935. Vad
information tidigare. Frågan uppstår I idealfallet borde det tekniska cir- hade man väntat på? Hoppades man
då, var detta det enda exemplet på kuläret komma till återförsäljarna slippa denna utgift om kundernas
senfärdighet eller förekom det ofta strax före eller ungefär samtidigt problem inte blev för stora – eller
att informationen kom sent. En and- med att förändringen som cirkuläret om kunderna inte var för högljudda?
ra fråga är; hade man andra kanaler
för att sprida denna information till
viktiga kunder som hären till exem-
pel. En detalj som gör att man kan
misstänka detta är adresseringen av
det första cirkuläret den 2 november
1934, det är adresserat till vore
Nimbus Forhandlere i Provinsen. På
svenska motsvarar detta ”våra
Nimbusåterförsäljare i landsorten”.
Återförsäljarna i Köpenhamn är allt-
så undantagna och kanske också de
stora kunder som köpt flera motor-
cyklar direkt från fabriken. Skall vi
tolka det som om dessa fått samma
information på annat sätt? Det finns
inga kända källor som stödjer ett
sådant antagande men det är en
möjlighet.
Det finns 87 tekniska cirkulär från
1935 till 1958, det första är inte
numrerat , men sedan är de numre-
rade från 1 till 86, med något un- Från Driftsingeniør E. Winds album. Justermester E. Enselman provsitter
dantag. Av dessa cirkulär innehåller en -36a på gården hos A/S Fisker & Nielsen.
41 stycken direkta referenser till
förändringar som införts vid ett visst
produktionsnummer och de flesta av beskriver träder i kraft. Om vi ger Den 20 oktober 1936 skickades cir-
dessa 41 cirkulär är också daterade. fabriken några dagar att agera och kulär 16 från fabriken, det rör några
Om man jämför dateringen av dessa anser att det tekniska cirkuläret är smärre förändringar som införts på
cirkulär med det datum då motor- utsänt samtidigt om det är daterat maskin 2400 respektive från motor-
cykeln med den aktuella föränd- två dagar efter att den första motor- cyklar omkring nummer 2551. Änd-
ringen sålts vidare till en återför- cyklen med den aktuella föränd- ringarna är bland annat en hastig-
säljare får vi en uppfattning om hur ringen är vidaresåld så ser vi att 18 hetsmätare med inbyggd belysning
väl utgivningen av de tekniska cir- av de 41 cirkulären är utsända inom monteras, att ramnummer flyttas till
kulären följde produktionsföränd- denna tidsram. Knappt hälften av en rund skylt på styret, att en hatt
ringarna. cirkulären är alltså utskickade ”i sätts på hålet i svänghjulshuset
tid”. Om vi töjer på tidsramen och istället för den tidigare skruven och
20