Page 20 - SNT_18
P. 20

ger fabriken ungefär en månad på
                                                                              sig att sända ut det tekniska cirku-
                                                                              lären så ökar naturligtvis antalet
                                                                              tillfällen som vi ger godkänt. Hela
                                                                              29 av de 41 cirkulären hamnar då i
                                                                              gruppen ”utsända i tid”.
                                                                              Hur är det då med resten? De 12 av
                                                                              41 som skickats till återförsäljarna
                                                                              en månad eller mer efter att föränd-
                                                                              ringen de informerar om trätt i
                                                                              kraft. Lite överraskande är det kans-
                                                                              ke att 29 procent av cirkulären kom-
                                                                              mit så sent.

                                                                              Det första av dessa sent utsända
                                                                              cirkulär är alltså nummer 5, det som
                                                                              handlar om förändringen från tryck-
                                                                              smörjning av vevaxeln till stänk-
                                                                              smörjning, samt om kopplingen med
                                                                              fjädrande nav. Ja snarast handlar
                                                                              cirkuläret om utbyte i efterhand av
                                                                              dessa delar på de 250 först tillver-
                                                                              kade Nimbus typ C, ett erbjudande
        Den här broschyren, med en ofta använd framsidesbild kom 1951, ett år
        när man lyckades sända ut de tekniska cirkulären i tid. Om du tycker att  som alltså kom först den 20 decem-
        lyktan och gaffelben ser retuscherade ut så har du alldeles rätt - återbruk!  ber 1935, medan förändringen i
                                                                              produktionen skett  nio månader
                                                                              tidigare, den 28 mars 1935. Vad
        information tidigare. Frågan uppstår  I idealfallet borde det tekniska cir-  hade man väntat på? Hoppades man
        då, var detta det enda exemplet på  kuläret komma till återförsäljarna  slippa denna utgift om kundernas
        senfärdighet eller förekom det ofta  strax före eller ungefär samtidigt  problem inte blev för stora – eller
        att informationen kom sent. En and-  med att förändringen som cirkuläret  om kunderna inte var för högljudda?
        ra fråga är; hade man andra kanaler
        för att sprida denna information till
        viktiga kunder som hären till exem-
        pel. En detalj som gör att man kan
        misstänka detta är adresseringen av
        det första cirkuläret den 2 november
        1934, det är adresserat till vore
        Nimbus Forhandlere i Provinsen. På
        svenska motsvarar detta ”våra
        Nimbusåterförsäljare i landsorten”.
        Återförsäljarna i Köpenhamn är allt-
        så undantagna och kanske också de
        stora kunder som köpt flera motor-
        cyklar direkt från fabriken. Skall vi
        tolka det som om dessa fått samma
        information på annat sätt? Det finns
        inga kända källor som stödjer ett
        sådant antagande men det är en
        möjlighet.

        Det finns 87 tekniska cirkulär från
        1935 till 1958, det första är inte
        numrerat , men sedan är de numre-
        rade från 1 till 86, med något un-  Från Driftsingeniør E. Winds album. Justermester E. Enselman provsitter
        dantag. Av dessa cirkulär innehåller  en -36a på gården hos A/S Fisker & Nielsen.
        41 stycken direkta referenser till
        förändringar som införts vid ett visst
        produktionsnummer och de flesta av  beskriver träder i kraft. Om vi ger  Den 20 oktober 1936 skickades cir-
        dessa 41 cirkulär är också daterade.  fabriken några dagar att agera och  kulär 16 från fabriken, det rör några
        Om man jämför dateringen av dessa  anser att det tekniska cirkuläret är  smärre förändringar som införts på
        cirkulär med det datum då motor-   utsänt samtidigt om det är daterat  maskin 2400 respektive från motor-
        cykeln med den aktuella föränd-    två dagar efter att den första motor- cyklar omkring nummer 2551. Änd-
        ringen sålts vidare till en återför-  cyklen med den aktuella föränd-  ringarna är bland annat en hastig-
        säljare får vi en uppfattning om hur  ringen är vidaresåld så ser vi att 18  hetsmätare med inbyggd belysning
        väl utgivningen av de tekniska cir-  av de 41 cirkulären är utsända inom  monteras, att ramnummer flyttas till
        kulären följde produktionsföränd-  denna tidsram. Knappt hälften av   en rund skylt på styret, att en hatt
        ringarna.                          cirkulären är alltså utskickade ”i  sätts på hålet i svänghjulshuset
                                           tid”. Om vi töjer på tidsramen och  istället för den tidigare skruven och

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25