Page 6 - SNT_15
P. 6
producerade delar och 1929 såldes
några begagnade cyklar som reno-
verats av fabriken.
En av anledningarna till att produk-
tionen stoppade angav P.A. Fisker
själv var den omsättningsavgift
som lades på nya motorcyklar år
1924. Avgiften infördes mycket
plötsligt, över en helg, och var en
tung pålaga på försäljningen. Ett
säkert minst lika viktigt skäl att
stoppa motorcykeltillverkningen
var att dammsugarna sålde bättre
och bättre och att den produktio-
nen var mera lönsam och därmed
ett bättre utnyttjande av kapaci-
teten.
De första åren efter att företaget
ombildats till aktiebolag hade alltså
Rörpriser från några av tillverkningsåren. Tillägget m till, innebär en varit besvärliga, det dröjde tre år
motorcykel med baksäte, belysning och hastighetsmätare. Variationerna innan man kunde vända til vinst-
beror huvudsakligen på förändringar i penningvärde och de därmed föl- siffror. Detta berodde på stort
jande priserna på material och arbetskostnader. Jämför diagrammet på investeringsbehov, den pågående
sidan 3. ekonomiska krisen i hela Europa
och arbetsmarknadskonflikterna.
Men när det en gång vänt blev A/S
De första driftsräkenskaperna som A/S fastställda den 14 april 1921. Man Fisker & Nielsen snart ett solitt
hade gjort en vinst på nära fem procent på en omsättning av 1 260 835 företag med världsomspännande
kronor och 72 öre. Det ansågs inte tillräckligt för att lämna utdelning till export av dammsugare och under
aktieägarna utan summan användes till att täcka tidigare underskott. några år, även en viss motorcykel-
Efter kopia i Poul Jørss arkiv. export. □
6