Page 19 - SNT_6
P. 19
En liten ombyggnad
Frikostiga anlag och en uppväxt i det välmåen- ett problem på något sätt. I höstas skaffade
de Sverige under 1950-talet gjorde mig två jag en solomaskin från 1953 och det kändes
meter lång. En nödvändig renovering och all- direkt att körställningen är lite krampaktig för
män förslitning har väl idag krympt det måttet mig, jag skulle behöva komma längre från sty-
med några centimeter. Ändå är jag drygt 30 ret, både för armarnas och för knäledernas
centimeter längre än P. A. och Anders Fisker skull!
som konstruerade typ C så den skulle passa
dem själva i storlek. Det är många som försökt förbättra körställ-
ningen på modellerna med den gummiupp-
I gamla Nimbus-Nyt, fabrikens tidning till Nim- hängda sadeln och hög framgaffel. Vanligt är
busägarna, från 1940-talet kan man läsa att att flytta fram fotpinnarna med pedalerna, eller
motorcykeln ändå ansågs stor och att körställ- bara att sätta extra fotpinnar längre fram.
ningen var något obekväm för många som inte Sådana lösningar kan man exempelvis hitta på
hade längden inne. Bland annat detta försökte Sten Weidingers hemsida. Jens Bjerregård har
man justera vid två konstruktionsändringar, även ändrat kronrörsvinkeln för att få bättre
den nya höga framgaffeln 1948 och de gummi- sittställning.
fjädrade sadlarna 1950, som monterades läng-
re fram än tidigare. Själv tänker jag försöka en annan variant, att
flytta sadeln bakåt och lite nedåt. En förläng-
I över 40 år har jag kört min sidovagnsmaskin ning alldeles bakom det främre sadelfästet
från 1947, som alltså har den låga framgaffeln med 6-7 centimeter hoppas jag skall göra nyt-
och sadel med spiralfjädrar, och visst har jag ta. Givetvis drar det med sig annat. Benen till
behövt sträcka på benen då och då efter några gummistroppsupphängningen får vinklas om
timmar i sadeln, men det fungerar bra. Visser- och förkortas och tvärstaget på sadelns under-
ligen ser motorcykeln mindre ut när jag kör än sida får flyttas annars slår den sönder reläet.
när andra kör Nimbus, men det har inte varit En provkörningsrapport kommer under våren!
Ovan ses den förändring jag vill
åstadkomma, här med hjälp av
lite fotomanipulation! Lite lägre
sittställning, lite längre bak ger
rakare armar och förhoppningsvis
en mer avspänd rygg. Mera vikt
på bakhjulet kanske är en fördel.
Reversibelt? Ja! Men var går
gränsen för reversibilitet? Jämför
havevindmøllen på sidan 4!
Originalet till höger.
19