Page 19 - SNT_6
P. 19

En liten ombyggnad

                Frikostiga anlag och en uppväxt i det välmåen-  ett problem på något sätt. I höstas skaffade
                de Sverige under 1950-talet gjorde mig två    jag en solomaskin från 1953 och det kändes
                meter lång. En nödvändig renovering och all-  direkt att körställningen är lite krampaktig för
                män förslitning har väl idag krympt det måttet    mig, jag skulle behöva komma längre från sty-
                med några centimeter. Ändå är jag drygt 30    ret, både för armarnas och för knäledernas
                centimeter längre än P. A. och Anders Fisker   skull!
                som konstruerade typ C så den skulle passa
                dem själva i storlek.                         Det är många som försökt förbättra körställ-
                                                              ningen på modellerna med den gummiupp-
                I gamla Nimbus-Nyt, fabrikens tidning till Nim-  hängda sadeln och hög framgaffel. Vanligt är
                busägarna, från 1940-talet kan man läsa att   att flytta fram fotpinnarna med pedalerna, eller
                motorcykeln ändå ansågs stor och att körställ-  bara att sätta extra fotpinnar längre fram.
                ningen var något obekväm för många som inte   Sådana lösningar kan man exempelvis hitta på
                hade längden inne. Bland annat detta försökte   Sten Weidingers hemsida. Jens Bjerregård har
                man justera vid två konstruktionsändringar,   även ändrat kronrörsvinkeln  för att få bättre
                den nya höga framgaffeln 1948 och de gummi-   sittställning.
                fjädrade sadlarna 1950, som monterades läng-
                re fram än tidigare.                          Själv tänker jag försöka en annan variant, att
                                                              flytta sadeln bakåt och lite nedåt. En förläng-
                I över 40 år har jag kört min sidovagnsmaskin   ning alldeles bakom det främre sadelfästet
                från 1947, som alltså har den låga framgaffeln   med 6-7 centimeter hoppas jag skall göra nyt-
                och sadel med spiralfjädrar, och visst har jag   ta. Givetvis drar det med sig annat. Benen till
                behövt sträcka på benen då och då efter några   gummistroppsupphängningen får vinklas om
                timmar i sadeln, men det fungerar bra. Visser-  och förkortas och tvärstaget på sadelns under-
                ligen ser motorcykeln mindre ut när jag kör än   sida får flyttas annars slår den sönder reläet.
                när andra kör Nimbus, men det har inte varit   En provkörningsrapport kommer under våren!


























                Ovan ses den förändring jag vill
                åstadkomma, här med hjälp av
                lite fotomanipulation! Lite lägre
                sittställning, lite längre bak ger
                rakare armar och förhoppningsvis
                en mer avspänd rygg. Mera vikt
                på bakhjulet kanske är en fördel.
                Reversibelt? Ja! Men var går
                gränsen för reversibilitet? Jämför
                havevindmøllen på sidan 4!




                Originalet till höger.

                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24