Page 22 - SNT_6
P. 22
En historia om min Nimbus — Istället för original!
Ole Thronborg text och illustrationer
Jag vill meka Nimbus se om den verkligen var "komplett" var en
Jag är ägare av min fars gamla Nimbus 1934. omöjlighet. Men det positiva var att det också
Men den vill jag behålla helt intakt, att renove- fanns med många helt nya delar som till
ra med ny lack och putsning är inte att tänka exempel två set med kompletta kronhjul, åtta
på, den skall få behålla spåren av tidens tand. baklysen, två helt nya generatorer, ett helt
Men jag ville så gärna sätta tänderna i en Nim- nytt topplock, mm. allt inslaget i A/S Fisker &
bus. Så 2009 satte jag in en annons på nätet Nielsens stämplade och vaxade bruna papper.
om att jag önskade köpa en Nimbus, hel eller Jag tänkte att vad sjutton, det måste ju vara
delar. Det gick några månader sedan fick jag alla delar och en ACAP sidovagn följde med, så
ett svar från en i Småland som hade en jag slog till, 30.000 kr.
"komplett" Nimbus men i delar. Jag hyrde en
lastbil på OK och kompisen hängde med på Vi baxade upp ramen, sidovagnen, alla lådor
den 300 km långa resan. och påsar och betalade. Sedan bar det av hem.
Det stora jobbet med att gå igenom delarna har börjat. Som synes finns här delar från olika
platser på cykeln!
Objekt Nimbus 1951 Genomgång av delarna
Den var verkligen i delar, inte bara delar utan Väl hemma lastades ekipaget ut i mitt garage.
nu menar jag DELAR. Någon hade nog tänkt Det tog några veckor innan jag såg att avgas-
sig att renovera den. Absolut ALLT som kunde systemet saknades, jag ringde till den tidigare
skruvas bort var isär, varenda skruv och mut- ägaren och han hittade det och var bussig nog
ter var borttagen och delarna låg i diverse att ta det med sig då han för tillfället jobbade i
lådor, i en låda låg förgasarnålen tillsammans Norrköping så det blev bara en resa på 50 km
med bromsbackar och ventilfjädrar. Att försöka för att hämta den.
22