Page 3 - SNT_34
P. 3
En Nimbuslegend
Nimbus har liksom de flesta skala 1:1 av motorcykeln med att fotpinnarna skulle vara
andra motorcykelfabrikat sina däck av dammsugareslangar. inställbara, annars dög de
egna legender, historier som inte. Så de blev inställba-
många känner till och som ofta Så kom tillverkningen efter- ra; vi skrev om det i in-
handlar om cykelns förtjänster hand igång, men innan dess struktionsboken och mon-
eller människor som utfört skulle en ny fabriksbyggnad terade så fotpinnarna på
speciella bedrifter på sin Nim- uppföras, verktygsmaskiner en bestämd höjd från fab-
bus. Till de senare räknas na- inköpas och tillverkningspro- riken. När maskinerna
turligtvis Palle Hult och Elith cessen fastställas. sedan kom in för service
Foss som först körde Medel- eller reparation var inställ-
havet runt 1935 och sedan till Nimbus blev en försäljnings- ningen densamma - Vi
Persien 1937. Joseph Koch och succé, men med en del barn- vred då fotpinnarna till ett
Harry Ingemann Petersen sjukdomar som behövde åt- annat läge och när maski-
med alla tävlingssegrar är ock- gärder. Anders Fisker nämnde nen kom in nästa gång var
så legendariska liksom de som elsystemet i intervjun, men fotpinnarnas läge fortfa-
kämpade på Nimbus den 9 sade ingenting om smörjsyste- rande inte ändrade.
april 1940. Flera legendariska met. Därefter kom en passus i
händelser är kopplade till des- intervjun om kundernas öns- En fin historia som får läsaren
sa och andra namn, men här kemål, som inte var så lätta att le över konstiga önskemål
skall vi berätta om en historia att tillfredsställa och de nya från kunderna. Det är bara det
som har ursprung i Anders färgerna 1936 nämns. Så att fotpinnarna på Nimbus C
Fisker. kommer själva ämnet för den har varit inställbara ända från
här artikeln. Anders Fisker tar början!! En skröna alltså och
Den första gången jag har fun- ett exempel på kundönskemål man kan fråga sig varför
nit historian är i fabrikens rek- som inte var så genomtänkta. Anders Fisker (eller Gunnar
lamblad Nimbus-Nyt, nr 17-18 Man önskade, säger AF, fot- Hansen?) drog den valsen.
utgivet hösten 1944. Då, un- pinnar som kunde ställas in i
der kriget, var den lilla tid- höjd efter olika långa förare. Nedan sidan 8 ur försäljnings-
ningen ett av de sätt som fab- Så här står det i Nimbus-Nyts broschyr från 1934, partiet
riken försökte hålla kontakten artikel (min översättning). kring fotpinnen och kopplings-
med sina mc-kunder. pedalen har jag förstorat.
Jag skall ge ett litet exem- Fotpinnen är inställningsbar. I
År 1944 var det 10 år sedan pel på hur lite det ofta lig- en annan broschyr från samma
Nimbus C började säljas och ger bakom kundernas öns- år står det tydligt: fodhvilere
man uppmärksamade jubileu- kemål. Kunderna krävde er indstillelige.
met med en artikel i Nimbus-
Nyt. Tidningens redaktion, det
vill säga reklamchefen Gunnar
Hansen (som definitivt också
måste räknas till Nimbuslegen-
darerna) intervjuade civil-
ingenjör Anders Fisker om hur
Nimbus C blev till.
Anders Fisker berättade hur
han ritat på en modern fyr-
cylindrig radmotor under sin
utbildning och hur han och fa-
dern, P.A. Fisker, börjat kon-
struktionsarbetet år 1932. Man
arbetade med konstruktionen
på kvällarna, ritade och när
båda var nöjda med resultatet
tillverkade man delen i trä,
papp eller metall och byggde
på så sätt upp en modell i
3