Page 3 - SNT_34
P. 3

En Nimbuslegend






         Nimbus har liksom de flesta        skala 1:1 av motorcykeln med             att fotpinnarna skulle vara
         andra motorcykelfabrikat sina      däck av dammsugareslangar.               inställbara, annars dög de
         egna legender, historier som                                                inte. Så de blev inställba-
         många känner till och som ofta     Så kom tillverkningen efter-             ra; vi skrev om det i in-
         handlar om cykelns förtjänster     hand igång, men innan dess               struktionsboken och mon-
         eller människor som utfört         skulle en ny fabriksbyggnad              terade så fotpinnarna på
         speciella bedrifter på sin Nim-    uppföras, verktygsmaskiner               en bestämd höjd från fab-
         bus. Till de senare räknas na-     inköpas och tillverkningspro-            riken. När maskinerna
         turligtvis Palle Hult och Elith    cessen fastställas.                      sedan kom in för service
         Foss som först körde Medel-                                                 eller reparation var inställ-
         havet runt 1935 och sedan till     Nimbus blev en försäljnings-             ningen densamma - Vi
         Persien 1937. Joseph Koch och      succé, men med en del barn-              vred då fotpinnarna till ett
         Harry Ingemann Petersen            sjukdomar som behövde åt-                annat läge och när maski-
         med alla tävlingssegrar är ock-    gärder. Anders Fisker nämnde             nen kom in nästa gång var
         så legendariska liksom de som      elsystemet i intervjun, men              fotpinnarnas läge fortfa-
         kämpade på Nimbus den 9            sade ingenting om smörjsyste-            rande inte ändrade.
         april 1940. Flera legendariska     met. Därefter kom en passus i
         händelser är kopplade till des-    intervjun om kundernas öns-         En fin historia som får läsaren
         sa och andra namn, men här         kemål, som inte var så lätta        att le över konstiga önskemål
         skall vi berätta om en historia    att tillfredsställa och de nya      från kunderna. Det är bara det
         som har ursprung i Anders          färgerna 1936 nämns. Så             att fotpinnarna på Nimbus C
         Fisker.                            kommer själva ämnet för den         har varit inställbara ända från
                                            här artikeln. Anders Fisker tar     början!! En skröna alltså och
         Den första gången jag har fun-     ett exempel på kundönskemål         man kan fråga sig varför
         nit historian är i fabrikens rek-  som inte var så genomtänkta.        Anders Fisker (eller Gunnar
         lamblad Nimbus-Nyt, nr 17-18       Man önskade, säger AF, fot-         Hansen?) drog den valsen.
         utgivet hösten 1944. Då, un-       pinnar som kunde ställas in i
         der kriget, var den lilla tid-     höjd efter olika långa förare.      Nedan sidan 8 ur försäljnings-
         ningen ett av de sätt som fab-     Så här står det i Nimbus-Nyts       broschyr från 1934, partiet
         riken försökte hålla kontakten     artikel (min översättning).         kring fotpinnen och kopplings-
         med sina mc-kunder.                                                    pedalen har jag förstorat.
                                                 Jag skall ge ett litet exem-   Fotpinnen är inställningsbar. I
         År 1944 var det 10 år sedan             pel på hur lite det ofta lig-  en annan broschyr från samma
         Nimbus C började säljas och             ger bakom kundernas öns-       år står det tydligt: fodhvilere
         man uppmärksamade jubileu-              kemål. Kunderna krävde         er indstillelige.
         met med en artikel i Nimbus-
         Nyt. Tidningens redaktion, det
         vill säga reklamchefen Gunnar
         Hansen (som definitivt också
         måste räknas till Nimbuslegen-
         darerna) intervjuade civil-
         ingenjör Anders Fisker om hur
         Nimbus C blev till.


         Anders Fisker berättade hur
         han ritat på en modern fyr-
         cylindrig radmotor under sin
         utbildning och hur han och fa-
         dern, P.A. Fisker, börjat kon-
         struktionsarbetet år 1932. Man
         arbetade med konstruktionen
         på kvällarna, ritade och när
         båda var nöjda med resultatet
         tillverkade man delen i trä,
         papp eller metall och byggde
         på så sätt upp en modell i

                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8