Page 21 - SNT_33
P. 21
Poul Rasmussen på Fanö strand 1924.
En typ av åtgärder som Taarn- komma till användning hos dåligt. Vid samma tävling kör-
høj tar upp när det gäller trim- andra tillverkare efter första de Mary Berthelsen som snab-
ning av toppventilade motorer världskriget, prövade man bast med 88 km/ med sido-
är att balansera och lätta sådana på Nimbus? vagn på sin Nimbus. Dessa
fram- och återgående delar, resultat kan jämföras med vad
men detta är glömt när han Om man ser till tävlingsresul- Poul Rasmussen och ingenjör
skrev om sidventilsmotorerna. taten är det kanske lättast att Fraugde åstadkom under in-
Givetvis har detta varit en undersöka resultaten från fly- ternationella Sixdays 1923. På
lämplig åtgärd även när det gande kilometertävlingar så sjätte dagen körde man fly-
gällde Rörmotorerna. Här finns som de utfördes vid strandlop- gande kilometern och Nim-
ju fyra kolvar, vevstakar och pen till exempel. Det var inte bussarna klarade 94,73 res-
så vidare att balansera och några extrema hastigheter pektive 90,35 km/h, men vi
kolvarna kan säkert tåla en del som de tävlande Nimbussarna känner inte till hur vägförhål-
viktminskning, liksom sväng- presterade, men Poul Rasmus- lande var. Dessa motorcyklar
hjulet som i original väger 5,4 sens 101,7 km/h vid strand- var säkert inte trimmade men
kg. Lättmetallkolvar började loppet vid Løkken 1923 är inte väl injusterade - och de hade
körts hårt i tävlingen under de
föregående dagarna.
Den här artikeln är inte avsedd
som det sista ordet om trim-
ning av Nimbus A/B, tvärtom,
andra synpunkter och mera
kunskap är mycket välkomna.
Det var säkert så att Nimbus-
sens styrka vid landsvägstäv-
lingar var dess pålitlighet, men
man kan fråga sig vad till ex-
empel den unge Joseph Koch
Deltagarna i första etappen av Nimbusklubbens Triangellöp gjorde med sin Rörmotor när
1930. Joseph Koch sitter på den första solocykeln från vänster. han började tävla på den år
Foto från tidningen Motorsport 1930. 1930?
21