Page 21 - SNT_33
P. 21

Poul Rasmussen på Fanö strand 1924.


        En typ av åtgärder som Taarn-       komma till användning hos           dåligt. Vid samma tävling kör-
        høj tar upp när det gäller trim-    andra tillverkare efter första      de Mary Berthelsen som snab-
        ning av toppventilade motorer       världskriget, prövade man           bast med 88 km/ med sido-
        är att balansera och lätta          sådana på Nimbus?                   vagn på sin Nimbus. Dessa
        fram- och återgående delar,                                             resultat kan jämföras med vad
        men detta är glömt när han          Om man ser till tävlingsresul-      Poul Rasmussen och ingenjör
        skrev om sidventilsmotorerna.       taten är det kanske lättast att     Fraugde åstadkom under in-
        Givetvis har detta varit en         undersöka resultaten från fly-      ternationella Sixdays 1923. På
        lämplig åtgärd även när det         gande kilometertävlingar så         sjätte dagen körde man fly-
        gällde Rörmotorerna. Här finns      som de utfördes vid strandlop-      gande kilometern  och Nim-
        ju fyra kolvar, vevstakar och       pen  till exempel. Det var inte     bussarna klarade 94,73 res-
        så vidare att balansera och         några extrema hastigheter           pektive 90,35 km/h, men vi
        kolvarna kan säkert tåla en del     som de tävlande Nimbussarna         känner inte till hur vägförhål-
        viktminskning, liksom sväng-        presterade, men Poul Rasmus-        lande var. Dessa motorcyklar
        hjulet som i original väger 5,4     sens 101,7 km/h vid strand-         var säkert inte trimmade men
        kg. Lättmetallkolvar började        loppet vid Løkken 1923 är inte      väl injusterade - och de hade
                                                                                körts hårt i tävlingen under de
                                                                                föregående dagarna.

                                                                                Den här artikeln är inte avsedd
                                                                                som det sista ordet om trim-
                                                                                ning av Nimbus A/B, tvärtom,
                                                                                andra synpunkter och mera
                                                                                kunskap är mycket välkomna.
                                                                                Det var säkert så att Nimbus-
                                                                                sens styrka vid landsvägstäv-
                                                                                lingar var dess pålitlighet, men
                                                                                man kan fråga sig vad till ex-
                                                                                empel den unge Joseph Koch
           Deltagarna i första etappen av Nimbusklubbens Triangellöp            gjorde med sin Rörmotor när
         1930. Joseph Koch sitter på den första solocykeln från vänster.        han började tävla på den år
                       Foto från tidningen Motorsport 1930.                     1930?

                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26