Page 16 - SNT_33
P. 16

Gengas är något som de fles-       ra världskriget då oljeeldade     jörsvetenskapsakademin en
           ta förknippar med fordons-         järnugnar och elekticitet tog     av de organisationer som, här
           trafik under andra världskri-      över. Gengas användes även        i Sverige, spred kunskap om
           get, men här finns en helt an-     till att driva stationära moto-   gengastekniken. Flera svens-
           nan historia att berätta också.    rer i industrierna under slutet   ka tillverkare  kom med agg-
                                              av 1800-talet och de första       regat och en omfattande im-
                                              åren av 1900-talet då det         port förekom också.
                                              fortfarande var svårt att få
                                              tag på bensin. De vanliga         Gengasdriften slog igenom
                                              bensinförsäljarna, det vill sä-   snabbt eftersom det var det
                                              ga apoteken, hade inte så         enda tillgängliga alternativet
                                              stora lager.                      till petroleumprodukter för
                                                                                fordonsdrift. I slutet av 1940
                                              Redan under första världskri-     fanns det ungefär 22 000
                                              get blev det snabbt bensin-       gengasdrivna fordon i Sverige
                                              brist och ransonering i Euro-     och ett år senare omkring
           En svensk gengasdriven lätt-       pa, men motorismen var då i       70 000.
           viktare i Norge. Blixt 1936 98     sin linda så det inverkade inte
           cc, ägd av Rolf Barry Berg.        så mycket på det dagliga li-      Det fanns många problem
                                              vet. Efter kriget började man,    med gengasen, ett av dessa
           Det startade när de engelska       bland annat i  Sverige men        hade kanske inte så stor be-
           järnbruken började använda         även i Frankrike och Tysk-        tydelse just då, motorns
           stenkol istället för ved under     land, att utreda möjligheterna    prestanda sjönk betydligt,
           slutet av 1700-talet. Ved var      att ersätta bensin som for-       men alternativet var att inte
           en bristvara på de brittiska       donsbränsle under framtida        kunna köra alls. Gengasagg-
           öarna och man importerade          konflikter. Gengas var en pro-    regaten blev mycket varma
           därför mycket så kallat Öre-       dukt man prövade och det          och krävde stort underhåll,
           grundsjärn från Sverige och        första aggregatet som lämpa-      byte av filter, urslaggning
           även järn från Ryssland till       de sig för bilar tillverkades av  med mera och värmen med-
           sin stålindustri. När man se-      Panhard et Levassor under         förde alltid en brandrisk. Om
           nare kunde använda stenkol i       1920-talet. Något år före         man slarvade med filterby-
           förädlingsprocessen blev           krigsutbrottet blev det allvar    tena fortsatte gasens omfat-
           England inte så beroende av        av teknikutvecklingen och         tande föroreningar in i mo-
           importjärn, vilket i sin tur led-  1939 var det Kungliga Ingen-      torn och förorsakade stort
           de till en mångårig kris för
           den svenska järnindustrin,
           även Napoleonkrigen vid
           1800-talets början drev på
           krisen.

           Lösningen för den svenska
           järnindustrin kom med bruks-
           patron Gustav Ekman som
           1845 konstruerade ett koltorn
           som omvandlade ved till gas
           vilken i sin tur blev bränsle i
           ugnarna och då kunde man få
           upp lika höga temperaturer
           som i stenkolseldade ugnar.
           Gasen kom att kallas genera-
           torgas – gengas, och använ-
           des med framgång vid de
           svenska bruken till efter and-


                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21