Page 20 - SNT_33
P. 20

dessa åtgärder är att höja
                                                                                varvtalet där motorn ger mest
                                                                                effekt. Kanske skulle man tän-
                                                                                ka på att vevaxeln på Nimbus
                                                                                A endast har en diameter på
                                                                                25 mm mot 30 mm på Nimbus
                                                                                B, men till skillnad från Nim-
                                                                                bus C hade Nimbus A och B tre
                                                                                ramlager.

                                                                                Motorn är ju en sidventilare
                                                                                med så kallad halvtopp, det
                                                                                vill säga att avgasventilen är
                                                                                en ren sidventil medan insug-
                                                                                ningsventilen sitter i en sär-
                                                                                skild kammare på toppen och
                                                                                rakt ovanför avgasventilen.
                                                                                Redan i standardutförande
                                                                                finns det inte mycket utrymme
                                                                                mellan ventilerna när den ena
                                                                                är fullt öppen men kanske kan
                                                                                man vinna något på om in-
                                                                                sugsventilen öppnar snabbare
                                                                                och högre.

                                                                                Rörens förgasare är kanske en
                                                                                av de svagare punkterna i
                                                                                konstruktionen, främst då den
                                                                                till Nimbus A där svagheten
                                                                                består i att man antingen får
                                                                                ställa in den för bra tomgångs-
                                                                                egenskaper eller för goda hög-
                                                                                fartsegenskaper, båda på en
                                                                                gång är svårt att uppnå, men
                                                                                skall man tävla är valet lätt.
                                                                                På äldre bilder är det svårt att
                                                                                se att man monterade någon
                                                                                annan förgasare.

                                                                                Nästa punkt på Taarnhøjs lista
                                                                                var insugningskammen. På
                                                                                Rören kan det vara tänkbart
                      Tvärsnitt genom valfri cylinder på Rör.
                                                                                med en något brantare profil
                                                                                på insugningskammen för
        got. Här finns det inte så          sugningsventiler och ny kam-        bättre fyllning, men detta bru-
        mycket att göra på ett Rör,         axel med annan slipning av in-      kar först ha betydelse vid höga
        särskilt inte om man tar 1920-      sugningskammarna, samt              varv, betydligt högre än en
        talets bensinkvalitéer med i        slutligen, kraftigare ventilfjäd-
        beräkningen där knacknings-         rar på insugssidan. Däremot         Nimbusmotor från 20-talet
                                                                                kunde prestera.
        benägenheten var stor.              behöver man inte förstora av-
                                            gasventilen eftersom detta          Den sista punkten var toleran-
        Nästa rubrik var insugningsrör,     vanligen inte gav någon effekt      ser och här avsågs motorer
        portar och ventiler. Taarnhøjs      enligt Taarnhøj. På ett Rör         trimmade för tävling enligt
        anvisningar går ut på att           finns det utryme för en aning-      Taarnhøj. Det är egentligen ett
        underlätta insugningsfasen          en större insugningsventil,         råd för att förebygga motor-
        genom att polera kanaler, ta        men större ventiler är också        skador snarare än en trim-
        bort delar som ger motstånd         tyngre ventiler.
        mot insugningsgaserna som                                               ningsåtgärd, även om det
                                                                                minskar det mekaniska mot-
        delar av ventilstyrningarna till    Insugningskanalerna kan tro-        ståndet i viss grad.
        exempel, montera större in-         ligen förbättras. Avsikten med


                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25