Page 20 - SNT_33
P. 20
dessa åtgärder är att höja
varvtalet där motorn ger mest
effekt. Kanske skulle man tän-
ka på att vevaxeln på Nimbus
A endast har en diameter på
25 mm mot 30 mm på Nimbus
B, men till skillnad från Nim-
bus C hade Nimbus A och B tre
ramlager.
Motorn är ju en sidventilare
med så kallad halvtopp, det
vill säga att avgasventilen är
en ren sidventil medan insug-
ningsventilen sitter i en sär-
skild kammare på toppen och
rakt ovanför avgasventilen.
Redan i standardutförande
finns det inte mycket utrymme
mellan ventilerna när den ena
är fullt öppen men kanske kan
man vinna något på om in-
sugsventilen öppnar snabbare
och högre.
Rörens förgasare är kanske en
av de svagare punkterna i
konstruktionen, främst då den
till Nimbus A där svagheten
består i att man antingen får
ställa in den för bra tomgångs-
egenskaper eller för goda hög-
fartsegenskaper, båda på en
gång är svårt att uppnå, men
skall man tävla är valet lätt.
På äldre bilder är det svårt att
se att man monterade någon
annan förgasare.
Nästa punkt på Taarnhøjs lista
var insugningskammen. På
Rören kan det vara tänkbart
Tvärsnitt genom valfri cylinder på Rör.
med en något brantare profil
på insugningskammen för
got. Här finns det inte så sugningsventiler och ny kam- bättre fyllning, men detta bru-
mycket att göra på ett Rör, axel med annan slipning av in- kar först ha betydelse vid höga
särskilt inte om man tar 1920- sugningskammarna, samt varv, betydligt högre än en
talets bensinkvalitéer med i slutligen, kraftigare ventilfjäd-
beräkningen där knacknings- rar på insugssidan. Däremot Nimbusmotor från 20-talet
kunde prestera.
benägenheten var stor. behöver man inte förstora av-
gasventilen eftersom detta Den sista punkten var toleran-
Nästa rubrik var insugningsrör, vanligen inte gav någon effekt ser och här avsågs motorer
portar och ventiler. Taarnhøjs enligt Taarnhøj. På ett Rör trimmade för tävling enligt
anvisningar går ut på att finns det utryme för en aning- Taarnhøj. Det är egentligen ett
underlätta insugningsfasen en större insugningsventil, råd för att förebygga motor-
genom att polera kanaler, ta men större ventiler är också skador snarare än en trim-
bort delar som ger motstånd tyngre ventiler.
mot insugningsgaserna som ningsåtgärd, även om det
minskar det mekaniska mot-
delar av ventilstyrningarna till Insugningskanalerna kan tro- ståndet i viss grad.
exempel, montera större in- ligen förbättras. Avsikten med
20