Page 17 - SNT_33
P. 17
keln att konstruktionen inte
är riktigt utprovad än och att
man väntar på ett godkän-
nande från myndigheterna.
Artikeln berättar också om
vilka förändringar man gjort
på motorcykeln för att den
skulle fungera bra. Framför-
allt hade man höjt kompres-
sionen från 5,7:1 till 7:1, det-
Joseph Koch på en gengasdriven Nimbus, en av fabrikens prov-
maskiner. Observera baknavet med experimentell stickaxel. ta med hjälp av sportkolvar
Platsen är Peter Bangsvej 30 med fabrikens skyltfönster i bak- och genom att fräsa bort 3
grunden. mm av topplocket. Genera-
torn var en kolgenerator som
gång på råvara där ved hade skulle använda små kolbitar,
slitage och snart även haveri. sådant som sorterades bort
En kall motor var ofta svår- ett försteg och därmed var när man framställde genera-
startad med gengas, särskilt billigare. I Sverige användes torkol till bilar.
främst björkved och i Dan-
om man slarvat med under- mark ofta bok.
hållet av aggregatet. Ett all- Den svenske motorskribenten
varligt problem hängde direkt Björn Bergwik skrev även om
samman med vad gasen be- Aggregatens storlek och ka- gengas. Han framhöll att en
pacitet behövde anpassas till
stod av, den aktiva delen i motorstorleken så för motor- motor som skulle konverteras
gasen är cirka 30% kolmon- cyklar behövde man ganska till gengasdrift bör vara i god
oxid. I motorn förbränns kol- kondition, ventiler, kolvar och
monoxiden till koldioxid. Om små aggregat. Fisker & Niel- kolvringar skall täta och detta
man försökte starta en gen- sen började konstruera ett bör kontrolleras med kom-
eget aggregat och i informa-
gasmotor i ett garage och tionsbladet Nimbus-Nyt, hös- pressionsprov. Helst skall mo-
motorn inte ville igång sam- torn också ha ett kompres-
lades de kolmonoxidrika av- ten 1942, finns två artiklar sionsförhållande av 7:1. Nya
gaserna i utrymmet och man om konstruktionen med ett tändstift, lämpade för gasdrift
fotografi av en av Nilfisks
löpte stor risk att skadas eller budmaskiner med aggregatet måste monteras likaså ett
dödas. Bara under 1941 upp- monterat. Man skriver i arti- ordentligt oljefilter (Nimbus!).
skattades dödsfallen till 12,
de livshotande tillbuden till Det är osäkert om Fisker &
ett hundratal och de medel- Nielsens gasgenerator kom i
svåra till tusentals. produktion. Uppenbarligen
fanns det redan andra gene-
För motorfordon fanns det två ratorer som fungerade på
huvudtyper av aggregat, de Nimbus, de som den danska
som eldades med ved och de posten använde i Köpenhamn
som använde träkol. Aggre- till exempel. Det fanns även
gat som eldades med ved generatorn Micromax som
omvandlade den först till trä- skall ha använts på flera Nim-
kol och de som använde bus.
träkol direkt kunde därmed
bli något enklare och därmed Ett alternativ till gengasen
lättare. Träkol eller ved var Gunnar Hansen illustrerade var karbidgas, det vill säga
framförallt en fråga om till- gengasexperimenten så här. acetylen. I Sverige fanns
17