Page 17 - SNT_33
P. 17

keln att konstruktionen inte
                                                                                är riktigt utprovad än och att
                                                                                man väntar på ett godkän-
                                                                                nande från myndigheterna.
                                                                                Artikeln berättar också om
                                                                                vilka förändringar man gjort
                                                                                på motorcykeln för att den
                                                                                skulle fungera bra. Framför-
                                                                                allt hade man höjt kompres-
                                                                                sionen från 5,7:1 till 7:1, det-
           Joseph Koch på en gengasdriven Nimbus, en av fabrikens prov-
           maskiner. Observera baknavet med experimentell stickaxel.            ta med hjälp av sportkolvar
           Platsen är Peter Bangsvej 30 med fabrikens skyltfönster i bak-       och genom att fräsa bort 3
           grunden.                                                             mm av topplocket. Genera-
                                                                                torn var en kolgenerator som

                                              gång på råvara där ved hade       skulle använda små kolbitar,
           slitage och snart även haveri.                                       sådant som sorterades bort
           En kall motor var ofta svår-       ett försteg och därmed var        när man framställde genera-
           startad med gengas, särskilt       billigare. I Sverige användes     torkol till bilar.
                                              främst björkved och i Dan-
           om man slarvat med under-          mark ofta bok.
           hållet av aggregatet. Ett all-                                       Den svenske motorskribenten
           varligt problem hängde direkt                                        Björn Bergwik skrev även om
           samman med vad gasen be-           Aggregatens storlek och ka-       gengas. Han framhöll att en
                                              pacitet behövde anpassas till
           stod av, den aktiva delen i        motorstorleken så för motor-      motor som skulle konverteras
           gasen är cirka 30% kolmon-         cyklar behövde man ganska         till gengasdrift bör vara i god
           oxid. I motorn förbränns kol-                                        kondition, ventiler, kolvar och
           monoxiden till koldioxid. Om       små aggregat. Fisker & Niel-      kolvringar skall täta och detta
           man försökte starta en gen-        sen började konstruera ett        bör kontrolleras med kom-
                                              eget aggregat och i informa-
           gasmotor  i ett garage och         tionsbladet Nimbus-Nyt, hös-      pressionsprov. Helst skall mo-
           motorn inte ville igång sam-                                         torn också ha ett kompres-
           lades de kolmonoxidrika av-        ten 1942, finns två artiklar      sionsförhållande av 7:1. Nya
           gaserna i utrymmet och man         om konstruktionen med ett         tändstift, lämpade för gasdrift
                                              fotografi av en av Nilfisks
           löpte stor risk att skadas eller   budmaskiner med aggregatet        måste monteras likaså ett
           dödas. Bara under 1941 upp-        monterat. Man skriver i arti-     ordentligt oljefilter (Nimbus!).
           skattades dödsfallen till 12,
           de livshotande tillbuden till                                        Det är osäkert om Fisker &
           ett hundratal och de medel-                                          Nielsens gasgenerator kom i
           svåra till tusentals.                                                produktion. Uppenbarligen
                                                                                fanns det redan andra gene-
           För motorfordon fanns det två                                        ratorer som fungerade på
           huvudtyper av aggregat, de                                           Nimbus, de som den danska
           som eldades med ved och de                                           posten använde i Köpenhamn
           som använde träkol. Aggre-                                           till exempel. Det fanns även
           gat som eldades med ved                                              generatorn Micromax som
           omvandlade den först till trä-                                       skall ha använts på flera Nim-
           kol och de som använde                                               bus.
           träkol direkt kunde därmed
           bli något enklare och därmed                                         Ett alternativ till gengasen
           lättare. Träkol eller ved var     Gunnar Hansen illustrerade         var karbidgas, det vill säga
           framförallt en fråga om till-     gengasexperimenten så här.         acetylen. I Sverige fanns

                                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22