Page 18 - SNT_33
P. 18
När bensintillgången ökade
efter kriget skrotades nästan
alla gengasaggregat snabbt.
Tage Johansen, Fyns Nimbus,
har lyckats köpa ett av de
kvarvarande som från början
suttit på en Nimbus solocykel.
Tage har renoverat och mon-
terat aggregatet och kör med
motorcykeln då och då. Tages
generator är en vedgenerator
som förbrukar ett kg bokved
på sju kilometer.
Vid DNTs årsträff 2011 skulle
Tage hämta den kommunpoli-
tiker som skulle öppningstala,
med sin gengasnimbus. Det
tog ett tag att elda upp gas-
generatorn så den produ-
cerade gas och många var
kommentarerna från åskå-
darna. Men maskinen star-
tade utan problem och sedan
körde Tage iväg och Nimbus-
sen gick mjukt och fint.
Till vänster en monterings-
ritning till Micromaxgenera-
torn där man även ser huvud-
delarna på en generator.
Nedan Tages gengasmaskin.
Pannan sitter bak till vänster
och framför sidovagnen sitter
kylaren och grovfiltret.
färdiga aggregat att köpa till
motorcyklar. Ingenjörsfirman
Industriteknik i Hagalund
sålde exempelvis två model-
ler, en till motorcyklar upp till
200 cc och en till dem mellan
200 och 1200 cc. I ett num-
mer av Nimbus-Nyt, hösten
1941, berättas om en meka-
niker som byggt sitt eget
aggregat och körde på NIMB-
GAS. Karbid var emellertid en
ransonerad vara i krigstidens
Danmark men kanske var det
bättre tillgång i Sverige.
18