Page 19 - SNT_33
P. 19

Trimmade man Rör?



        När jag har gått igenom de
        gamla tävlingsreferaten från
        1920-talet har jag ofta undrat
        om motorcyklarna var trim-
        made – tunede på danska.
        Med trimning menar jag här
        att motorn ändrats för att få
        högre prestanda. För lands-
        vägstävlingarna i Danmark var
        detta säkert inte nödvändigt
        eftersom man skulle köra med
        en given medelhastighet som
        inte var alltför hög i förhållan-
        de till maskinernas prestanda.
        Att medelhastigheten ibland
        var en utmaning om man skul-
        le köra lagligt är en annan his-
        toria. I de internationella täv-
        lingarna, framförallt kanske
        när man körde i Tyskland där                       Ur Jydsk Motor nummer 21, år 1923.
        hastigheten var fri, spelade                                            samma gällde materialutveck-
        hög hastighet en helt annan         Petersen den stora stjärnan på      lingen.
        roll. Likaså tävlade man på         Nimbus och han segrade över-
        stående och flygande kilome-        lägset i nonstop-tävlingen          Kapitlets underrubriker är des-
        tern i olika sammanhang, vid        Rom-Köpenhamn under som-            sa, översatta till svenska:
        strandloppen, vid några istäv-      maren 1927. Hög hastighet
        lingar och vid Sixdays 1923.        var säkert en fördel, men så        Kompressionsförhållande
        Behovet av hög toppfart fanns       var också också god tillförlit-     Insugningsrör, portar och
        redan 1922 då Einer Holm            lighet.                             ventiler
        skrev om starten på lands-                                              Förgasaren
        vägstävlingen Odense-Berlin-        Hur kunde man då göra om            Insugningskam
        Odense:                             man ville öka prestandan på         Toleranser
                                            sitt Rör?
                                                                                Även om texten är skriven mer
                                            För att ta reda på hur man          än 20 år efter Rörens storhets-
                                            kunde trimma en sidventils-         tid och tanken med anvisning-
                                            motor konsulterade jag först        arna inte har varit att trimma
                                            John Neréns Motorencyklopedi        motorerna till Nimbus A och B,
                                            från 1927, men utan resultat.       bör huvuddragen av anvis-
                                            Nästa försök var i boken Mo-        ningarna varit aktuella även på
                                            torcykler av Svend Taarnhøj,        tjugotalet. Frågan är i vilken
        Klipp ur Motorbladet 1922.
                                            utgiven 1948 när det fortfa-        mån de tillämpades och vad
                                            rande fanns en hel del motor-       som var möjligt och rimligt.
        Tydligen litade man på Kakel-       cyklar med sidventilmotorer på
        ugnsrörens pålitlighet ”verkty-     marknaden. I kapitlet ”Speed        Om vi följer ordningen i
        gen skulle bara beundras” det       Tuning” finns några sidor om        Taarnhøjs kapitel så ser vi
        vill säga de skulle inte behöva     sidventilsmotorer, men det          först vad som kunde göras åt
        användas. Det blev också en         mesta ägnas åt motorer med          maskinens kompression. Kol-
        dubbelseger för Nimbus med          toppventiler som var mera           vens överkant bör når upp till
        Albert Petersen på första plats     tacksamma trimningsobjekt.          cylinderns överkant vid övre
        och Einer Holm på andra mot         Naturligtvis gäller det att kom-    dödpunkten och så är det på
        betydligt snabbare maskiner         ma ihåg att motortekniken           Rören med originalcylindrar
        som Henderson och Mabeco,           hade gått framåt från 1920-         och originalkolvar. Kolvar med
        en tysk Indiankopia. Fem år         talet och till 1948 och att det-    något kupolformad topp kan
        senare var Harry Ingemann                                               sedan öka kompressionen nå-


                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24