Page 19 - SNT_33
P. 19
Trimmade man Rör?
När jag har gått igenom de
gamla tävlingsreferaten från
1920-talet har jag ofta undrat
om motorcyklarna var trim-
made – tunede på danska.
Med trimning menar jag här
att motorn ändrats för att få
högre prestanda. För lands-
vägstävlingarna i Danmark var
detta säkert inte nödvändigt
eftersom man skulle köra med
en given medelhastighet som
inte var alltför hög i förhållan-
de till maskinernas prestanda.
Att medelhastigheten ibland
var en utmaning om man skul-
le köra lagligt är en annan his-
toria. I de internationella täv-
lingarna, framförallt kanske
när man körde i Tyskland där Ur Jydsk Motor nummer 21, år 1923.
hastigheten var fri, spelade samma gällde materialutveck-
hög hastighet en helt annan Petersen den stora stjärnan på lingen.
roll. Likaså tävlade man på Nimbus och han segrade över-
stående och flygande kilome- lägset i nonstop-tävlingen Kapitlets underrubriker är des-
tern i olika sammanhang, vid Rom-Köpenhamn under som- sa, översatta till svenska:
strandloppen, vid några istäv- maren 1927. Hög hastighet
lingar och vid Sixdays 1923. var säkert en fördel, men så Kompressionsförhållande
Behovet av hög toppfart fanns var också också god tillförlit- Insugningsrör, portar och
redan 1922 då Einer Holm lighet. ventiler
skrev om starten på lands- Förgasaren
vägstävlingen Odense-Berlin- Hur kunde man då göra om Insugningskam
Odense: man ville öka prestandan på Toleranser
sitt Rör?
Även om texten är skriven mer
För att ta reda på hur man än 20 år efter Rörens storhets-
kunde trimma en sidventils- tid och tanken med anvisning-
motor konsulterade jag först arna inte har varit att trimma
John Neréns Motorencyklopedi motorerna till Nimbus A och B,
från 1927, men utan resultat. bör huvuddragen av anvis-
Nästa försök var i boken Mo- ningarna varit aktuella även på
torcykler av Svend Taarnhøj, tjugotalet. Frågan är i vilken
Klipp ur Motorbladet 1922.
utgiven 1948 när det fortfa- mån de tillämpades och vad
rande fanns en hel del motor- som var möjligt och rimligt.
Tydligen litade man på Kakel- cyklar med sidventilmotorer på
ugnsrörens pålitlighet ”verkty- marknaden. I kapitlet ”Speed Om vi följer ordningen i
gen skulle bara beundras” det Tuning” finns några sidor om Taarnhøjs kapitel så ser vi
vill säga de skulle inte behöva sidventilsmotorer, men det först vad som kunde göras åt
användas. Det blev också en mesta ägnas åt motorer med maskinens kompression. Kol-
dubbelseger för Nimbus med toppventiler som var mera vens överkant bör når upp till
Albert Petersen på första plats tacksamma trimningsobjekt. cylinderns överkant vid övre
och Einer Holm på andra mot Naturligtvis gäller det att kom- dödpunkten och så är det på
betydligt snabbare maskiner ma ihåg att motortekniken Rören med originalcylindrar
som Henderson och Mabeco, hade gått framåt från 1920- och originalkolvar. Kolvar med
en tysk Indiankopia. Fem år talet och till 1948 och att det- något kupolformad topp kan
senare var Harry Ingemann sedan öka kompressionen nå-
19