Page 26 - SNT_33
P. 26
C.V. som han kallades, hade Friis Hansens var återförsäljare
börjat tävla på motorcykel re- för H-D och sålde även bilar.
dan 1920 och varit mycket De hade arbetat i USA och var
framgångsrik. Han körde drivna affärsmän, men de slu-
landsvägstävlingar och alla tade sälja Nimbus redan 1938,
sorters bantävlingar. C.V. då hade de sålt imponerande
Hansen körde Indian och se- 537 Nimbus.
nare Triumph och var ett
mycket känt namn i tävlings- När C.V. Hansen sålt den sista
sammanhang. Nimbussen fortsatte firman
C.V. till höger, och P.A. Fisker
beundrar den 400’e Nimbus
som passerat företaget.
C.V. Hansen var den återför-
säljare av Nimbus C som sålde
flest nya Nimbus. Inte mindre
än 1481 cyklar hade lämnat
hans lokaler när tillverkningen
upphörde. Det var bara fabri-
ken själva som sålde flera, be-
roende på att försäljningen till
försvaret, posten och polisen
vanligen gick direkt därifrån.
C.V. ställde ut i Industriföreningens
byggnad i Köpenhamn 1936.
Den 1 maj 1928 startade Carl som auktoriserad Nimbusverk-
Valdemar Hansen motorcykel- stad. Man hade även sålt VW
försäljning i egen firma, adres- under några år och det blev
sen var Bredegade 17 i Frede- sedan den ekonomiska rygg-
riksberg. Till en början var det raden i firman.
nog mest engelska maskiner,
men när Nimbus presenterades Byggnaden där C.V. Hansen
blev han och Brdr. Friis Hansen sålde Nimbus är riven sedan
auktoriserade återförsäljare för länge.
Köpenhamnsområdet.
Tecknat av Gunnar Hansen.
26