Page 33 - SNT_27
P. 33

Det första namnet som föranleder frågetecken är Aage  Den första Nimbus som Petersen köpte kan mycket
        Lunn som köpt fyra Nimbus direkt från fabriken en-    väl var den han tävlade på, den är inköpt den 15 de-
        ligt listan. Aage Lunn var finansman och en av dem    cember 1921, den andra däremot har gått vidare till en
        som hjälpte P.A. Fisker att bilda aktiebolag 1920. Han  kund, Chr. Hansen i Haslev. Haslev ligger mellan
        satt sedan i bolagets styrelse under många år. Den    Køge och Næstved på södra Själland och affären gjor-
        första motorcykeln, nummer 40, köpte han i slutet av  des i slutet av juni 1922.
        oktober 1921, nästa var ett sidovagnsekipage, troligen
        nummer 219, som inköptes strax före jul 1922, den     Alfred Mortensen, Nørrebrogade 20, Vejle, var en av
        tredje Nimbussen, nummer                              de större återförsäljarna av Nimbus modell C men
        324, anskaffades den 18 maj                           sålde även Rör. Två maskiner har sålts under 1925. En
        1923 och den fjärde, num-                             tidigare försäljare i Vejle, N. S. Skouenborg, sålde tio
        mer 359, redan den 30 maj                             maskinener från nummer 23 i augusti 1921 och fram
        samma år. År 1921 var                                 till slutet av oktober 1924. Efter Mortensen dyker se-
        Aage Lunn en 38 års man                               dan ett nytt namn upp som återförsäljare i jylländska
        och hade en dotter som än-                            Vejle, Bröderna Kramm sålde sex Kakelugnsrör under
        nu inte fyllt tio år. Den förs-                       perioden mars 1926 till oktober 1927.
        ta motorcykeln kan alltså
                                                              I Herning, också på Jylland, sålde Automobilforhand-
        mycket väl varit avsedd för
                                                              ler Knud Knudsen hela åtta Rör, Knudsens firma blev
        honom själv. Har detsam-
        ma varit fallet med de tre                            från 1935 auktoriserad återförsäljare av Nimbus C.
        andra eller har han köpt                              Ännu en försäljare av model C blev Hagedorns i
        dem för släktingars räk-   Aage Lunn från A/S F & N   Haderslev som sålde hela 26 Rör vilket placerar fir-
        ning? Det finns ju möjlig-  jubileumsbok 1931.        man på tredje plats på försäljningslistan, fabriken un-
        heter att det kan ha varit                            dantagen
        ersättning från A/S Fisker & Nielsen och att han sålt
        motorcyklarna vidare.                                 Sist av automobilhandlarna står M. Nielsen i Odense.
                                                              Det är samme Marius Nielsen som lyckades bli en-
        Carsten Sommer har hjälpt mig leta efter dessa cyklar i  samförsäljare av Nimbus C för Fyn och småöarna,
        Toldkammerens Fortegnelse over afgiftsberigtigede Motor-  men under ’Rörepoken’ var det annorlunda. Bara i
        køretøjer utan att finna någon av dem registrerade på  Odense fanns minst fyra företag som sålde Rör. M.
        Aage Lunn. Däremot har Carsten funnit en femte        Nielsen var mest framgångsrik med 19 stycken men
        Nimbus, nummer 1003 registrerad på Aage Lunn år       de tre andra sålde tillsammans 21 Rör. På Fyns syd-
        1926. Den cykeln var köpt hos Einar Holm, Motor-      kust ligger Svendborg, bara fyra mil från Odense, här
        Falk. Aage Lunn skall säkert inte räknas som Nimbus-
                                                              fanns Brdr. Jørgensens företag Auto-Centralen som
        försäljare.
                                                              lyckades sälja 29 Nimbus och därmed var den näst
        Två rader under Aage Lunn kan man läsa Albert
        Petersen, her. Det är givetvis den då mycket kände och
        populäre tävlingsföraren som helt dominerade täv-
        lingsverksamheten i Danmark år 1922, men som börjat
        tävla redan 1914. Bilden och texten nedan och till hö-
        ger är saxade ur tidskriften Motorcyclen från 1920,
        strax innan Albert Petersen gjorde sig känd som
        Nimbusförare.


























                                                           33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38