Page 24 - SNT_27
P. 24

Ingenjör K.V. Fraugde vid ISDT någonstans i Sverige. Medtävlaren på Harley Davidson med nummer 49 är en svensk
         privatförare, P. Jonsson.

                                                              maskiner. ISDT är i första hand en nationstävling och
        SMK, Svenska Motorcykelklubben var huvudar-
        rangör och hade lagt upp en tävlingssträcka på nästan  anledningen till att man inte satte samman ett danskt
        200 mil. Banan gjorde även en sväng in i Norge för att  nationslag var att reglerna sade att det skulle ingå en
        möjliggöra backtävling på Korketrekkeren, en bana     500cc-motorcykel i ett sådant lag och det tillverkades
        norr om Oslo. I nummer 21 av SNT finns en lång arti-  ingen 500 i Danmark.
        kel om tävlingen och det danska Nimbuslagets insat-   Under sommaren körde de tre över till Sverige och
        ser.
                                                              provkörde sträckan, något som var helt godkänt enligt
                                                              reglerna. De behöve någon i sidovagnen, så ingenjör
        Man satte samman ett Nimbus-lag bestående av Prø-
        vemester Rasmussen på sidovagnsmaskin och ingen-      Fraugdes fru följde med, det var nog inte någon turist-
        jör Fraugde samt bokhållare Poul Rasmussen på solo-   resa för henne!
                                                              Nimbus var en nyhet i Sverige och det fanns en del
                                                              som hade sina tvivel om den skulle hålla, men det
                                                              danska laget visste ju bättre. Nimbussarna gick bra
                                                              och laget låg bra till i lagtävlingen till den femte dagen
                                                              då Prøvemesteren först råkade illa ut vid en järnvägs-
                                                              korsning då han körde in i ett träd  för att undvika att
                                                              köra in i de fällda bommarna. Prøvemesteren bedöm-
                                                              de att han kunde fortsätta men några kilometer senare
                                                              förlorade han medvetandet, antagligen av en hjärn-
                                                              skakning han fått vid olyckan. Nu gick det riktigt illa,
                                                              motorcykeln slog runt tre gånger och Prøvemesteren
                                                              och mekanikern i sidovagnen hamnade i en hög i väg-
                                                              kanten. Mekanikern kom snart upp på benen med en
                                                              del hjälp av lagkamrater och medtävlande, men
                                                              Prøvemesteren var svårt skadad. Höftledsbrott och


                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29