Page 24 - SNT_27
P. 24
Ingenjör K.V. Fraugde vid ISDT någonstans i Sverige. Medtävlaren på Harley Davidson med nummer 49 är en svensk
privatförare, P. Jonsson.
maskiner. ISDT är i första hand en nationstävling och
SMK, Svenska Motorcykelklubben var huvudar-
rangör och hade lagt upp en tävlingssträcka på nästan anledningen till att man inte satte samman ett danskt
200 mil. Banan gjorde även en sväng in i Norge för att nationslag var att reglerna sade att det skulle ingå en
möjliggöra backtävling på Korketrekkeren, en bana 500cc-motorcykel i ett sådant lag och det tillverkades
norr om Oslo. I nummer 21 av SNT finns en lång arti- ingen 500 i Danmark.
kel om tävlingen och det danska Nimbuslagets insat- Under sommaren körde de tre över till Sverige och
ser.
provkörde sträckan, något som var helt godkänt enligt
reglerna. De behöve någon i sidovagnen, så ingenjör
Man satte samman ett Nimbus-lag bestående av Prø-
vemester Rasmussen på sidovagnsmaskin och ingen- Fraugdes fru följde med, det var nog inte någon turist-
jör Fraugde samt bokhållare Poul Rasmussen på solo- resa för henne!
Nimbus var en nyhet i Sverige och det fanns en del
som hade sina tvivel om den skulle hålla, men det
danska laget visste ju bättre. Nimbussarna gick bra
och laget låg bra till i lagtävlingen till den femte dagen
då Prøvemesteren först råkade illa ut vid en järnvägs-
korsning då han körde in i ett träd för att undvika att
köra in i de fällda bommarna. Prøvemesteren bedöm-
de att han kunde fortsätta men några kilometer senare
förlorade han medvetandet, antagligen av en hjärn-
skakning han fått vid olyckan. Nu gick det riktigt illa,
motorcykeln slog runt tre gånger och Prøvemesteren
och mekanikern i sidovagnen hamnade i en hög i väg-
kanten. Mekanikern kom snart upp på benen med en
del hjälp av lagkamrater och medtävlande, men
Prøvemesteren var svårt skadad. Höftledsbrott och
24