Page 22 - SNT_25
P. 22
NIMBUS-läsning
Nimbus Technical Development 1934-1959
Illustrationerna är från boken.
När Danmark Nimbus Touring grunda- Boken kom i en andra utvidgad upplaga
des i maj 1974 var naturligtvis det ge- år 2005:
mensamma intresset för Nimbusmotor- . Det är denna andra upplaga
cyklarnas teknik en viktig drivkraft, men som nu översatts och fått ännu flera
också kamratlig samvaro mellan med- illustrationer. Arbetet har utförts av Ben
lemmarna betonades som ett betydelse- Geutskens från Nederländerna och
fullt syfte i de första stadgarna. Ganska Richard Reich från Storbritannien, båda
snart uppstod en fraktion bland med- Nimbusmän. Knud Jørgensen har sam-
lemmarna som ansåg att motorcyklar- ordnat arbetet.
nas originalitet var mycket viktig och i
sin iver gick man kanske ibland lite Boken inleds med en historisk översikt, Det är en mycket vacker bok, väl och
långt i sin kritik av kamraternas motor- ett avsnitt om hur man identifierar mo- tydligt illustrerad och för en bokälskare
cyklar. Man hade inte heller så mycket torcykeln, en genomgång av de olika är den inbundna versionen mycket god
egentlig kunskap om hur motorcyklarna versioner av motorcykeln som förekom- att hålla i handen. Den är givetvis
sett ut när de en gång lämnade fabriken. mit samt ett avsnitt om lackeringen och sprängfylld med information som är
De första Nimbus-choppers skall ses ett om de danska systemen för registre- lätt att tillgodogöra sig. Här finns en
som ett sätt att provocera de mest mili- ringsskyltar. Därefter kommer en 30- logisk uppbyggnad som är väl genom-
tanta av dessa tidiga originalivrare. sidig översikt av hur motorcyklarnas förd och underlättar läsningen. Några
konstruktion och utseende förändrats enstaka små slarvfel skämmer inte det
år från år. Sedan följer 13 kapitel där goda intrycket.
hela motorcykeln och dess förändringar
genom åren beskrivs enhetsvis. Här kan Översättarna är alltså från Nederländ-
man exempelvis fördjupa sig i ramens erna och Storbritannien. Ben Geutskens
utseende och förändringar med detaljer har lärt sig skriva och tala danska när
som centralstödet, fotpinnar, knäskydd, han blev intresserad av Nimbus och har
verktygslåda och säten. Avslutningsvis tidigare översatt Jørgensens bok
finns två kapitel om sidovagnar och ett tillsammans med
om verkstadsteknik och ytbehandlings- Charles Duffill samt även Jens Bisbjerg
metoderm Ett register avslutar boken Andersens .
Men klubens samlade kunskap om hur som sammanlagt omfattar 224 sidor. Richard Reich driver en engelsk hem-
Nimbus modell C förändrats växte efter
hand. Ett mycket viktigt steg i kunskaps-
tillväxten var när klubben fick tillgång
till fabrikens ritningsarkiv år 1980-1981.
A/S Fisker & Nielsen, med Erik Fisker i
ledningen, visade här stor frikostighet
när man inte bara lånade ut ritningarna
utan även bekostade en lokal där de
kunde förvaras medan medlemmarna
systematiserade och kopierade mate-
rialet. Fabriken stod även för kopie-
ringskostnaderna.
En av dem som verkligen insåg att man
här hade fått tillgång till en guldgruva
var Knud Jørgensen. Han har skrivit
otaliga artiklar om motorcykelns tek-
niska utveckling och 1987 kom kunska-
pen samlad mellan pärmar, den första
upplagan av Nimbus
. Förutom ritningsarkivet har fabri-
kens tekniska cirkulär och cirkulären
till återförsäljarna varit viktiga källor,
samt givetvis försäljningskataloger, re-
klambroschyrer, reklambladet
, foton, prislistor, reservdelskata-
loger och tidningsartiklar.
22