Page 13 - SNT_21
P. 13

Foto från Poul Jørss samling

          Joseph Koch på motorcykeln vid ett trial år 1938 eller 1939. Framgaffeln användes i Kåsan 1938.



















                                                                                säkert under sadeln som man fak-
                                                                                tiskt kan se på gamla bilder av
                                                                                Joseph Koch på tävlingsmaskinen.
                                                                                Som fabriksförare för Nimbus fick
                                                                                Koch givetvis alltid den bästa ut-
                                                                                rustningen och prövade ofta nyut-
                                                                                vecklade delar innan de kom på
                                                                                standardcyklarna, så körde han till
                                                                                exempel med den höga framgaffeln
                                                                                redan under år 1947.
        Hennings Nimbus vid ett besök på Elektroteket i mars 2014.
                                                                                Bland de övriga historiska motor-
        och flyttades sedan ut till start och  Hennings förtjänst att Kåsapubliken  cyklarna var en Ariel ”krigare” det
        målplatsen på Glimminge Motor-      fick se en riktig vinnare redan innan  vill säga en Ariel W/NG 350 från
        stadion strax öster om Uddevalla.   starten hade gått.                  1942. Motorcykeln är en encylindrig
                                                                                stötstångsmotor med toppventiler
        Det var den nuvarande ägaren av     Henning köpte motorcykeln från ett  på 346 cc och baserades på den
        Joseph Kochs gamla tävlingsnim-     dödsbo och det var väl först efter  framgångsrika Ariel Red Hunter
        bus, Henning Frederiksen, som tog   ett tag som han förstod vilken fin  men hade en ram som utvecklats
        initiativet till att ta maskinen till  maskin som det egentligen är. Med  för ISDT. Under kriget byggdes un-
        tävlingen och efter diverse insatser  i köpet fanns en del specialdelar,  gefär 30 000 Ariel till det brittiska
        från olika håll gick det hela i lås,  bland annat ett rör från förgasaren  försvaret. Efter kriget levererades
        men det är alltså först och främst  till ett luftfilter placerat vatten-  200 Ariel till det danska försvaret

                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18