Page 13 - SNT_21
P. 13
Foto från Poul Jørss samling
Joseph Koch på motorcykeln vid ett trial år 1938 eller 1939. Framgaffeln användes i Kåsan 1938.
säkert under sadeln som man fak-
tiskt kan se på gamla bilder av
Joseph Koch på tävlingsmaskinen.
Som fabriksförare för Nimbus fick
Koch givetvis alltid den bästa ut-
rustningen och prövade ofta nyut-
vecklade delar innan de kom på
standardcyklarna, så körde han till
exempel med den höga framgaffeln
redan under år 1947.
Hennings Nimbus vid ett besök på Elektroteket i mars 2014.
Bland de övriga historiska motor-
och flyttades sedan ut till start och Hennings förtjänst att Kåsapubliken cyklarna var en Ariel ”krigare” det
målplatsen på Glimminge Motor- fick se en riktig vinnare redan innan vill säga en Ariel W/NG 350 från
stadion strax öster om Uddevalla. starten hade gått. 1942. Motorcykeln är en encylindrig
stötstångsmotor med toppventiler
Det var den nuvarande ägaren av Henning köpte motorcykeln från ett på 346 cc och baserades på den
Joseph Kochs gamla tävlingsnim- dödsbo och det var väl först efter framgångsrika Ariel Red Hunter
bus, Henning Frederiksen, som tog ett tag som han förstod vilken fin men hade en ram som utvecklats
initiativet till att ta maskinen till maskin som det egentligen är. Med för ISDT. Under kriget byggdes un-
tävlingen och efter diverse insatser i köpet fanns en del specialdelar, gefär 30 000 Ariel till det brittiska
från olika håll gick det hela i lås, bland annat ett rör från förgasaren försvaret. Efter kriget levererades
men det är alltså först och främst till ett luftfilter placerat vatten- 200 Ariel till det danska försvaret
13