Page 8 - SNT_2
P. 8
Nimbusfabriken sökte ensamrepresentant i Sverige 1940
Kaj Hansen och Lasse Wallin
En klok svensk industriman formade för många
år sedan en slogan som nog är tänkvärd. Han
sa ”Utvecklingen är bara en” ty man kan bara
fundera över hur det blivit om man gjort något
annat. Att göra om det går kanske, men aldrig
i den tid som gick.
Jag har haft en sådan fundering och orsaken
till detta är följande händelse: En dag på 1980
talet kom en arbetskamrat till mig på jobbet
med en gammal tidning. Han hade köpt ett
gammalt hus och var i full gång med att reno-
vera och isolera det. Kvällen innan hade han
krupit runt på vinden och där funnit några
gamla dagstidningar. Han blev intresserat av
tidningarna och började studera dem. I en tid-
ning fick han se en Nimbusbild och eftersom
han visste att jag var Nimbusägare tog han
tidningen med till mig.
Tillsammans började vi studera tidningen mera
ingående och fann att det var Stockholmstid-
ningen från den 2 april 1940. Nimbusbilden var
i en annons från Nimbusfabriken A/S Fisker &
Nielsen i Köpenhamn, de sökte en ensamför-
säljare för Nimbus i Sverige.
Tydligen hade Nimbus framtidsambitioner med
att sälja motorcyklar i sitt stora grannland
Sverige, men som bekant ockuperades Dan-
mark och Norge bara en vecka senare, nämli-
gen ödesdagen den 9 april 1940. Efter detta
fanns det förmodligen inga möjligheter att ex-
portera motorcyklar till Sverige de nästkom- Annonsen ur Stockholmstidningen den 2 april
mande fem åren. 1940.
Hur det blivit om inte ockupationen inträffat lönande men investeringarna för motorcykel-
och stoppat Fisker & Nielsens framtidsplaner, tillverkningen var stora och det var nödvändigt
kan man alltså också bara spekulera i, man med noggranna kalkyler.
kan förmoda att det funnits många flera entu-
siaster med Nimbussar i Sverige än vad det nu När motorcykeln kom på marknaden i juni
finns. 1934 var den ännu inte riktigt färdigutvecklad,
den drogs med en del barnsjukdomar. Motorns
Men man kan fråga sig om det primära syftet smörjsystem, relä och generator var väl de all-
med annonsen var att sälja motorcyklar! På varligaste, men även framgaffeln och senare
lång sikt var målet säkerligen detta, men situ- reläupphängningen gav bekymmer liksom
ationen i Europa vid denna tid var ju inte så- mekaniskt oljud. Nytt smörjsystem och ny
dan att motorcykelförsäljning hade högsta pri- generator erbjöds som garantireparation mot
oritet. en begränsad kostnad för kunderna. Garanti-
åtagandena var givetvis kostsamma för före-
När tillverkningen av Nimbus typ C planerades taget, men cykeln hade blivit populär och man
var tanken att fabrikationen skulle bli lönsam lyckades redan första året få in beställningar
vid en årlig tillverkning av ettusen motorcyk- från militären samt posten och polisen förutom
lar. Investeringarna hade varit stora, en många privatkunder.
fabriksbyggnad för en million danska kronor
hade byggts och kostnaderna för inköp av Ett stort administrativt problem för dansk indu-
maskiner för produktionen hade varit ännu stri under 1930-talet var Valutakontoret. Myn-
högre. Dammsugartillverkningen var mycket digheten hade skapats 1932 för att möjliggöra
8