Page 10 - SNT_2
P. 10
En ny bok: De autoriserede Nimbus
forhandlere
Den stora danska klubben, Danmarks Nimbus
Touring, tog redan på 1980-talet över delar av
Fisker & Nielsens motorcykelarkiv. Efterhand
har man fått mera material från olika håll och
samlingarna är idag omfattande. Klubbens nu-
varande redaktör och arkivarie Allan K Nyborg
har skrivit en hel del böcker som delvis bygger
på arkivmaterialet och flitigt utnyttjar det som
illustrationer. Den senaste boken i raden
handlar om återförsäljarnätet: De autoriserede
Nimbus forhandlere (Förlaget Motorploven, Avsnittet är även här beskrivande och det in-
Hadsten, 2011. Pris dkr 498). Boken är en dyr nehåller mycket orts- och personhistoria. Åter-
tegelsten, med porto från Danmark slutade igen efterlyser jag lite analys. Hur lönande var
räkningen på 900 svenska kronor. Vad får man försäljningen, varför gick agenturerna från
då för detta? företag till företag i vissa städer, medan andra
behöll agenturen i tiotals år. Hur påverkades
Boken är på 390 sidor inom hårda pärmar och man av växlande konjunkturer, vilka var de
inleds av ett bakgrundskapitel som kortfattat vanliga servicebehoven osv.
behandlar företagets historia. Därefter följer
ett avsnitt om försäljnings- och serviceorgani- En del av försäljarna blir till levande personer
sationen som byggdes upp för Nimbus typ C. och det är här jag tycker att Allan Nyborg är
Avsnittet är beskrivande, men åtminstone jag som bäst, när han beskriver personer och hän-
saknar en problematiserande del. Exempelvis delser, men låter sina egna värderingar träda i
redovisas i faksimil protokollet för ett åter- bakgrunden och låter läsaren skapa sig en bild.
försäljaremöte den 4 februari 1935, alltså när
motorcykeln funnits på marknaden ett halvår. Boken är mycket rikligt illustrerad, ibland över
Protokollet är på fem och en halv sida, men spaltutfyllnadens gräns. Här hade man kunnat
författaren kommenterar det inte. Här finns begränsa sig lite och fått en mera hanterlig
många spännande trådar att ta upp: exempel- bok, några illustrationer återkommer två gång-
vis resonemang om leveranspris från fabriken er och en del av Gunnar Hansens teckningar
kontra återförsäljningspris och rabatter. På har misshandlats genom att förstoras för
mötet förs en mycket öppen diskussion om mycket. Återkommande återgivningar av
utformning av nya modellvarianter och pris- handskrivna anteckningar från rundresan till
påslag etc, även det något som kunde diskute- återförsäljarna 1936 hade kunnat få stryka på
rats och kommenterats – hur blev det, hur foten för referat eller tydligare text.
mycket lät man sig från fabriken påverkas av
återförsäljarnas tankar, vilka var de starka Sammanfattningsvis, mycket att läsa och näs-
personligheterna. tan för mycket att titta på. Ytterligare en kri-
tisk redigering och mera problematiserande
Ett kapitel i avsnittet om försäljningsorganisa- analys hade varit en fördel. Jag borde köpt
tionen har rubriken Fakturering, avancer, boken när jag var i Danmark i annat ärende
betaling og leverering, en mycket lovande titel istället för att lägga flera hundra på porto!
som jag direkt bläddrade fram till. Det innehöll
några ord om reservdelskataloger och en och
en halv spalt om tidens telegramspråk. Nog så
intressant i sig, men det var inte det kapitlet
skulle handla om. I avsnittet som helhet går
mycket information och flera anekdoter igen
från Allan Nyborgs tidigare böcker.
En sida ur boken syns till höger. Alfred Morten-
Huvuddelen i boken är avsnittet om de enskil- sen i Vejle var en av de landsortsförsäljare
da auktoriserade försäljarna. Det är uppdelat i som sålde flest nya Nimbus, 385 stycken. Man
två delar. Dels avhandlas det vi kallar för var återförsäljare under hela den tid Nimbus C
landsorten, stad för stad från Aa till V och dels producerades och fortsatte sedan som repara-
huvudstadsområdets försäljare, där även de tionsverkstad. Endast försäljaren i Odense sål-
två reparationsverkstäderna Joseph Koch och de flera.
Harry Dreiager är med.
10