Page 10 - SNT_2
P. 10

En ny bok: De autoriserede Nimbus

                forhandlere




                Den stora danska klubben, Danmarks Nimbus
                Touring, tog redan på 1980-talet över delar av
                Fisker & Nielsens motorcykelarkiv. Efterhand
                har man fått mera material från olika håll och
                samlingarna är idag omfattande. Klubbens nu-
                varande redaktör och arkivarie Allan K Nyborg
                har skrivit en hel del böcker som delvis bygger
                på arkivmaterialet och flitigt utnyttjar det som
                illustrationer. Den senaste boken i raden
                handlar om återförsäljarnätet: De autoriserede
                Nimbus forhandlere (Förlaget Motorploven,     Avsnittet är även här beskrivande och det in-
                Hadsten, 2011. Pris dkr 498). Boken är en dyr   nehåller mycket orts- och personhistoria. Åter-
                tegelsten, med porto från Danmark slutade     igen efterlyser jag lite analys. Hur lönande var
                räkningen på 900 svenska kronor. Vad får man   försäljningen, varför gick agenturerna från
                då för detta?                                 företag till företag i vissa städer, medan andra
                                                              behöll agenturen i tiotals år. Hur påverkades
                Boken är på 390 sidor inom hårda pärmar och   man av växlande konjunkturer, vilka var de
                inleds av ett bakgrundskapitel som kortfattat   vanliga servicebehoven osv.
                behandlar företagets historia. Därefter följer
                ett avsnitt om försäljnings- och serviceorgani-  En del av försäljarna blir till levande personer
                sationen som byggdes upp för Nimbus typ C.    och det är här jag tycker att Allan Nyborg är
                Avsnittet är beskrivande, men åtminstone jag   som bäst, när han beskriver personer och hän-
                saknar en problematiserande del. Exempelvis   delser, men låter sina egna värderingar träda i
                redovisas i faksimil protokollet för ett åter-  bakgrunden och låter läsaren skapa sig en bild.
                försäljaremöte den 4 februari 1935, alltså när
                motorcykeln funnits på marknaden ett halvår.   Boken är mycket rikligt illustrerad, ibland över
                Protokollet är på fem och en halv sida, men   spaltutfyllnadens gräns. Här hade man kunnat
                författaren kommenterar det inte. Här finns   begränsa sig lite och fått en mera hanterlig
                många spännande trådar att ta upp: exempel-   bok, några illustrationer återkommer två gång-
                vis resonemang om leveranspris från fabriken   er och en del av Gunnar Hansens teckningar
                kontra återförsäljningspris och rabatter. På   har misshandlats genom att förstoras för
                mötet förs en mycket öppen diskussion om      mycket. Återkommande återgivningar av
                utformning av nya modellvarianter och pris-   handskrivna anteckningar från rundresan till
                påslag etc, även det något som kunde diskute-  återförsäljarna 1936 hade kunnat få stryka på
                rats och kommenterats – hur blev det, hur     foten för referat eller tydligare text.
                mycket lät man sig från fabriken påverkas av
                återförsäljarnas tankar, vilka var de starka   Sammanfattningsvis, mycket att läsa och näs-
                personligheterna.                             tan för mycket att titta på. Ytterligare en kri-
                                                              tisk redigering och mera problematiserande
                Ett kapitel i avsnittet om försäljningsorganisa-  analys hade varit en fördel. Jag borde köpt
                tionen har rubriken Fakturering, avancer,     boken när jag var i Danmark i annat ärende
                betaling og leverering, en mycket lovande titel   istället för att lägga flera hundra på porto!
                som jag direkt bläddrade fram till. Det innehöll
                några ord om reservdelskataloger och en och
                en halv spalt om tidens telegramspråk. Nog så
                intressant i sig, men det var inte det kapitlet
                skulle handla om. I avsnittet som helhet går
                mycket information och flera anekdoter igen
                från Allan Nyborgs tidigare böcker.
                                                              En sida ur boken syns till höger. Alfred Morten-
                Huvuddelen i boken är avsnittet om de enskil-  sen i Vejle var en av de  landsortsförsäljare
                da auktoriserade försäljarna. Det är uppdelat i   som sålde flest nya Nimbus, 385 stycken. Man
                två delar. Dels avhandlas det vi kallar för   var återförsäljare under hela den tid Nimbus C
                landsorten, stad för stad från Aa till V och dels   producerades och fortsatte sedan som repara-
                huvudstadsområdets  försäljare, där även de   tionsverkstad. Endast försäljaren i Odense sål-
                två reparationsverkstäderna Joseph Koch och   de flera.
                Harry Dreiager är med.

                                                          10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14