Page 4 - SNT_2
P. 4

att man av någon anledning ville bygga om     Min far, Carl-Åke Blomstrand, köpte ekipaget
                fotväxeln till handväxel, fram till 1947 fanns   hos Joseph Koch år 1968. Det bogserades där-
                alla uttag kvar på ramarna för detta. Men     efter hem till Limhamn med hjälp av en Olds
                bromsarna – knappast troligt!                 36:a. Vraket fick så en omfattande renovering
                                                              och stod körklar 1969. Bifogade bilder är från
                Bilderna kom efter helgen, min kontaktman     detta år, notera interimsskylten. Vi åkte myck-
                Lasse Kärrbäck hade varit noggrann och foto-  et det året, min syster bak mig på Triumph och
                graferat igenom hela cykeln! Bilderna visade   mor i Nimbusholken. Det blev en hel del turer
                som väntat delar från lite olika tider, det har   även till Danmark. Det är vid ett sådant tillfälle
                de flesta cyklar. Ramen hade, som en 46:a     min far fotograferade Koch på vår Nimbus inne
                skall ha, uttag för växelspaken i plåten bakom   på gården med butik och verkstad. Det är för
                tanken och mothållet för kopplingswiren på det   övrigt min mors scarf, som Joseph Koch ele-
                vänstra ramjärnet i höjd med generatorn.      gant virat runt halsen. Jag körde vår Nimbus
                Båda dessa detaljer försvann med lagernum-    en hel del under vintern 71-72 och erfor en
                mer 7500 år 1947. Men ramen hade också fyra   kylslagen natt ett dyrt bankande från motorns
                hål för att nita fast ramnummer- och specifika-  nedre region. Efter ett andra försök i konsten
                tionsskylten på skärmplåten ovanför kicken,   att byta lager (och ställa tändning) lyckades
                detta kom med cykel 7501 och dessutom fanns   jag få allt att stämma. Men glädjen varade inte
                ett fästhål för pumpen på skärmplåten bredvid   så länge eftersom cykeln såldes.
                batterihyllan, detta sista kom först år 1950!
                Hur få ihop detta pussel?                     För denna gång lämnar vi cykeln här. Någon
                                                              gång under åren därefter har den kanske blivit
                Reparationramar tillverkades av fabriken på   reservdelar och numret hamnat på en äldre
                1960-talet, särskilt försvaret hade behov av   Nimbus utan papper som sedan vandrat vidare
                sådana. Uppenbarligen var det en reparations-   till MC-Collection.
                eller universalram, som cykeln nu var upp-
                byggd på (se Knud Jørgensens artikel på nästa   Avslutningsvis några ord om det här med cyk-
                uppslag!). Dessa ramar skulle med nödvändig-  lar i originalskick. Att restaurera en gammal
                het vara anpassade till alla äldre Nimbussar, så   motorcykel tillbaka till originalskick är en viktig
                en reparationsram borde ha alla de hål, fästen   sida av vår hobby, men inte den enda. En
                etc. som var nödvändiga för att få den att fun-  gammal motorcykel eller bil är som ett gam-
                gera med delar från 1934 och framåt!          malt hus som har haft ett långt liv, slitits, åld-
                                                              rats, förändrats, restaurerats, byggts om och
                Nästa steg kom med uppgifterna om första      –till. När man bevarar en sådan pjäs är det
                svenska ägaren och det första registrerings-  viktigt att i vissa fall bevara en del av, i det
                numret M3656. Detta registreringsnummer       här fallet, motorcykelns långa liv. Min personli-
                hade jag nyligen sett! I Jens Jessens bok Nim-  ga uppfattning är att de mest fascinerande
                bus i sort-hvid og farver finns den på foto på   cyklarna är de slitna, de där årsringarna syns!
                sidan 95 med Joseph Koch i sadeln. Bilden vi-  Sådana ekipage ser man ofta i engelska gam-
                sar en sidovagnsmaskin med stora bromsar,     melbilskretsar och glädjande nog även bland
                fotväxel och låg framgaffel – och utan hål för   Nimbusvänner. Tre sådana Nimbussar var med
                skylten på skärmplåten. Den förste svenske    i första numret av tidningen, se sidorna 4, 6
                ägarens namn var Ernst Blomstrand, kunde jag   och 13.
                hitta honom? Det visade sig lätt med dagens
                teknik! En man med det namnet bodde i Skåne   Men även en 36:a med nyare ram och lånad
                och javisst stämde det! Nu får Ernst berätta:   identitet är en Nimbus och en härlig motor-
                                                              cykel. Hoppas den får ut och köra då och då!












                                                               Vid batterihållarens överkant syns hålet för
                                                               pumpnippeln, en detalj från 1950. De fyra
                                                               hålen på skärmplåtens yttersida är till för en
                                                               typskylt som monterades här från 1947.
                                                               Observera även att batterihållaren är svetsad,
                                                               inte nitad, vid ramen som år 1946. Foto Lasse
                                                               Kärrbäck.
                                                          4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9