Page 3 - SNT_2
P. 3

Hur en 46:a blev tio år äldre




                När jag spred nr 1 av Svenska Nimbustidning-  Tillbaka till motorcykeln på hemsidan. Det som
                en fick jag kontakt med MC-Collection i Sollen-  kännetecknade modell Sport när den först pre-
                tuna. De har en Nimbus i sin utställning och   senterades var det uppdragna avgasröret och
                behövde mer information om den. De undrade    fotväxel. Båda delarna var nyheter på model-
                om jag ville skriva underlag för en informa-  len när den kom 1937, nytt var även den hög-
                tionsskylt och en fabrikshistorik.            re kompressionen på motorn vilket gav effekt-
                                                              ökning från 18 till 22 hkr. Motorcykeln på hem-
                MC-Collection har skapats av två privatsamlare   sidan hade det låga avgasröret och handväxel
                och de uppmärksammar motorcyklar mycket       mellan tanken och sadeln, dessutom hade den
                som designobjekt. Det är ett spännande sätt   de äldre bromstrummorna med diametern 150
                att greppa allt det som motorcyklar är, teknik,   mm både fram och bak. Sporten byggdes från
                formgivning, livsstil, känsla, sport, filosofi…..   början med de små bromsarna, som hade varit






























                 Nimbus från MC-Collections hemsida. Enligt uppgift en Sport från 1946, men snarare en tio år
                 äldre cykel! Jämför med bilden på sidan 9!

                Nåväl, Nimbussen fanns på hemsidan och det    med sedan introduktionen 1934, det verkar
                skulle vara en blå modell Sport från 1946. Jag   som om 140 cyklar sett ut så. Större broms-
                tittade på hemsidan och blev förbryllad. Bilden   trummor, diameter 180 mm, kom först på bak-
                visade motorcykelns högra sida, den var blå,   hjulet under 1937 och sedan på framhjulet
                men såg inte ut som en Sport och definitivt   1939 på fabrikens cyklar.
                inte som en 46:a!
                                                              Jag bad min kontaktman kolla tillverknings-
                Att årsmodellbestämma en Nimbus är inte det   numret på styret – jodå en kontroll med Nim-
                lättaste. Egentligen finns det inte årsmodeller   busfabrikens lagerböcker (se DNTs hemsida)
                om man skall vara korrekt, ändringarna inför-  visade att 6680 var en blå Sport såld av
                des inte årsvis och speciellt under och strax ef-  återförsäljaren Acap på Blegdamsvej i
                ter kriget monterade man ofta det som fanns   Köpenhamn år 1946.
                till hands, så cyklar från samma år kan se olika
                ut i detaljer. Ett antal hållpunkter finns emel-  Jag bad om flera bilder från MC-Collection för
                lertid, framgaffeln, bromstrummorna och       det var andra detaljer som inte stämde, bland
                sadelupphängningen är några. Det hela kom-    annat framskärmen. I mina ögon såg cykeln ut
                pliceras också av fabrikens konstruktionsfilo-  som en modell Luksus från 1936-37. Att Nim-
                sofi, att nykonstruerade delar skulle kunna   bussarna blev moderniserade och ändrade var
                passa även på de äldre cyklarna. De flesta    som sagt vanligt, men inte skulle man ändrat
                Nimbussar är, eller har varit, moderniserade.   en Sport från tiden efter kriget till något äldre
                Inte så konstigt, de har ofta levt ett långt liv   och satt på de små bromsarna, det verkade
                med många ägare och varit med om både         inte rimligt. Ett byte av avgasrörsmodell var
                goda och mindre goda tider.                   inget konstigt och jag kunde även tänka mig
                                                          3
   1   2   3   4   5   6   7   8