Page 3 - SNT_2
P. 3
Hur en 46:a blev tio år äldre
När jag spred nr 1 av Svenska Nimbustidning- Tillbaka till motorcykeln på hemsidan. Det som
en fick jag kontakt med MC-Collection i Sollen- kännetecknade modell Sport när den först pre-
tuna. De har en Nimbus i sin utställning och senterades var det uppdragna avgasröret och
behövde mer information om den. De undrade fotväxel. Båda delarna var nyheter på model-
om jag ville skriva underlag för en informa- len när den kom 1937, nytt var även den hög-
tionsskylt och en fabrikshistorik. re kompressionen på motorn vilket gav effekt-
ökning från 18 till 22 hkr. Motorcykeln på hem-
MC-Collection har skapats av två privatsamlare sidan hade det låga avgasröret och handväxel
och de uppmärksammar motorcyklar mycket mellan tanken och sadeln, dessutom hade den
som designobjekt. Det är ett spännande sätt de äldre bromstrummorna med diametern 150
att greppa allt det som motorcyklar är, teknik, mm både fram och bak. Sporten byggdes från
formgivning, livsstil, känsla, sport, filosofi….. början med de små bromsarna, som hade varit
Nimbus från MC-Collections hemsida. Enligt uppgift en Sport från 1946, men snarare en tio år
äldre cykel! Jämför med bilden på sidan 9!
Nåväl, Nimbussen fanns på hemsidan och det med sedan introduktionen 1934, det verkar
skulle vara en blå modell Sport från 1946. Jag som om 140 cyklar sett ut så. Större broms-
tittade på hemsidan och blev förbryllad. Bilden trummor, diameter 180 mm, kom först på bak-
visade motorcykelns högra sida, den var blå, hjulet under 1937 och sedan på framhjulet
men såg inte ut som en Sport och definitivt 1939 på fabrikens cyklar.
inte som en 46:a!
Jag bad min kontaktman kolla tillverknings-
Att årsmodellbestämma en Nimbus är inte det numret på styret – jodå en kontroll med Nim-
lättaste. Egentligen finns det inte årsmodeller busfabrikens lagerböcker (se DNTs hemsida)
om man skall vara korrekt, ändringarna inför- visade att 6680 var en blå Sport såld av
des inte årsvis och speciellt under och strax ef- återförsäljaren Acap på Blegdamsvej i
ter kriget monterade man ofta det som fanns Köpenhamn år 1946.
till hands, så cyklar från samma år kan se olika
ut i detaljer. Ett antal hållpunkter finns emel- Jag bad om flera bilder från MC-Collection för
lertid, framgaffeln, bromstrummorna och det var andra detaljer som inte stämde, bland
sadelupphängningen är några. Det hela kom- annat framskärmen. I mina ögon såg cykeln ut
pliceras också av fabrikens konstruktionsfilo- som en modell Luksus från 1936-37. Att Nim-
sofi, att nykonstruerade delar skulle kunna bussarna blev moderniserade och ändrade var
passa även på de äldre cyklarna. De flesta som sagt vanligt, men inte skulle man ändrat
Nimbussar är, eller har varit, moderniserade. en Sport från tiden efter kriget till något äldre
Inte så konstigt, de har ofta levt ett långt liv och satt på de små bromsarna, det verkade
med många ägare och varit med om både inte rimligt. Ett byte av avgasrörsmodell var
goda och mindre goda tider. inget konstigt och jag kunde även tänka mig
3