Page 13 - SNT_2
P. 13

Särskilt kommer jag ihåg en episod efter Qvar-
                                                              narallyt någon gång innan sekelskiftet då jag
                                                              blev intervjuad efteråt. På frågan vad som var
                                                              så speciellt med en Nimbus svarade jag "den
                                                              går alltid". Skulle aldrig sagt detta för på
                                                              vägen hem från Degeberga så stannade
                                                              motorn vid Vittskövle slott och vägrade starta
                                                              igen! En omfattande felsökning vid vägkanten
                                                              gav inget resultat och till sist fick jag ringa
                                                              hem efter hjälp. Hustrun ryckte ut med häst-
                Min Nimbus Sport renoverades med min svär-    trailern och hittade mig och dottern sovandes i
                fars goda hjälp och nästan allt som var slitet   diket bredvid maskinen. I veckan som följde
                byttes ut. Det fanns ju en reservdelsbutik på   rev jag system efter system och hittade till sist
                Enghavevej i Köpenhamn som jag ofta besök-    det som förorsakat stoppet och omöjliggjort
                te. Väl renoverad och klar garagerades den på   omstart. Kolet som förbinder fördelarlocket
                Hammarshus Slott i väntan på inregistrering.   med rotorn var uppslitet och hade lossnat och
                Jag for runt på tullkontor och andra myndig-  fjädern i sig var givetvis inte tillräcklig för kon-
                heter men fick aldrig klart för mig hur man   takt!
                skulle hantera ärendet.
                                                              Maskinen fungerar annars jättebra men hade
                Efter ett samtal till TSV Fordonsbyrån så om-  en tendens att stänka olja. Så hösten 2011 fick
                bads jag skicka in en berättelse om situatio-  Christen Kristensen i Perstorp uppgiften att
                nen. Så skedde, och den sista oktober 1983    byta alla packningar. Dessutom införskaffades
                fick jag "Undantag från 11 § 4 stycket bilregis-  ett sidostöd för 950 kr så att min sargade
                terkungörelsen (1972:599) (BRK)”.             kropp skulle kunna nyttja denna fantastiska
                                                              maskin även framöver. Christen är duktig på
                Under åren har jag kört Qvarnarallyt  i Kris-  att reparera gamla Nimbussar. Vet mer än vad
                tianstadstrakten flera gånger. Första var juni   instruktionsböckerna säger.
                1984. Sedan tror jag att jag bara missat ett
                under alla åren. Nästa alla har startat från
                Degeberga. Vi har faktiskt segrat några gånger
                och dessutom erhållit andra placeringar.




























                                                              Ovan, Mårten vid starten av Qvarnarallyt 1984.

                                                              Ovan till vänster är kvittot från köpet av den
                                                              blå Sporten. År 1972 var den svenska kronan
                                                              värd mer än den danska. Köpesumman mot-
                                                              svarade 20-25% av en månadslön.

                                                              Bilden till vänster visar aluminiumbeslaget på
                                                              framskärmen. Sådana beslag var vanliga och
                                                              fanns även på familjen Blomstrands Nimbus, se
                                                              sidan 5.

                                                          13
   8   9   10   11   12   13   14