Page 9 - SNT_2
P. 9
en positiv handelsbalans genom att kontrollera Under vårvintern 1940 steg spänningen, Tysk-
valutaströmmarna över landets gränser. En av land och Sovjetunionen hade delat Polen och
svårigheterna var materialbrist och Valutakon- Frankrike och Storbritannien hade förklarat
toret skulle reglera materialimporten enligt Tyskland krig. Men kriget var än så länge ett
principen att export av tillverkade produkter avvaktande ställningskrig. Finska vinterkriget
skulle ge tillåtelse till import av råmaterial och hade riktat uppmärksamheten mot Norden och
komponenter. Systemet var mycket byråkra- de allierade hade planer att gå mot Finland
tiskt. genom Norge och Sverige och därmed också få
kontroll över den svenska järnmalmen. Detta,
Mycket av Fisker & Nielsens dammsugaretill- och ett sabotage mot tyska intressen i Norge,
verkning gick på export, men endast en del av gjorde att även Tyskland såg mot norr, bland
den importkvot som detta gav kunde komma annat för att få en utgångspunkt för att slå
motorcykeltillverkningen tillgodo. Detta förhål- mot Storbritannien.
lande begränsade produktionen kraftigt. Först
1939 nåddes tillverkningsmålet ettusen cyklar! Det är kanske i detta sammanhang man skall
Då hade man också en mycket bra motorcykel se Fisker & Nielsens annons. Ville man skaffa
att erbjuda som hade stått sig väl i konkurren- sig ett alibi för att inte behöva producera åt en
sen — om man bara kommit ut på den interna- erövrare i händelse av invasion. Skulle en
tionella marknaden. När kriget bröt ut den 1 eventuell export till det neutrala Sverige kunna
september ändrades förhållandena givetvis vara en sådan möjlighet. Eller räknade man
radikalt. Mycket som tidigare tillhört vardagen med att de allierade skulle komma först och
blev bristvaror, däribland bensin, däck och att man skulle exportera till ett Sverige på den
annat som hörde till en motorcykel. Krav på allierade sidan? Chansen för ett snabbt avgö-
körtillstånd infördes mycket snart och även om rande i kriget var fortfarande en möjlighet att
man hade körtillstånd var det inte säkert att räkna med. Företagsledningen måste ha prö-
man fick tillräckligt med bensin. vat ett otal scenarion för att vara rustad för en
oviss framtid.
I Sverige var förhållandena liknande. Vi hade
emellertid fördelen av en stor råvaruexport, Naturligtvis är dessa resonemang spekulatio-
det svenska järnet var efterfrågat och gick till ner och vi kommer troligen aldrig att få något
stor del till Tyskland. Naturligtvis hade även svar. Sannolikheten för att företagsledningen
Sverige en kontroll av valutaflödet, men något satte sådana här tankar på papper är liten,
särskilt valutakontor, liknande det danska, bil- möjligen kan det ha skett efter kriget. P. A.
dades inte förrän 1940. Fisker var en klok dansk industriman!
Tivoliblå Nimbus Sport ur en ofta återgiven broschyr från 1939. Modellen stod för en god del av
försäljningen det året. Jämför även med bilden på sidan 2, en Sport från 1946 skiljde sig inte från
en 39:a.
9