Page 9 - SNT_2
P. 9

en positiv handelsbalans genom att kontrollera   Under vårvintern 1940 steg spänningen, Tysk-
                valutaströmmarna över landets gränser. En av   land och Sovjetunionen hade delat Polen och
                svårigheterna var materialbrist och Valutakon-  Frankrike och Storbritannien hade förklarat
                toret skulle reglera materialimporten enligt   Tyskland krig. Men kriget var än så länge ett
                principen att export av tillverkade produkter   avvaktande ställningskrig. Finska vinterkriget
                skulle ge tillåtelse till import av råmaterial och   hade riktat uppmärksamheten mot Norden och
                komponenter. Systemet var mycket byråkra-     de allierade hade planer att gå mot Finland
                tiskt.                                        genom Norge och Sverige och därmed också få
                                                              kontroll över den svenska järnmalmen. Detta,
                Mycket av Fisker & Nielsens dammsugaretill-   och ett sabotage mot tyska intressen i Norge,
                verkning gick på export, men endast en del av   gjorde att även Tyskland såg mot norr, bland
                den importkvot som detta gav kunde komma      annat för att få en utgångspunkt för att slå
                motorcykeltillverkningen tillgodo. Detta förhål-  mot Storbritannien.
                lande begränsade produktionen kraftigt. Först
                1939 nåddes tillverkningsmålet ettusen cyklar!   Det är kanske i detta sammanhang man skall
                Då hade man också en mycket bra motorcykel    se Fisker & Nielsens annons. Ville man skaffa
                att erbjuda som hade stått sig väl i konkurren-  sig ett alibi för att inte behöva producera åt en
                sen — om man bara kommit ut på den interna-   erövrare i händelse av invasion. Skulle en
                tionella marknaden. När kriget bröt ut den 1   eventuell export till det neutrala Sverige kunna
                september ändrades förhållandena givetvis     vara en sådan möjlighet. Eller räknade man
                radikalt. Mycket som tidigare tillhört vardagen   med att de allierade skulle komma först och
                blev bristvaror, däribland bensin, däck och   att man skulle exportera till ett Sverige på den
                annat som hörde till en motorcykel. Krav på   allierade sidan? Chansen för ett snabbt avgö-
                körtillstånd infördes mycket snart och även om   rande i kriget var fortfarande en möjlighet att
                man hade körtillstånd var det inte säkert att   räkna med. Företagsledningen måste ha prö-
                man fick tillräckligt med bensin.             vat ett otal scenarion för att vara rustad för en
                                                              oviss framtid.
                I Sverige var förhållandena liknande. Vi hade
                emellertid fördelen av en stor råvaruexport,   Naturligtvis är dessa resonemang spekulatio-
                det svenska järnet var efterfrågat och gick till   ner och vi kommer troligen aldrig att få något
                stor del till Tyskland. Naturligtvis hade även   svar. Sannolikheten för att företagsledningen
                Sverige en kontroll av valutaflödet, men något   satte sådana här tankar på papper är liten,
                särskilt valutakontor, liknande det danska, bil-  möjligen kan det ha skett efter kriget. P. A.
                dades inte förrän 1940.                       Fisker var en klok dansk industriman!


































                Tivoliblå Nimbus Sport ur en ofta återgiven broschyr från 1939. Modellen stod för en god del av
                försäljningen det året. Jämför även med bilden på sidan 2, en Sport från 1946 skiljde sig inte från
                en 39:a.


                                                          9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14