Page 25 - SNT_19
P. 25

Anders Fisker


                                      Den drivande kraften bakom typ C

                                            keln, för det ”var det enda sättet  dier av motorcykelteknik. Han skrev
         Anders Fisker var den äldste av    hon kunde vara tillsammans med     med det tydligt angivna målet att
         Astrid och P.A Fiskers söner, tre år  fästmannen”. Antagligen är detta en  kunna konstruera en bra motorcy-
         äldre än Erik Fisker. Anders föddes  överdrift, Anders och Grete förlova-  kel, ännu bättre än Kakelugnsröret.
         1908 och utbildade sig till civilingen-  des 1926! Men man kan tänka sig  Vi vet inte heller när man överty-
         jör. Faderns fabrik och inte minst  att kvällarna i källaren kändes   gade styrelsen i A/S Fisker & Nielsen
         tillverkningen av Kakelugnsrören   långa, den blivande svärfadern var  om att det skulle vara lönsamt att
         hade säkert en stor del i valet av  ju med!                           åter börja bygga motorcyklar, men
         utbildning.                                                           säkert var Anders Fisker en drivande
                                            Vad var det då man gjorde i källa-  kraft i detta.
         När Anders Fisker avlagt sin examen  ren? Jo efter kvällsmåltiden satte sig
         efter fem års studier, inklusive prak-  P.A. och Anders Fisker vid ett bord  Som civilingenjör fick Anders Fisker
         tik i Tyskland, anställdes han på A/S  och diskuterade motorcykeln och  arbeta med både dammsugaresidan
         Fisker & Nielsen år 1932. Hans förs-  gjorde skisser till olika detaljer på  och motorcyklarna på fabriken och
         ta stora arbetsuppgift var att ta  den. När man var nöjd med en       under kriget övertog han uppgiften
         fram konstruktionsritningar och pro-  utformning gick man ner i källaren  som driftsingenjör efter E. Wind,
         duktionsrutiner för Den nya Nimbus,  och gjorde en modell av delen av  som gått i pension. Titeln drifts-
         fabrikens beteckning för det vi idag  trä, papp eller vad man hade till  ingenjör motsvarade ungefär tek-
         kallar Nimbus typ C.               hands. På detta sätt gjorde man    nisk chef – idag givetvis ersatt med
                                            efterhand en fullskalamodell av hela  en titel på engelska! Under kriget
         Huvuddragen i konstruktionen hade  motorcykeln. Till fälgar använde   kom även de första tecknen på att
         far och son Fisker arbetat med på  man fälgar til Kakelugnsröret      Anders Fisker drabbats av den sjuk-
         kvällarna hemma i föräldrarnas villa.  (avsedda för 28’’ däck!) och däcken  dom som till sist kom att ta hans liv,
         Hur länge detta konstruktionsarbete  var dammsugarslangar. En körbar  MS. Detta var långt före bromsme-
         hållit på vet vi egentligen inte, men  prototyp till motorcykeln var klar i  dicinernas tid, man visste inte
         det var säkert en längre tid. Senare  maj 1933.                       mycket om sjukdomen alls på 1940-
         har Anders Fiskers hustru, Grete                                      och –50-talen.
         Fisker berättat att hon tillbringade  Vi vet alltså inte när konstruktion-
         hela sin förlovningstid på en trälåda  sarbetet startade, men i brev hem  Sjukdomen gjorde att han i prakti-
         i källaren i villan medan Anders och  till Grete från praktiktiden i Tyskland  ken fick svårare och svårare att skö-
         P.A. Fisker arbetade med motorcy-  år 1929, skrev Anders om sina stu-  ta arbetsuppgifterna i företaget.
                                                                               Trots detta blev han teknisk direktör
                                                                               när P.A. Fisker avgick som VD 1956.
                                                                               Fadern hade bestämt att Anders
                                                                               skulle få arbeta på företaget så
                                                                               länge han ville och kunde. Arbets-
                                                                               uppgifterna de sista åren var fram-
                                                                               förallt utveckling av motorcyklarna,
                                                                               trots att man rimligen insåg att den
                                                                               produktionen gick mot sitt slut.

                                                                               Anders Fisker avled i november
                                                                               1964, endast 56 år gammal.
                                                                               Utan Anders Fisker hade vi med
                                                                               säkerhet inte haft någon Nimbus typ
                                                                               C. Konstruktionen kan ses som en
                                                                               lycklig kombination av den entusias-
                                                                               tiske unge ingenjörens kunskaper
                                                                               om modern teknik och den äldre
                                                                               konstruktörens erfarenheter, med
                                                                               målet att skapa en slitstark bruks-
                                                                               motorcykel av hög kvalitet. Utan
                                                                               tvivel lyckades de med det.

                                                                               Källor
                                                                               Nyborg, A.K.  Nimbus, Nilfisk og Fisker-
                                                                               familien
           Anders Fisker på prototypen till typ C i maj 1933. Foto från Poul Jørss.
                                                                               Fisker, P.A.  Mit levenedsløb
                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30