Page 25 - SNT_19
P. 25
Anders Fisker
Den drivande kraften bakom typ C
keln, för det ”var det enda sättet dier av motorcykelteknik. Han skrev
Anders Fisker var den äldste av hon kunde vara tillsammans med med det tydligt angivna målet att
Astrid och P.A Fiskers söner, tre år fästmannen”. Antagligen är detta en kunna konstruera en bra motorcy-
äldre än Erik Fisker. Anders föddes överdrift, Anders och Grete förlova- kel, ännu bättre än Kakelugnsröret.
1908 och utbildade sig till civilingen- des 1926! Men man kan tänka sig Vi vet inte heller när man överty-
jör. Faderns fabrik och inte minst att kvällarna i källaren kändes gade styrelsen i A/S Fisker & Nielsen
tillverkningen av Kakelugnsrören långa, den blivande svärfadern var om att det skulle vara lönsamt att
hade säkert en stor del i valet av ju med! åter börja bygga motorcyklar, men
utbildning. säkert var Anders Fisker en drivande
Vad var det då man gjorde i källa- kraft i detta.
När Anders Fisker avlagt sin examen ren? Jo efter kvällsmåltiden satte sig
efter fem års studier, inklusive prak- P.A. och Anders Fisker vid ett bord Som civilingenjör fick Anders Fisker
tik i Tyskland, anställdes han på A/S och diskuterade motorcykeln och arbeta med både dammsugaresidan
Fisker & Nielsen år 1932. Hans förs- gjorde skisser till olika detaljer på och motorcyklarna på fabriken och
ta stora arbetsuppgift var att ta den. När man var nöjd med en under kriget övertog han uppgiften
fram konstruktionsritningar och pro- utformning gick man ner i källaren som driftsingenjör efter E. Wind,
duktionsrutiner för Den nya Nimbus, och gjorde en modell av delen av som gått i pension. Titeln drifts-
fabrikens beteckning för det vi idag trä, papp eller vad man hade till ingenjör motsvarade ungefär tek-
kallar Nimbus typ C. hands. På detta sätt gjorde man nisk chef – idag givetvis ersatt med
efterhand en fullskalamodell av hela en titel på engelska! Under kriget
Huvuddragen i konstruktionen hade motorcykeln. Till fälgar använde kom även de första tecknen på att
far och son Fisker arbetat med på man fälgar til Kakelugnsröret Anders Fisker drabbats av den sjuk-
kvällarna hemma i föräldrarnas villa. (avsedda för 28’’ däck!) och däcken dom som till sist kom att ta hans liv,
Hur länge detta konstruktionsarbete var dammsugarslangar. En körbar MS. Detta var långt före bromsme-
hållit på vet vi egentligen inte, men prototyp till motorcykeln var klar i dicinernas tid, man visste inte
det var säkert en längre tid. Senare maj 1933. mycket om sjukdomen alls på 1940-
har Anders Fiskers hustru, Grete och –50-talen.
Fisker berättat att hon tillbringade Vi vet alltså inte när konstruktion-
hela sin förlovningstid på en trälåda sarbetet startade, men i brev hem Sjukdomen gjorde att han i prakti-
i källaren i villan medan Anders och till Grete från praktiktiden i Tyskland ken fick svårare och svårare att skö-
P.A. Fisker arbetade med motorcy- år 1929, skrev Anders om sina stu- ta arbetsuppgifterna i företaget.
Trots detta blev han teknisk direktör
när P.A. Fisker avgick som VD 1956.
Fadern hade bestämt att Anders
skulle få arbeta på företaget så
länge han ville och kunde. Arbets-
uppgifterna de sista åren var fram-
förallt utveckling av motorcyklarna,
trots att man rimligen insåg att den
produktionen gick mot sitt slut.
Anders Fisker avled i november
1964, endast 56 år gammal.
Utan Anders Fisker hade vi med
säkerhet inte haft någon Nimbus typ
C. Konstruktionen kan ses som en
lycklig kombination av den entusias-
tiske unge ingenjörens kunskaper
om modern teknik och den äldre
konstruktörens erfarenheter, med
målet att skapa en slitstark bruks-
motorcykel av hög kvalitet. Utan
tvivel lyckades de med det.
Källor
Nyborg, A.K. Nimbus, Nilfisk og Fisker-
familien
Anders Fisker på prototypen till typ C i maj 1933. Foto från Poul Jørss.
Fisker, P.A. Mit levenedsløb
25