Page 24 - SNT_19
P. 24
Om Nimbusfabriken 1954
Bilder från Skandinavisk Motorjournal
Den danska motortidskriften Skan-
dinavisk Motorjournal hade i maj-
numret 1954 ett reportage med
titeln SÅDAN BLIVER EN NIMBUS
TIL. Egentligen var det skickligt pla-
cerad produktreklam från fabrikens
sida skulle vi väl säga idag. Man
tecknade fabrikens historia och
skrev om P.A. Fiskers karriär och
motorcyklarnas historia och kon-
struktion, allt väl tillrättalagt av
fabriken.
I artikeln beskrevs även en rund-
vandring på fabriken under ledning
av dåvarande prokurist Erik Fisker.
Så förmedlade man några av de väl
inarbetade myterna och historierna
om P.A. Fisker och Kakelugnsrören.
Bilderna är intressanta och några av
dem skall vi titta på här.
Det är inte så lätt att se vad som
produceras i maskinhallen ovan, troligen
är det inte bara Nimbusdelar utan även
delar till dammsugareproduktionen. I
svarven närmast är det i alla fall uppen-
barligen bromstrummor som står på me-
nyn. Även om det är mycket välstädat och
välorganiserat så var det säkert en mycket
bullrig miljö.
Fyra helt nya Nimbusmotorer på rad i
provbänkar är en fin syn. Jag kan undra
om någon av motorerna 12584 till 12587
existerar idag? Till skillnad från i maskin-
hallen där varje maskin hade sin egen
drivmotor, drivs provbänkarna här uppen-
barligen via remmar från drivaxlar i taket.
Det farliga systemet med drivremmar för-
svann annars från fabriken före andra
världskriget.
Monteringen av motorcyklarna sker
mycket manuellt, men alla moment
på fabriken var noga ackordsatta,
säkerligen även detta. Golvet är
skinande rent och till höger står fär-
diga ramar för veckans produktion
och väntar, men var är resten av
delarna? Kanske är detta bara en
kontrollavdelning.
Bildtextens uppgift om att årspro-
duktionen låg mellan 1000 och 1200
motorcyklar är som bekant en över-
drift. År 1954 producerade man 806
motorcyklar och året efter 562
stycken, marknaden höll på att
krympa efter några goda år strax
efter kriget och konkurrensen från
de massproducerade småbilarna
ökade.
24