Page 24 - SNT_19
P. 24

Om Nimbusfabriken 1954


                                       Bilder från Skandinavisk Motorjournal

         Den danska motortidskriften Skan-
         dinavisk Motorjournal hade i maj-
         numret 1954 ett reportage med
         titeln SÅDAN BLIVER EN NIMBUS
         TIL. Egentligen var det skickligt pla-
         cerad produktreklam från fabrikens
         sida skulle vi väl säga idag. Man
         tecknade fabrikens historia och
         skrev om P.A. Fiskers karriär och
         motorcyklarnas historia och kon-
         struktion, allt väl tillrättalagt av
         fabriken.
         I artikeln beskrevs även en rund-
         vandring på fabriken under ledning
         av dåvarande prokurist Erik Fisker.
         Så förmedlade man några av de väl
         inarbetade myterna och  historierna
         om P.A. Fisker och Kakelugnsrören.
         Bilderna är intressanta och några av
         dem skall vi titta på här.


                                                                         Det är inte så lätt att se vad som
                                                                         produceras i maskinhallen ovan, troligen
                                                                         är det inte bara Nimbusdelar utan även
                                                                         delar till dammsugareproduktionen. I
                                                                         svarven närmast är det i alla fall uppen-
                                                                         barligen bromstrummor som står på me-
                                                                         nyn. Även om det är mycket välstädat och
                                                                         välorganiserat så var det säkert en mycket
                                                                         bullrig miljö.
                                                                         Fyra helt nya Nimbusmotorer på rad i
                                                                         provbänkar är en fin syn. Jag kan undra
                                                                         om någon av motorerna 12584 till 12587
                                                                         existerar idag? Till skillnad från i maskin-
                                                                         hallen där varje maskin hade sin egen
                                                                         drivmotor, drivs provbänkarna här uppen-
                                                                         barligen via remmar från drivaxlar i taket.
                                                                         Det farliga systemet med drivremmar för-
                                                                         svann annars från fabriken före andra
                                                                         världskriget.



         Monteringen av motorcyklarna sker
         mycket manuellt, men alla moment
         på fabriken var noga ackordsatta,
         säkerligen även detta. Golvet är
         skinande rent och till höger står fär-
         diga ramar för veckans produktion
         och väntar, men var är resten av
         delarna? Kanske är detta bara en
         kontrollavdelning.
         Bildtextens uppgift om att årspro-
         duktionen låg mellan 1000 och 1200
         motorcyklar är som bekant en över-
         drift. År 1954 producerade man 806
         motorcyklar och året efter 562
         stycken, marknaden höll på att
         krympa efter några goda år strax
         efter kriget och konkurrensen från
         de massproducerade småbilarna
         ökade.

                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29