Page 8 - SNT_19
P. 8
Tankar om tankar
En riktigt renlärig Nimbusman eller -
kvinna målar bensintankens neder-
del silvergrå, RAL-9006, eller förkro-
mar den. Detta om det inte är en
militärmaskin eller postnimbus som
står under renovering.
Den första Nimbus typ C som avvek På årsträffen i Ry stod det här fina exemplaret. Mycket snyggt med svarta
från standardmönstret grått eller skärmar till det röda också!
krom, var prototypen från 1933, där
hela tanken var svart, sedan num-
mer 1303, den första av två motor-
cyklar till det danska Postverket
sommaren 1934. Den maskinen står
nu på Nimbusmuséet i Horsens, se
sid. 4 i tidningen. Den första leve-
ransen till försvaret var nummer
1302 som fakturerades den 30 juni
1934, tio dagar efter de två post-
maskinerna.
Renlärighet är inte allt här i livet,
den egna smaken och önskan att
göra något personligt av sin motor-
cykel är också viktigt, var och en får
bli salig på sin fason! Det är bara att
konstatera att annorlunda målning
på tanken börjar bli vanligt i Nim- Simons Nimbus med två förgasare är målad i British racing green. Egent-
busvärlden. Här är några fina ligen är den färgen en engelsk hyllning till Irland när Bentley deltog i
exempel. Tourist Throphy första gången 1920. Tävlingen kördes på den gröna ön.
Omslagsbildens Dannebrogs-
Nimbus är ett fint exempel på
hur man gör en personlig
maskin. Nimbus - Danmarks
Motorcykle!
Görans -53a har nog sett ut så här de senaste 25-
30 åren, ett tidigt exempel på att måla tanken i
samma färg som resten av cykeln.
Køretæppe är ett mycket praktiskt tillbehör, men
den skymmer onekligen en del av cykelns ädlare
delar
8