Page 21 - SNT_18
P. 21

ändringen gjordes från ramnummer
                                                                              12601 den 6 juli och det tekniska
                                                                              cirkuläret sändes ut nästan 1 ½
                                                                              månad senare, den 25 augusti.

                                                                              Nya avgasventiler av austenitiskt
                                                                              stål, märkta EXH, monteras  från
                                                                              den 3 oktober 1955, men meddelas
                                                                              först en månad senare, den 4
                                                                              november. Ännu tidigare, den 15
                                                                              september 1955 hade man slutat
                                                                              montera de röd-gula celluloidglasen
                                                                              i baklyktan och ersatt detta med
                                                                              glas med reflex. Förändringen var
                                                                              föranledd av en lagändring, men
                                                                              meddelandet kom i ett tekniskt cir-
                                                                              kulär den 27 december, 3 ½ måna-
                                                                              der senare alltså.

                                                                              Så till sist, något som nästan ser ut
                                                                              som en felskrivning på det tekniska
                                                                              cirkuläret. När man införde slutna
                                                                              ventilhus år 1956 kom problemen
                                                                              snabbt, oljeläckage vid vipparmarna
        Ventilhusen som förorsakade så mycket bekymmer, introducerades 1956.  och ventilstyrningar samt ventilfjä-
        Följden blev överhettning av ventilfjädrarna som ledde till fjäderbrott,  derbrott. I det allra sista tekniska
        oljeläckage på grund av ökat slitage på de kortare ventilstyrningar som var  cirkuläret meddelas att man monte-
        nödvändiga. Oljeläckagen kunde bli så kraftiga att motorn skar. Ett högt  rar nya vipparmsstyrningar och
        pris att betala för en kosmetisk ändring! Redan 1947 hade det funnits  gummipackningar för dessa samt
        ventilhus till Nimbus att köpa. Dessa var tillverkade av firma Isidor Meyer.  nya styvare ventilfjädrar från och
        Frågan är om dessa fungerade bättre än Fisker & Nielsens egna. Vet någon  med motor 13901 den 3 april 1956,
        något om det?                                                         tre månader efter introduktionen av
                                                                              ventilhusen. Det är bara det att det-
        att man monterar en bricka i kron-  var haltande efter kriget. År 1947  ta sista tekniska cirkulär är daterat
        rörsupphängningen. Relativt små    tillverkades 436 motorcyklar, jäm-  den 18 april 1958.
        förändringar alltså, men cirkuläret  fört med 683 året innan och sam-
        kom en månad efter att maskin      manlagt 869 under 1940-1945.       Flera av dessa förändringar som
        2551 producerats och nästan fyra   Båda dessa cirkulär från 1947 är   man meddelade sent är ganska små
        månader efter maskin 2400.         sent utsända. Cirkulär 43 som hand-  och kanske lätta för mekanikern at
                                           lar om att man ersatt de tidigare  förstå. Men motorcyklarna fick nor-
        En ny utväxling i hastighetsmätar-  VDO-hastighetsmätarna med         malt sin första garantiservice på
        drevet i framnavet infördes från   engelska Smith är daterat den 21   försäljningsstället och det måste ha
        maskin 2901, den 3 mars 1937 men   maj 1947, över en månad efter för-  varit ett irritationsmoment för åter-
        cirkuläret, nummer 19, om denna    ändringen den 16 april. Samma da-  försäljarens verkstad att inte ha rätt
        förändring sändes först den 21 april  tering har cirkulär 45, men föränd-  information. Det vittnar också om
        samma år. Förändringen innebar att  ringen, en ny konstruktion av     en viss nonchalans från fabrikens
        utväxlingen ändrades från 1:3 till  kardanaxeln, genomfördes redan    sida att agera så här långsamt.
        1:2 och medförde naturligtvis också  den 23 februari 1947.
        att hastighetsmätaren byttes. Från                                    Två av de sent utsända cirkulären är
        och med samma motorcykel, num-     Nio tekniska cirkulär sändes från  signerade av P. A. Fisker, de är från
        mer 2901 bytte man också central-  fabriken under år 1950, ett år med  1936 och 1937, sju stycken har
        stödet och dess fästen till en krafti-  många ändringar på typ C. Två av  undertecknats av Anders Fisker och
        gare konstruktion. Detta fanns i   dessa är sent daterade. Föränd-    ett av Erik Fisker medan två är
        cirkulär nummer 23 som är odaterat  ringen av mutterstorleken vid de  osignerade. Kanske kan en del av
        men utsänt under perioden 22 april  förskruvningar som fäster framgaf-  förseningarna ha föranletts av
        till 24 maj 1937. Alltså två till tre  felbenen vid kronstycket infördes  Anders Fiskers sjukdom, vi vet inte.
        månader efter förändringen.        redan den 23 december 1949 men
                                           meddelades först i cirkulär 56 den  Med moderna ögon sett, verkar det
        Som man kan se i tabellen över alla  15 mars 1950. Den siste maj 1950  mindre troligt att en så viktig
        daterade tekniska cirkulär, utsändes  började man montera nya fjädrar i  service- och informationsåtgärd
        endast ett fåtal under ockupations-  framgaffelbenen med olika hårdhet  gentemot återförsäljarna, och där-
        åren. Detta är naturligtvis i överens-  för solomaskiner och sidovagns-  med också emot kunderna, skulle
        stämmelse med att motorcyklarna    maskiner. Cirkulär 62 som informe-  vara okontrollerad. Det vill säga att
        tillverkade under dessa år, ja ända  rade om förändringen är daterad 20  det inte fanns rutiner som såg till att
        fram till under 1947, egentligen är  juli 1950.                       informationen gick ut i tid. Men i ett
        av 1939 års modell.                                                   centralstyrt företag kan det ha varit
                                           År 1954 fick motorcyklarna relä av  fallet, särskilt om de som skulle ut-
        De första två daterade tekniska cir-  Boschs fabrikat, ny soloutväxling  föra uppgifterna var medlemmar av
        kulären efter krigsåren är just från  1:4,2 samt ett annat och tjockare  ägarfamiljen.
        1947, när produktionen fortfarande  gummiunderlag för baklyktan. För-

                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26