Page 21 - SNT_18
P. 21
ändringen gjordes från ramnummer
12601 den 6 juli och det tekniska
cirkuläret sändes ut nästan 1 ½
månad senare, den 25 augusti.
Nya avgasventiler av austenitiskt
stål, märkta EXH, monteras från
den 3 oktober 1955, men meddelas
först en månad senare, den 4
november. Ännu tidigare, den 15
september 1955 hade man slutat
montera de röd-gula celluloidglasen
i baklyktan och ersatt detta med
glas med reflex. Förändringen var
föranledd av en lagändring, men
meddelandet kom i ett tekniskt cir-
kulär den 27 december, 3 ½ måna-
der senare alltså.
Så till sist, något som nästan ser ut
som en felskrivning på det tekniska
cirkuläret. När man införde slutna
ventilhus år 1956 kom problemen
snabbt, oljeläckage vid vipparmarna
Ventilhusen som förorsakade så mycket bekymmer, introducerades 1956. och ventilstyrningar samt ventilfjä-
Följden blev överhettning av ventilfjädrarna som ledde till fjäderbrott, derbrott. I det allra sista tekniska
oljeläckage på grund av ökat slitage på de kortare ventilstyrningar som var cirkuläret meddelas att man monte-
nödvändiga. Oljeläckagen kunde bli så kraftiga att motorn skar. Ett högt rar nya vipparmsstyrningar och
pris att betala för en kosmetisk ändring! Redan 1947 hade det funnits gummipackningar för dessa samt
ventilhus till Nimbus att köpa. Dessa var tillverkade av firma Isidor Meyer. nya styvare ventilfjädrar från och
Frågan är om dessa fungerade bättre än Fisker & Nielsens egna. Vet någon med motor 13901 den 3 april 1956,
något om det? tre månader efter introduktionen av
ventilhusen. Det är bara det att det-
att man monterar en bricka i kron- var haltande efter kriget. År 1947 ta sista tekniska cirkulär är daterat
rörsupphängningen. Relativt små tillverkades 436 motorcyklar, jäm- den 18 april 1958.
förändringar alltså, men cirkuläret fört med 683 året innan och sam-
kom en månad efter att maskin manlagt 869 under 1940-1945. Flera av dessa förändringar som
2551 producerats och nästan fyra Båda dessa cirkulär från 1947 är man meddelade sent är ganska små
månader efter maskin 2400. sent utsända. Cirkulär 43 som hand- och kanske lätta för mekanikern at
lar om att man ersatt de tidigare förstå. Men motorcyklarna fick nor-
En ny utväxling i hastighetsmätar- VDO-hastighetsmätarna med malt sin första garantiservice på
drevet i framnavet infördes från engelska Smith är daterat den 21 försäljningsstället och det måste ha
maskin 2901, den 3 mars 1937 men maj 1947, över en månad efter för- varit ett irritationsmoment för åter-
cirkuläret, nummer 19, om denna ändringen den 16 april. Samma da- försäljarens verkstad att inte ha rätt
förändring sändes först den 21 april tering har cirkulär 45, men föränd- information. Det vittnar också om
samma år. Förändringen innebar att ringen, en ny konstruktion av en viss nonchalans från fabrikens
utväxlingen ändrades från 1:3 till kardanaxeln, genomfördes redan sida att agera så här långsamt.
1:2 och medförde naturligtvis också den 23 februari 1947.
att hastighetsmätaren byttes. Från Två av de sent utsända cirkulären är
och med samma motorcykel, num- Nio tekniska cirkulär sändes från signerade av P. A. Fisker, de är från
mer 2901 bytte man också central- fabriken under år 1950, ett år med 1936 och 1937, sju stycken har
stödet och dess fästen till en krafti- många ändringar på typ C. Två av undertecknats av Anders Fisker och
gare konstruktion. Detta fanns i dessa är sent daterade. Föränd- ett av Erik Fisker medan två är
cirkulär nummer 23 som är odaterat ringen av mutterstorleken vid de osignerade. Kanske kan en del av
men utsänt under perioden 22 april förskruvningar som fäster framgaf- förseningarna ha föranletts av
till 24 maj 1937. Alltså två till tre felbenen vid kronstycket infördes Anders Fiskers sjukdom, vi vet inte.
månader efter förändringen. redan den 23 december 1949 men
meddelades först i cirkulär 56 den Med moderna ögon sett, verkar det
Som man kan se i tabellen över alla 15 mars 1950. Den siste maj 1950 mindre troligt att en så viktig
daterade tekniska cirkulär, utsändes började man montera nya fjädrar i service- och informationsåtgärd
endast ett fåtal under ockupations- framgaffelbenen med olika hårdhet gentemot återförsäljarna, och där-
åren. Detta är naturligtvis i överens- för solomaskiner och sidovagns- med också emot kunderna, skulle
stämmelse med att motorcyklarna maskiner. Cirkulär 62 som informe- vara okontrollerad. Det vill säga att
tillverkade under dessa år, ja ända rade om förändringen är daterad 20 det inte fanns rutiner som såg till att
fram till under 1947, egentligen är juli 1950. informationen gick ut i tid. Men i ett
av 1939 års modell. centralstyrt företag kan det ha varit
År 1954 fick motorcyklarna relä av fallet, särskilt om de som skulle ut-
De första två daterade tekniska cir- Boschs fabrikat, ny soloutväxling föra uppgifterna var medlemmar av
kulären efter krigsåren är just från 1:4,2 samt ett annat och tjockare ägarfamiljen.
1947, när produktionen fortfarande gummiunderlag för baklyktan. För-
21