Page 9 - SNT_17
P. 9
Nästa steg var att registrera
motorcykeln i Sverige, vilket är en
ganska enkel procedur. Först
beställde jag ett ursprungsintyg
och använde det danska registre-
ringsbeviset för att vidimera
motorcykelns härkomst. Därefter
gjordes en registeringsbesiktning
och en kontrollbesiktning. Kostna-
den för ovanstående var omkring
3 000 kronor Det enda problem
som uppstod var under registre-
ringsbesiktningen då besiktnings-
mannen inte hittade något inslaget
ramnummer. Han lät sig dock
övertygas om att denna motorcy-
kelmodell har serienumret på sty-
ret.
Sista steget för att få köra på gator
och vägar var att teckna en försäk-
ring och det behöver inte vara så
krångligt. Men ska man ha en
MHRF försäkring (veteranförsäk-
ring) krävs det att motorcykeln
besiktas för detta ändamål. Detta
utfördes av en av MCHK:s med-
lemmar i Jönköpingstrakten.
Observera de helt parallella linjerna nummerskylt - orgelpipans slut,
snyggt! Pipan var en av de allra mest lyckade tillbehören, men tillverka- När alla steg i registrerings- och
des inte av Fisker & Nielsen utan av A/S Cyklebørsen i Horsens. försäkringsproceduren klarats av,
var det äntligen dags att börja rulla
Några veckor senare gick färden kontaktades och i samråd honom med Nimbusen. Det visade sig
återigen mot Danmark, den här beslutade jag mig för att lägga upp snart att det här med veteran-
gången med en släpkärra efter ett litet reservdelsförråd bestående motorcykel passade mig bra. Kör-
bilen. Nimbusmuseet i Horsens var av bl.a. packningar, vajrar och ningen får en annan dimension än
resans första mål, i första hand för eldetaljer. Lasse levererade snabbt när man färdas med en modern
att köpa en instruktionsbok och en delarna och snart fungerade Nim- motorcykel. Vägvalet blir annorlun-
reservdelskatalog. Jag passade busen perfekt. da, stora trafikstråk undviks till
även på att titta på museets sam- förmån för småvägar och den
lingar. Efter besöket kände jag mig
väldigt inspirerad att bli Nimbus-
ägare!
Nimbusen görs klar för trafik i
Sverige
I Silkeborg väntade en startklar
motorcykel på mig, och efter en
kort provtur lastades den upp på
släpet för att transporteras till Sve-
rige. Hemfärden skedde helt odra-
matiskt. Numera är det ju enkelt
att transportera varor mellan EU-
stater. Det krävdes alltså igen kon-
takt med varken dansk eller svensk
tull, det var bara att rulla över
gränsen. Efter hemkomst och när-
mare kontroll av den nyinköpta
motorcykeln, konstaterade jag att
det behövdes ett nytt batteri och
en del gummidetaljer för att den
skulle fungera på ett bra sätt. Dags
att utnyttja en av Nimbusmotorcy-
kelns fördelar, reservdelsförsörj- Joseph Koch på den första Nimbus Sport 1937. Bilden är troligen tagen
ningen! Lasse Persson i Harlösa på Richsvej, Köpenhamn F. Foto från Poul Jørss.
9