Page 9 - SNT_17
P. 9

Nästa steg var att registrera
                                                                                motorcykeln i Sverige, vilket är en
                                                                                ganska enkel procedur. Först
                                                                                beställde jag ett ursprungsintyg
                                                                                och använde det danska registre-
                                                                                ringsbeviset för att vidimera
                                                                                motorcykelns härkomst. Därefter
                                                                                gjordes en registeringsbesiktning
                                                                                och en kontrollbesiktning. Kostna-
                                                                                den för ovanstående var omkring
                                                                                3 000 kronor Det enda problem
                                                                                som uppstod var under registre-
                                                                                ringsbesiktningen då besiktnings-
                                                                                mannen inte hittade något inslaget
                                                                                ramnummer. Han lät sig dock
                                                                                övertygas om att denna motorcy-
                                                                                kelmodell har serienumret på sty-
                                                                                ret.

                                                                                Sista steget för att få köra på gator
                                                                                och vägar var att teckna en försäk-
                                                                                ring och det behöver inte vara så
                                                                                krångligt. Men ska man ha en
                                                                                MHRF försäkring (veteranförsäk-
                                                                                ring) krävs det att motorcykeln
                                                                                besiktas för detta ändamål. Detta
                                                                                utfördes av en av MCHK:s med-
                                                                                lemmar i Jönköpingstrakten.
          Observera de helt parallella linjerna nummerskylt - orgelpipans slut,
          snyggt! Pipan var en av de allra mest lyckade tillbehören, men tillverka-  När alla steg i registrerings- och
          des inte av Fisker & Nielsen utan av A/S Cyklebørsen i Horsens.       försäkringsproceduren klarats av,
                                                                                var det äntligen dags att börja rulla
          Några veckor senare gick färden    kontaktades och i samråd honom     med Nimbusen. Det visade sig
          återigen mot Danmark, den här      beslutade jag mig för att lägga upp   snart att det här med veteran-
          gången med en släpkärra efter      ett litet reservdelsförråd bestående   motorcykel passade mig bra. Kör-
          bilen. Nimbusmuseet i Horsens var   av bl.a. packningar, vajrar och   ningen får en annan dimension än
          resans första mål, i första hand för   eldetaljer. Lasse levererade snabbt   när man färdas med en modern
          att köpa en instruktionsbok och en   delarna och snart fungerade Nim-  motorcykel. Vägvalet blir annorlun-
          reservdelskatalog. Jag passade     busen perfekt.                     da, stora trafikstråk undviks till
          även på att titta på museets sam-                                     förmån för småvägar och den
          lingar. Efter besöket kände jag mig
          väldigt inspirerad att bli Nimbus-
          ägare!


          Nimbusen görs klar för trafik i
          Sverige
          I Silkeborg väntade en startklar
          motorcykel på mig, och efter en
          kort provtur lastades den upp på
          släpet för att transporteras till Sve-
          rige. Hemfärden skedde helt odra-
          matiskt. Numera är det ju enkelt
          att transportera varor mellan EU-
          stater. Det krävdes alltså igen kon-
          takt med varken dansk eller svensk
          tull, det var bara att rulla över
          gränsen. Efter hemkomst och när-
          mare kontroll av den nyinköpta
          motorcykeln, konstaterade jag att
          det behövdes ett nytt batteri och
          en del gummidetaljer för att den
          skulle fungera på ett bra sätt. Dags
          att utnyttja en av Nimbusmotorcy-
          kelns fördelar, reservdelsförsörj-  Joseph Koch på den första Nimbus Sport 1937. Bilden är troligen tagen
          ningen! Lasse Persson i Harlösa    på Richsvej, Köpenhamn F. Foto från Poul Jørss.

                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14