Page 4 - SNT_17
P. 4

Reklam från 1920-talet

        Alla ni som har läst Dorothy Sayers
        detektivroman Mördande Reklam
        (Murder must Advertise 1923) har
        fått en inblick i 1920-talets både
        naiva och hänsynslösa reklam. Det
        var en tid då man, utan att skäm-
        mas, kunde skriva Nimbus är
        världens bästa landsvägsmaskin -
        och vinna kunder med det!

        Härintill har vi ett exempel på den-
        na slags reklam från A/S Fisker &
        Nielsen någon gång 1922-1923.
        Den piffiga unga pigan som med
        ett blygt (eller är det skälmskt)
        leende dammsuger med en Nilfisk
        modell L1 ( en dammsugare av
        större modell hade antagligen
        minskat intrycket av piffighet).
        Högklackat vid dammsugning var
        antagligen en självklarhet för pigor
        på den tiden! Det rynkade spets-
        förklädet var det definitivt, om inte
        pigan var av det mera rustika sla-
        get.

        Så, på våningen över pigan, det
        sportiga unga paret på en Nimbus
        typ A, en illustration med fart och
        elegans. Det är säkert inte pigan
        som sitter bak, utan den unga frun
        eller fästmön. Både förare och pas-
        sagerare är iförda sportiga mc-
        kläder av högsta moderna snitt,
        troligen i svart läder. Med lätt hand
        nuddar hon vid hans rygg, nej hon
        håller sig inte fast utan vilar bara
        handen där. Här är det långt till
        50-talsspättans fastklamrande
        famntag bakifrån på föraren.

        Men - vad gör hon med fötterna,
        hänger de bara och dinglar? Det
        ser onekligen ut som det. Passage-
        rarens fotstöd sitter på ramsidan   En charmig annons är det i varje
        ungefär där kardanaxeln sticker ut   fall - och elegant utförd trots det
        från växellådan och dit når hennes   enkla budskapet, Nimbus och Nil-
        korta små ben nästan inte. När vi   fisk är bäst i världen.
        nu ändå är inne på ämnet: Lek
        med tanken vad som händer om        Reklamen skulle snart finna nya
        det unga paret blir tvungna att     vägar. År 1923 spreds i USA
        hejda sin framfart - för att inhandla   (förstås) reklam för det synnerli-
        benzin eller för en järnvägskors-   gen vardagliga bilmärket Jordan.
        ning till exempel. Eftersom de inte   Somewhere West of Laramie there
        är lyckliga ägare av en påkopplad   is a bronco-busting, steer-rooping
        sidovagn så måste någon av dem      girl who knows what I’m talking
        sätta ned foten som stöd. Rimligen   about … En av reklamvärldens
        blir det förarens uppgift. Når han   klassiker. Det nya var att servera
        dit? Nej knappast, det blir platt fall,   en elegant, sportig eller exotisk
        eller näst intill.  Men vi släpper   person eller situation för läsaren
        detta praktiska problem, de har     att identifiera sig med i reklamen,
        kört på detta sätt i över 90 år, så   liksom förebilden skulle läsaren då
        varför skall de behöva stanna nu?   välja varan man gjorde reklam för.


                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9