Page 4 - SNT_17
P. 4
Reklam från 1920-talet
Alla ni som har läst Dorothy Sayers
detektivroman Mördande Reklam
(Murder must Advertise 1923) har
fått en inblick i 1920-talets både
naiva och hänsynslösa reklam. Det
var en tid då man, utan att skäm-
mas, kunde skriva Nimbus är
världens bästa landsvägsmaskin -
och vinna kunder med det!
Härintill har vi ett exempel på den-
na slags reklam från A/S Fisker &
Nielsen någon gång 1922-1923.
Den piffiga unga pigan som med
ett blygt (eller är det skälmskt)
leende dammsuger med en Nilfisk
modell L1 ( en dammsugare av
större modell hade antagligen
minskat intrycket av piffighet).
Högklackat vid dammsugning var
antagligen en självklarhet för pigor
på den tiden! Det rynkade spets-
förklädet var det definitivt, om inte
pigan var av det mera rustika sla-
get.
Så, på våningen över pigan, det
sportiga unga paret på en Nimbus
typ A, en illustration med fart och
elegans. Det är säkert inte pigan
som sitter bak, utan den unga frun
eller fästmön. Både förare och pas-
sagerare är iförda sportiga mc-
kläder av högsta moderna snitt,
troligen i svart läder. Med lätt hand
nuddar hon vid hans rygg, nej hon
håller sig inte fast utan vilar bara
handen där. Här är det långt till
50-talsspättans fastklamrande
famntag bakifrån på föraren.
Men - vad gör hon med fötterna,
hänger de bara och dinglar? Det
ser onekligen ut som det. Passage-
rarens fotstöd sitter på ramsidan En charmig annons är det i varje
ungefär där kardanaxeln sticker ut fall - och elegant utförd trots det
från växellådan och dit når hennes enkla budskapet, Nimbus och Nil-
korta små ben nästan inte. När vi fisk är bäst i världen.
nu ändå är inne på ämnet: Lek
med tanken vad som händer om Reklamen skulle snart finna nya
det unga paret blir tvungna att vägar. År 1923 spreds i USA
hejda sin framfart - för att inhandla (förstås) reklam för det synnerli-
benzin eller för en järnvägskors- gen vardagliga bilmärket Jordan.
ning till exempel. Eftersom de inte Somewhere West of Laramie there
är lyckliga ägare av en påkopplad is a bronco-busting, steer-rooping
sidovagn så måste någon av dem girl who knows what I’m talking
sätta ned foten som stöd. Rimligen about … En av reklamvärldens
blir det förarens uppgift. Når han klassiker. Det nya var att servera
dit? Nej knappast, det blir platt fall, en elegant, sportig eller exotisk
eller näst intill. Men vi släpper person eller situation för läsaren
detta praktiska problem, de har att identifiera sig med i reklamen,
kört på detta sätt i över 90 år, så liksom förebilden skulle läsaren då
varför skall de behöva stanna nu? välja varan man gjorde reklam för.
4