Page 5 - SNT_17
P. 5
Samtidigt lanserade man drömmen
om en livsstil med bilen och tanken
om självförverkligande genom
fordonet eller den produkt man
gjorde reklam för. Mest konsekvent
genomförd blev kanske denna
reklammetod i annonser för den
amerikanska lyxvagnen Duesen-
berg från 1934 och framåt. En
teckning av en elegant man på sin
yatch eller en underskön ung kvin-
na i ett palats för miljontals dollar,
fullt med tjänstefolk och inte en bil
inom synhåll. Den enda texten i
annonserna var Han (eller hon) kör
Duesenberg.
I Nimbusvärlden har vi kanske den
första annonsen av denna typ i
Valdemar Andersens reklambild i
affischformat för typ B. Det unga
paret som lättjefullt sträcker ut sig
i en gräsbacke med en solomaskin
i förgrunden och en sidovagns-
maskin i bakgrunden. Vem ville
inte vara i deras kläder? På 1920-
talet kan jag tänka mig att bilden
lockade till oberoende, till dröm-
men att resa och att ha resurser
nog att vara ledig.
Men Nimbusreklamen återvände tll
de mera invanda spåren, mycket
berodde det nog på att företaget
inte hade en reklamavdelning för-
rän 1927. Innan dess var det P.A.
Fisker själv som stod för annonse-
ring och reklam, det förklarar
givetvis den i högsta grad tekniska
inriktningen av framför allt motor-
cykelreklamen. Annonserna bygg-
de på att framhäva motorcykelns
tekniska förtjänster och effektivitet
som transportmedel när det gällde
oberoende av andra transportme-
del, tidsvinst och ekonomi. Givetvis
utnyttjades även tävlingsfram-
gångarna, det var ju det mest
effektiva sättet att göra en motor-
cykel eller bil känd.
När man startade en separat
reklamavdelning anställde man
också den då mycket unge Gunnar
Hansen som senare skulle bli
reklamchef och helt revolutionera
Fisker & Nielsens annonsering och
förhållande till kunderna. Hans
humorfyllda teckningar och många
goda idéer förde på många sätt in
företaget i den moderna tiden och
man kan bara hoppas att han fick
den uppmärksamhet och belöning
Annonsen uppmärksammar Harry Ingemann Petersens triumf i den av företagsledningen som han för-
svenska ”Majtävlingen” 1925. tjänade!
5