Page 5 - SNT_17
P. 5

Samtidigt lanserade man drömmen
          om en livsstil med bilen och tanken
          om självförverkligande genom
          fordonet eller den produkt man
          gjorde reklam för. Mest konsekvent
          genomförd blev kanske denna
          reklammetod i annonser för den
          amerikanska lyxvagnen Duesen-
          berg från 1934 och framåt. En
          teckning av en elegant man på sin
          yatch eller en underskön ung kvin-
          na i ett palats för miljontals dollar,
          fullt med tjänstefolk och inte en bil
          inom synhåll. Den enda texten i
          annonserna var Han (eller hon) kör
          Duesenberg.

          I Nimbusvärlden har vi kanske den
          första annonsen av denna typ i
          Valdemar Andersens reklambild i
          affischformat för typ B. Det unga
          paret som lättjefullt sträcker ut sig
          i en gräsbacke med en solomaskin
          i förgrunden och en sidovagns-
          maskin i bakgrunden. Vem ville
          inte vara i deras kläder? På 1920-
          talet kan jag tänka mig att bilden
          lockade till oberoende, till dröm-
          men att resa och att ha resurser
          nog att vara ledig.

          Men Nimbusreklamen återvände tll
          de mera invanda spåren, mycket
          berodde det nog på att företaget
          inte hade en reklamavdelning för-
          rän 1927. Innan dess var det P.A.
          Fisker själv som stod för annonse-
          ring och reklam, det förklarar
          givetvis den i högsta grad tekniska
          inriktningen av framför allt motor-
          cykelreklamen. Annonserna bygg-
          de på att framhäva motorcykelns
          tekniska förtjänster och effektivitet
                                                                                som transportmedel när det gällde
                                                                                oberoende av andra transportme-
                                                                                del, tidsvinst och ekonomi. Givetvis
                                                                                utnyttjades även tävlingsfram-
                                                                                gångarna, det var ju det mest
                                                                                effektiva sättet att göra en motor-
                                                                                cykel eller bil känd.

                                                                                När man startade en separat
                                                                                reklamavdelning anställde man
                                                                                också den då mycket unge Gunnar
                                                                                Hansen som senare skulle bli
                                                                                reklamchef och helt revolutionera
                                                                                Fisker & Nielsens annonsering och
                                                                                förhållande till kunderna. Hans
                                                                                humorfyllda teckningar och många
                                                                                goda idéer förde på många sätt in
                                                                                företaget i den moderna tiden och
                                                                                man kan bara hoppas att han fick
                                                                                den uppmärksamhet och belöning
            Annonsen uppmärksammar Harry Ingemann Petersens triumf i den        av företagsledningen som han för-
            svenska ”Majtävlingen” 1925.                                        tjänade!


                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10