Page 13 - SNT_17
P. 13

Diagram 1
          Produktionen av typ C 1934-1946 i expeditionsnummerordning. På den lodräta axeln är ramnummer markerat.
          De röda pilarna markerar motorcyklar, med ramnummer över 6000, som har ett ”för tidigt” expeditionsnummer.
          Den gula markeringen är de 100 Nimbussarna för Jugoslavien. Nedåtgående streck är motorcyklar med ett ”för
          sent” faktureringsnummer, det vill säga cyklar som behållits länge av företaget och sedan sålts. Den gröna pilen
          är ramnummer 1334 såld först i februari 1940. En bearbetning av lagerboken från A/S F&N.

          från 1934 till en bit in på 1950-  lagerböckerna i ramnummerord-      produktionen och i relation till bok-
          talet, undantaget kriget. Små vari-  ning ser man att expeditionsnum-  föringen. Det är därför intressant
          ationer i hur nummerserierna löper   mer och faktureringsdatum varie-  att se vad som händer om man
          bredvid varandra kan naturligtvis   rar mycket. Jugoslaviennimbussar-  sorterar lagerböckerna efter sti-
          förväntas. Olika försäljare kan ha   na, framställda 1941, är här ett   gande expeditionsnummer istället
          haft olika lång kredit, vissa beställ-  tydligt exempel. De är inskrivna i   för motorcyklarnas ramnummer, se
          ningar kan det ha varit bråttom    listan efter faktureringar gjorda   diagram 1.
          med. Statliga kunder hade säkert   1944! Samtidigt är motorcyklar
          företräde och så vidare. Avbetal-  med lägre ramnummer än Jugosla-    Ja det första man ser är att det
          ningssystemen medför också att     viennimbussarna fakturerade mer    första Humlebiet, ramnummer
          faktureringsdatum troligen blev    än tre år efter dessa. Hur har man   1301, raskt försvinner utom syn-
          senare.                            fått ihop detta?                   håll. Det har expeditionsnummer
                                                                                67737, medan 1302 har exp. nr
          För tiden före andra världskriget   En viktig företeelse att hålla ord-  155. Anledningen till detta är att
          stämmer de olika nummerserierna    ning på var givetvis beställningar-  1301 behölls av fabriken som ex-
          också rimligt bra, ramnummer,      na, alltså de order på motorcyklar   perimentmodell ända fram till 1958
          expeditionsnummer och fakture-     och dammsugare som kom in till     då den såldes. En annan reflexion
          ringsdatum följer varandra något-  företaget från återförsäljare och, i   om de första motorcyklarna är att
          sånär. Givetvis är det skillnader på   alla fall när det gällde motorcyklar-  expeditionsnummerserien bör ha
          några nummer eller dagar här och   na, från myndigheter, företag och   varit nyligen införd 1934 eftersom
          där. Men det finns ett antal undan-  enskilda personer. Det finns anled-  det lägsta expeditionsnumret vi
          tag som verkar förvirrande när vi   ning att antaga att det expeditions-  stöter på är nr 135 som är kopplat
          läser lagerböckerna som vi är vana   nummer som finns i tredje kolum-  till ramnummer 1308, detta bör
          att göra, sorterade efter ramnum-  nen i lagerböckerna har stark      alltså ha varit den första beställda
          mer. Detta återkommer vi till.     koppling till beställningarna och   motorcykeln! Ytterligare en rimlig
                                             framförallt att expeditionsnumret   slutsats är att expeditionsnummer-
          För tiden under andra världskriget   har varit en viktig korsreferens i de   serien har varit gemensam för
          är det annorlunda. Om man läser    olika förteckningarna man fört över   dammsugare och motorcyklar,

                                                            13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18