Page 13 - SNT_17
P. 13
Diagram 1
Produktionen av typ C 1934-1946 i expeditionsnummerordning. På den lodräta axeln är ramnummer markerat.
De röda pilarna markerar motorcyklar, med ramnummer över 6000, som har ett ”för tidigt” expeditionsnummer.
Den gula markeringen är de 100 Nimbussarna för Jugoslavien. Nedåtgående streck är motorcyklar med ett ”för
sent” faktureringsnummer, det vill säga cyklar som behållits länge av företaget och sedan sålts. Den gröna pilen
är ramnummer 1334 såld först i februari 1940. En bearbetning av lagerboken från A/S F&N.
från 1934 till en bit in på 1950- lagerböckerna i ramnummerord- produktionen och i relation till bok-
talet, undantaget kriget. Små vari- ning ser man att expeditionsnum- föringen. Det är därför intressant
ationer i hur nummerserierna löper mer och faktureringsdatum varie- att se vad som händer om man
bredvid varandra kan naturligtvis rar mycket. Jugoslaviennimbussar- sorterar lagerböckerna efter sti-
förväntas. Olika försäljare kan ha na, framställda 1941, är här ett gande expeditionsnummer istället
haft olika lång kredit, vissa beställ- tydligt exempel. De är inskrivna i för motorcyklarnas ramnummer, se
ningar kan det ha varit bråttom listan efter faktureringar gjorda diagram 1.
med. Statliga kunder hade säkert 1944! Samtidigt är motorcyklar
företräde och så vidare. Avbetal- med lägre ramnummer än Jugosla- Ja det första man ser är att det
ningssystemen medför också att viennimbussarna fakturerade mer första Humlebiet, ramnummer
faktureringsdatum troligen blev än tre år efter dessa. Hur har man 1301, raskt försvinner utom syn-
senare. fått ihop detta? håll. Det har expeditionsnummer
67737, medan 1302 har exp. nr
För tiden före andra världskriget En viktig företeelse att hålla ord- 155. Anledningen till detta är att
stämmer de olika nummerserierna ning på var givetvis beställningar- 1301 behölls av fabriken som ex-
också rimligt bra, ramnummer, na, alltså de order på motorcyklar perimentmodell ända fram till 1958
expeditionsnummer och fakture- och dammsugare som kom in till då den såldes. En annan reflexion
ringsdatum följer varandra något- företaget från återförsäljare och, i om de första motorcyklarna är att
sånär. Givetvis är det skillnader på alla fall när det gällde motorcyklar- expeditionsnummerserien bör ha
några nummer eller dagar här och na, från myndigheter, företag och varit nyligen införd 1934 eftersom
där. Men det finns ett antal undan- enskilda personer. Det finns anled- det lägsta expeditionsnumret vi
tag som verkar förvirrande när vi ning att antaga att det expeditions- stöter på är nr 135 som är kopplat
läser lagerböckerna som vi är vana nummer som finns i tredje kolum- till ramnummer 1308, detta bör
att göra, sorterade efter ramnum- nen i lagerböckerna har stark alltså ha varit den första beställda
mer. Detta återkommer vi till. koppling till beställningarna och motorcykeln! Ytterligare en rimlig
framförallt att expeditionsnumret slutsats är att expeditionsnummer-
För tiden under andra världskriget har varit en viktig korsreferens i de serien har varit gemensam för
är det annorlunda. Om man läser olika förteckningarna man fört över dammsugare och motorcyklar,
13