Page 12 - SNT_17
P. 12

Motorcykelproduktion under ockupationen

        I den här artikeln, som har sin     ringen. Idag görs detta med hjälp
        upprinnelse i artikeln om Jugosla-  av datorkraft och man kan på
        viennimbussarna i julnumret 2014,   någon sekund få fram resultat och
        skall vi se på lagerböckerna för typ   prognoser baserade på en mycket
        C, för att undersöka produktionen   stor mängd information. Förr fick
        under kriget. A/S Fisker & Nielsens   man göra listor för hand och det
        lagerböcker, både för tillverkning   var ett stort arbete att analysera.
        av Kakelugnsrören, typ A och B      För att genomföra analyserna mås-
        1919-1928 och för Nimbus typ C      te man kunna referera de olika lis-
        1934-1959 finns tillgängliga genom   torna och böckerna till varandra.
        klubben Danmarks Nimbus Tou-        Man måste alltså ha nummerserier
        ring, DNT.                          som var gemensamma för de olika
                                            böckerna så att man kunde följa
        Lagerböckerna är, som all bok-      inköpet av exempelvis 100 Rie-     Ett av projekten under kriget var
        föring och liknande innan datorer-  manlyktor i bland annat bokföring,   en gengasgenerator. Här är den
        nas genombrott, förda för hand.     lager, och tillverkningsprocessen.    monterad på en av fabrikens äldre
        Dessa listor kallas lagerböcker för                                    maskiner. Foto A/S F&N.
        att de upprättades när de färdiga   För A/S Fisker & Nielsen känner vi
        motorcyklarna sattes på lager för   idag inte till så mycket av denna   uppgifter om betalningssätt, samt
        vidare transport till beställaren och   dokumentation, men i de bevarade   anmärkningar som kan handla om
        följande fakturering. Du kan se av-  lagerböckerna finns lite, samt    färg, modell eller slutlig kund.  Sif-
        skrifter av lagerböckerna för Nim-  åtminstone tre nummerserier som    ferserierna som kan ha fungerat
        bus typ C på DNTs hemsida och       varit korsreferens till andra listor   som referens till andra böcker och
        lagerböckerna för typ A och B finns   och böcker.                      listor är ramnumret, expeditions-
        på en CD i René F. Andersens och                                       numret och faktureringsdatumet.
        Knud Jørgensens bok Nimbus          I lagerböckerna som vi är vana att   Likaså har beställarens namn också
        1919-28, Kakkelovnsrøret. Listorna   se dem är motorcyklarna och sido-  varit en sådan referensuppgift.
        för typ C finns även på de skivor   vagnarna listade efter stigande
        med ritningar som DNT säljer. När   ramnummer. Därefter står bestäl-   Naturligtvis är det inte så att num-
        det gäller de uppgifter ur lager-   larens namn och adress, ibland     merserierna i lagerböckerna löper
        böckerna som är tillgängliga på det   bara till vilken ort motorcykeln   helt parallellt. Visserligen sålde Fis-
        här sättet måste man komma ihåg     skulle levereras. Så ett expedi-   ker & Nielsen alla de motorcyklar
        att det är avskrifter av originalen   tionsnummer, faktureringsdatum,   de kunde producera under tiden
        med risker för feltolkningar, av-
        skrivningsfel och annat.

        Först skall vi kanske se lite grand
        på den här typen av redovisning i
        ett stort företag under första hal-
        van av 1900-talet. En modern stat
        är intresserad av medborgarnas
        och företagens inkomster för att se
        hur mycket man skall (och kan) ta
        ut i skatt. Därför är reglerna för
        inkomstdeklaration och företagens
        bokföring strikta. Att fuska med
        bokföringen är ett allvarligt brott,
        att ertappas med något sådant
        skulle varit en katastrof för ett
        företag som A/S Fisker & Nielsen.

        Det är naturligtvis inte bara bokfö-
        ringen som ett stort företag måste
        ha noggrann kontroll över. Produk-
        tionen måste också kontrolleras för
        att man skall kunna planera och
        göra prognoser. Samma sak med
        lagerhållning, med maskiner och
        deras slitage, med arbetskraften,
        med reklamkampanjer, med för-       Motorcyklarna producerade under kriget såg ut som 1939 års maskiner,
        säljningssiffror och mycket, mycket   bortsett från det som inte kunde levereras på grund av råvarubrist och
        mera. Allt detta skulle också refe-  annat. Nummer 5576 är fakturerad till försäljaren i Ålborg i augusti 1941
        reras till ekonomin, alltså till bokfö-  men har därifrån gått vidare till kunden först i maj 1942. Foto L. Persson

                                                            12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17