Page 12 - SNT_17
P. 12
Motorcykelproduktion under ockupationen
I den här artikeln, som har sin ringen. Idag görs detta med hjälp
upprinnelse i artikeln om Jugosla- av datorkraft och man kan på
viennimbussarna i julnumret 2014, någon sekund få fram resultat och
skall vi se på lagerböckerna för typ prognoser baserade på en mycket
C, för att undersöka produktionen stor mängd information. Förr fick
under kriget. A/S Fisker & Nielsens man göra listor för hand och det
lagerböcker, både för tillverkning var ett stort arbete att analysera.
av Kakelugnsrören, typ A och B För att genomföra analyserna mås-
1919-1928 och för Nimbus typ C te man kunna referera de olika lis-
1934-1959 finns tillgängliga genom torna och böckerna till varandra.
klubben Danmarks Nimbus Tou- Man måste alltså ha nummerserier
ring, DNT. som var gemensamma för de olika
böckerna så att man kunde följa
Lagerböckerna är, som all bok- inköpet av exempelvis 100 Rie- Ett av projekten under kriget var
föring och liknande innan datorer- manlyktor i bland annat bokföring, en gengasgenerator. Här är den
nas genombrott, förda för hand. lager, och tillverkningsprocessen. monterad på en av fabrikens äldre
Dessa listor kallas lagerböcker för maskiner. Foto A/S F&N.
att de upprättades när de färdiga För A/S Fisker & Nielsen känner vi
motorcyklarna sattes på lager för idag inte till så mycket av denna uppgifter om betalningssätt, samt
vidare transport till beställaren och dokumentation, men i de bevarade anmärkningar som kan handla om
följande fakturering. Du kan se av- lagerböckerna finns lite, samt färg, modell eller slutlig kund. Sif-
skrifter av lagerböckerna för Nim- åtminstone tre nummerserier som ferserierna som kan ha fungerat
bus typ C på DNTs hemsida och varit korsreferens till andra listor som referens till andra böcker och
lagerböckerna för typ A och B finns och böcker. listor är ramnumret, expeditions-
på en CD i René F. Andersens och numret och faktureringsdatumet.
Knud Jørgensens bok Nimbus I lagerböckerna som vi är vana att Likaså har beställarens namn också
1919-28, Kakkelovnsrøret. Listorna se dem är motorcyklarna och sido- varit en sådan referensuppgift.
för typ C finns även på de skivor vagnarna listade efter stigande
med ritningar som DNT säljer. När ramnummer. Därefter står bestäl- Naturligtvis är det inte så att num-
det gäller de uppgifter ur lager- larens namn och adress, ibland merserierna i lagerböckerna löper
böckerna som är tillgängliga på det bara till vilken ort motorcykeln helt parallellt. Visserligen sålde Fis-
här sättet måste man komma ihåg skulle levereras. Så ett expedi- ker & Nielsen alla de motorcyklar
att det är avskrifter av originalen tionsnummer, faktureringsdatum, de kunde producera under tiden
med risker för feltolkningar, av-
skrivningsfel och annat.
Först skall vi kanske se lite grand
på den här typen av redovisning i
ett stort företag under första hal-
van av 1900-talet. En modern stat
är intresserad av medborgarnas
och företagens inkomster för att se
hur mycket man skall (och kan) ta
ut i skatt. Därför är reglerna för
inkomstdeklaration och företagens
bokföring strikta. Att fuska med
bokföringen är ett allvarligt brott,
att ertappas med något sådant
skulle varit en katastrof för ett
företag som A/S Fisker & Nielsen.
Det är naturligtvis inte bara bokfö-
ringen som ett stort företag måste
ha noggrann kontroll över. Produk-
tionen måste också kontrolleras för
att man skall kunna planera och
göra prognoser. Samma sak med
lagerhållning, med maskiner och
deras slitage, med arbetskraften,
med reklamkampanjer, med för- Motorcyklarna producerade under kriget såg ut som 1939 års maskiner,
säljningssiffror och mycket, mycket bortsett från det som inte kunde levereras på grund av råvarubrist och
mera. Allt detta skulle också refe- annat. Nummer 5576 är fakturerad till försäljaren i Ålborg i augusti 1941
reras till ekonomin, alltså till bokfö- men har därifrån gått vidare till kunden först i maj 1942. Foto L. Persson
12