Page 8 - SNT_17
P. 8
En historia om min Nimbus
Bertil Mali
Intresset för ”moderna” motorcyk- en äldre motorcykel, som komple-
lar har varit en långvarig historia ment till den moderna, växte fram.
för mig. Det började i mitten på Jag ville ha en motorcykel som jag
70-talet med japanska 125- själv skulle kunna klara av att
kubikare, därefter följde några år underhålla. Våren 2008 blev jag så
med cyklar i mellanstorlek, fortfa- ägare till en Nimbus Sport av 1938
rande japanska. Ganska snabbt års modell.
fastnade jag för ett på den tiden
västtyskt mc-märke med blåvit
logga, och jag har ägt ett antal Varför en Nimbus?
genom åren. Med tiden har dessa Fördelarna med detta danska
maskiner utvecklats och blivit allt motorcykelfabrikat blev uppenbara
mer komplicerade. Servicearbeten för mig efter att jag hade fördjupat
som tidigare utfördes på egen mig i den information som fanns på
hand utförs nu av en mc-verkstad. internet, då inte minst Lasse Pers-
Även reparationer lämnas bort. sons intressanta hemsida (http://
Detta kändes inte bra, en del av mcnimbus.info). Den logiska och Hittar min Nimbus
mitt mc-intresse hade gått förlorat. enkla uppbyggnaden, driftsäkerhe- Sökandet efter en Nimbus Sport av
Intresset för gamla tekniska ting ten och reservdelsförsörjningen var förkrigsmodell påbörjades. Snart
(helst med motor) har varit med ledord som tilltalade mig. När jag hittade jag den inköpskanal som så
genom livet så blev det en naturlig dessutom fick klart för mig att det småningom skulle ge resultat.”Den
utveckling att vilja köpa en gam- hade tillverkats en sportmodell Blå Avis” är den danska motsvarig-
mal motorcykel. med upplagt avgasrör och enkelsa- heten till ”Blocket” och här fanns
del var saken klar. Jag ville bli äga- det många Nimbus ute till försälj-
Det var mot denna bakgrund som re till en Nimbus Sport! ning. Priserna var lite högre än vad
beslutet att jag borde bli ägare av som är fallet idag och efter att ha
följt kommersen ett tag kunde jag
konstatera att prisskillnaden mel-
lan ett mediokert exemplar och en
maskin i gott skick var ungefär
15 000-20 000 dkk, en summa
som inte räcker så långt om en
renovering ska utföras. Jag ville
alltså köpa en motorcykeln i gott
skick, om än till ett högre pris.
Under vårvintern 2008 annonsera-
des en Nimbus Sport av 1938 års-
modell ut till försäljning. Motorcy-
keln var renoverad 10 år tidigare,
men hade endast körts cirka 500
kilometer sedan dess. Den såg
verkligen fin ut på bild så jag be-
slöt mig för att åka till Silkeborg på
Jylland för att titta närmare på ob-
jektet. Skicket på den tivoliblå
Sporten var väldigt fint. Det som
störde intrycket var ytrost på fäl-
garna och en ganska anfrätt av-
gaslimpa. Kanske hade renove-
ringspengarna tagit slut? Vidare
fanns det inget funktionsdugligt
batteri så den gick inte att starta.
Ägaren hävdade dock att den
Nimbus modell Sport blev mycket populär när den kom, det är inte så fungerade klanderfritt. Jag räknade
konstigt - kan man tänka sig en snyggare motorcykel? Det första produk- med att rosten på fälgarna skulle
tionsåret, 1937, tillverkades 289 stycken och 1938 blev det 297 stycken. gå att polera bort och att lite spis-
Man får väl säga att en tivoliblå Sport är den klassiska Nimbus typ C. För svärta skulle få avgaslimpan att se
sin tid var det också en modern och relativt snabb cykel. Bertils maskin, okej ut. Det blev affär, dock med
ramnummer 4007, levererades till återförsäljaren CV Hansen 27 augusti reservationen att en provtur skulle
1938. Därifrån köptes den av en Herr Nielsen en månad senare. göras i samband med hämtningen.
8