Page 8 - SNT_17
P. 8

En historia om min Nimbus

                                     Bertil Mali

        Intresset för ”moderna” motorcyk-   en äldre motorcykel, som komple-
        lar har varit en långvarig historia   ment till den moderna, växte fram.
        för mig. Det började i mitten på    Jag ville ha en motorcykel som jag
        70-talet med japanska 125-          själv skulle kunna klara av att
        kubikare, därefter följde några år   underhålla. Våren 2008 blev jag så
        med cyklar i mellanstorlek, fortfa-  ägare till en Nimbus Sport av 1938
        rande japanska. Ganska snabbt       års modell.
        fastnade jag för ett på den tiden
        västtyskt mc-märke med blåvit
        logga, och jag har ägt ett antal    Varför en Nimbus?
        genom åren. Med tiden har dessa     Fördelarna med detta danska
        maskiner utvecklats och blivit allt   motorcykelfabrikat blev uppenbara
        mer komplicerade. Servicearbeten    för mig efter att jag hade fördjupat
        som tidigare utfördes på egen       mig i den information som fanns på
        hand utförs nu av en mc-verkstad.   internet, då inte minst Lasse Pers-
        Även reparationer lämnas bort.      sons intressanta hemsida (http://
        Detta kändes inte bra, en del av    mcnimbus.info). Den logiska och    Hittar min Nimbus
        mitt mc-intresse hade gått förlorat.   enkla uppbyggnaden, driftsäkerhe-  Sökandet efter en Nimbus Sport av
        Intresset för gamla tekniska ting   ten och reservdelsförsörjningen var   förkrigsmodell påbörjades. Snart
        (helst med motor) har varit med     ledord som tilltalade mig. När jag   hittade jag den inköpskanal som så
        genom livet så blev det en naturlig   dessutom fick klart för mig att det   småningom skulle ge resultat.”Den
        utveckling att vilja köpa en gam-   hade tillverkats en sportmodell    Blå Avis” är den danska motsvarig-
        mal motorcykel.                     med upplagt avgasrör och enkelsa-  heten till ”Blocket” och här fanns
                                            del var saken klar. Jag ville bli äga-  det många Nimbus ute till försälj-
        Det var mot denna bakgrund som      re till en Nimbus Sport!           ning. Priserna var lite högre än vad
        beslutet att jag borde bli ägare av                                    som är fallet idag och efter att ha
                                                                               följt kommersen ett tag kunde jag
                                                                               konstatera att prisskillnaden mel-
                                                                               lan ett mediokert exemplar och en
                                                                               maskin i gott skick var ungefär
                                                                               15 000-20 000 dkk, en summa
                                                                               som inte räcker så långt om en
                                                                               renovering ska utföras. Jag ville
                                                                               alltså köpa en motorcykeln i gott
                                                                               skick, om än till ett högre pris.

                                                                               Under vårvintern 2008 annonsera-
                                                                               des en Nimbus Sport av 1938 års-
                                                                               modell ut till försäljning. Motorcy-
                                                                               keln var renoverad 10 år tidigare,
                                                                               men hade endast körts cirka 500
                                                                               kilometer sedan dess. Den såg
                                                                               verkligen fin ut på bild så jag be-
                                                                               slöt mig för att åka till Silkeborg på
                                                                               Jylland för att titta närmare på ob-
                                                                               jektet. Skicket på den tivoliblå
                                                                               Sporten var väldigt fint. Det som
                                                                               störde intrycket var ytrost på fäl-
                                                                               garna och en ganska anfrätt av-
                                                                               gaslimpa. Kanske hade renove-
                                                                               ringspengarna tagit slut? Vidare
                                                                               fanns det inget funktionsdugligt
                                                                               batteri så den gick inte att starta.
                                                                               Ägaren hävdade dock att den
        Nimbus modell Sport blev mycket populär när den kom, det är inte så    fungerade klanderfritt. Jag räknade
        konstigt - kan man tänka sig en snyggare motorcykel? Det första produk-  med att rosten på fälgarna skulle
        tionsåret, 1937, tillverkades 289 stycken och 1938 blev det 297 stycken.   gå att polera bort och att lite spis-
        Man får väl säga att en tivoliblå Sport är den klassiska Nimbus typ C. För   svärta skulle få avgaslimpan att se
        sin tid var det också en modern och relativt snabb cykel. Bertils maskin,   okej ut. Det blev affär, dock med
        ramnummer 4007, levererades till återförsäljaren CV Hansen 27 augusti   reservationen att en provtur skulle
        1938. Därifrån köptes den av en Herr Nielsen en månad senare.          göras i samband med hämtningen.


                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13