Page 15 - SNT_17
P. 15

Diagram 2

          Motorcykelproduktionen under ockupationen 1940-1945 ordnad efter stigande faktureringsdatum och med ram-
          nummer längs den lodräta axeln. De motorcyklar som fick ett ”för tidigt” expeditionsnummer är inte med i detta
          diagram. Den röda pilen markerar ockupationens start den 9 april 1940. Den jämnt stigande kurvan omedelbart
          efter pilen representerar en leverans till Hærens Tekniske Korps, en order man inte kunde manipulera med ef-
          tersom den var beställd innan ockupationen. De gula markeringarna är jugoslaviennimbussarna, en leverans
          som avbröts av några civila maskiner mitt i. Observera att den vågräta axeln inte är en tidsaxel utan avspeglar
          antalet motorcyklar fakturerade varje år. Det sista året, 1945 är ”kort” av två anledningar, Danmark befriades
          den 5 maj 1945 och de motorcyklar som producerades månaderna innan dess hade fått ”för tidiga” expeditions-
          nummer och är alltså inte med i detta diagram. En bearbetning av lagerboken från A/S F&N.


          temyndigheterna kunde ha upp-      Produktionen våren 1945 har helt   i rader. Så fortsätter det hall efter
          täckt och ställt till besvärligheter   och hållet fått ”för tidiga” expedi-  hall (min översättning efter en arti-
          om.                                tionsnummer. De maskiner som är    kel i Nimbus Tidende).
                                             redovisade för 1945 i diagram 2 är
          Då har vi en förklaring på de 236   fakturerade under oktober och     Det är svårt att tänka sig att alla
          cyklarna som har antecknats med    november det året.                 dessa delar legat på lager sedan
          ”för tidiga” expeditionsnummer.                                       krigsutbrottet 1939 eller genom
          Men de finns ytterligare underlig-  Att företaget lyckades lura ockupa-  hela ockupationsperioden. En hel
          heter. Vi nämnde ovan att motor-   tionsmakten med dessa relativt     del var säkert sådant som produce-
          cyklar med lägre ramnummer fak-    enkla metoder säger en del om hur   rats under kriget och det förklarar
          turerats ett par, tre år senare än   ineffektiv kontrollen var. Men man   kanske varför det var lätt att till-
          jugoslaviennimbussarna och att     tog säkerligen en stor risk.       verka motorcyklar i annan ordning
          förhållandet mellan ramnummer                                         än i ramnummerordning. Man hade
          och faktureringsdatum inte stäm-   Det finns en berättelse i tidskriften   helt enkelt mycket att välja på.
          mer för ytterligare ett stort antal   Dansk Arbejde från september
          motorcyklar 1940-1945, se dia-     1945 som skildrar situationen på   Bland Danmarks stora industriföre-
          gram 2.                            fabriken då, ett halvt år efter befri-  tag var Fisker & Nielsen nästan
                                             elsen. Det är Anders Fisker som vi-  unika i att klara sig undan produk-
          Här har man använt sig av en enk-  sar runt på fabriken och berättar   tion för Hitlertyskland under ocku-
          lare metod för att ge intryck av en   att man är redo att börja montera   pationen.
          stor produktion, man har inte till-  motorcyklar så fort man får de va-
          verkat motorcyklarna i ramnum-     ror som fattas. Bristerna är fram-  Källor
          merordning, utan hoppat fram och   förallt hastighetsmätare, ekrar och   Egebjerg, I. Aktieselskabet FISKER &
          tillbaka i nummerserien. Inför nå-  förtunning till lackeringsavdel-   NIELSEN 26. februar 1906-1956
          gon som inte följer tillverkningen   ningen.
          kontinuerligt kan man då lyckas ge                                     Lagerböcker från F&N på DNTs hemsida
          intryck av en stor produktion. Det-   … vi går in på lagret. Här står
          ta har man ägnat sig åt under så   motor vid motor, ramar staplade     Nyborg, A. K. Vores fader, Anders
                                                                                 Fisker. Nimbus Tidende nr 120, februari
          gott som hela ockupationsperio-    på varandra, hyllorna är fulla med   2003
          den, ända fram till december 1944.   bensintankar, fälg efter fälg hänger

                                                            15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20