Page 15 - SNT_17
P. 15
Diagram 2
Motorcykelproduktionen under ockupationen 1940-1945 ordnad efter stigande faktureringsdatum och med ram-
nummer längs den lodräta axeln. De motorcyklar som fick ett ”för tidigt” expeditionsnummer är inte med i detta
diagram. Den röda pilen markerar ockupationens start den 9 april 1940. Den jämnt stigande kurvan omedelbart
efter pilen representerar en leverans till Hærens Tekniske Korps, en order man inte kunde manipulera med ef-
tersom den var beställd innan ockupationen. De gula markeringarna är jugoslaviennimbussarna, en leverans
som avbröts av några civila maskiner mitt i. Observera att den vågräta axeln inte är en tidsaxel utan avspeglar
antalet motorcyklar fakturerade varje år. Det sista året, 1945 är ”kort” av två anledningar, Danmark befriades
den 5 maj 1945 och de motorcyklar som producerades månaderna innan dess hade fått ”för tidiga” expeditions-
nummer och är alltså inte med i detta diagram. En bearbetning av lagerboken från A/S F&N.
temyndigheterna kunde ha upp- Produktionen våren 1945 har helt i rader. Så fortsätter det hall efter
täckt och ställt till besvärligheter och hållet fått ”för tidiga” expedi- hall (min översättning efter en arti-
om. tionsnummer. De maskiner som är kel i Nimbus Tidende).
redovisade för 1945 i diagram 2 är
Då har vi en förklaring på de 236 fakturerade under oktober och Det är svårt att tänka sig att alla
cyklarna som har antecknats med november det året. dessa delar legat på lager sedan
”för tidiga” expeditionsnummer. krigsutbrottet 1939 eller genom
Men de finns ytterligare underlig- Att företaget lyckades lura ockupa- hela ockupationsperioden. En hel
heter. Vi nämnde ovan att motor- tionsmakten med dessa relativt del var säkert sådant som produce-
cyklar med lägre ramnummer fak- enkla metoder säger en del om hur rats under kriget och det förklarar
turerats ett par, tre år senare än ineffektiv kontrollen var. Men man kanske varför det var lätt att till-
jugoslaviennimbussarna och att tog säkerligen en stor risk. verka motorcyklar i annan ordning
förhållandet mellan ramnummer än i ramnummerordning. Man hade
och faktureringsdatum inte stäm- Det finns en berättelse i tidskriften helt enkelt mycket att välja på.
mer för ytterligare ett stort antal Dansk Arbejde från september
motorcyklar 1940-1945, se dia- 1945 som skildrar situationen på Bland Danmarks stora industriföre-
gram 2. fabriken då, ett halvt år efter befri- tag var Fisker & Nielsen nästan
elsen. Det är Anders Fisker som vi- unika i att klara sig undan produk-
Här har man använt sig av en enk- sar runt på fabriken och berättar tion för Hitlertyskland under ocku-
lare metod för att ge intryck av en att man är redo att börja montera pationen.
stor produktion, man har inte till- motorcyklar så fort man får de va-
verkat motorcyklarna i ramnum- ror som fattas. Bristerna är fram- Källor
merordning, utan hoppat fram och förallt hastighetsmätare, ekrar och Egebjerg, I. Aktieselskabet FISKER &
tillbaka i nummerserien. Inför nå- förtunning till lackeringsavdel- NIELSEN 26. februar 1906-1956
gon som inte följer tillverkningen ningen.
kontinuerligt kan man då lyckas ge Lagerböcker från F&N på DNTs hemsida
intryck av en stor produktion. Det- … vi går in på lagret. Här står
ta har man ägnat sig åt under så motor vid motor, ramar staplade Nyborg, A. K. Vores fader, Anders
Fisker. Nimbus Tidende nr 120, februari
gott som hela ockupationsperio- på varandra, hyllorna är fulla med 2003
den, ända fram till december 1944. bensintankar, fälg efter fälg hänger
15