Page 19 - SNT_17
P. 19

Men åter till bilden på sidan 18.
          Den är en av en serie bilder, troli-
          gen tagen av en pressfotograf, vid
          mottagandet i Köpenhamn, alltså
          inte vid målgången i Krusaa. Den
          mest kända av dessa bilder är kan-
          ske den här till höger, en original-
          bild med hälsning från Kai Otting
          till de två kamraterna på färden.
          Båda dessa bilder kommer från
          Poul Jørss samling. Bilderna är
          tagna i närheten av Rådhusplatsen,
          utanför Ny Rosenborg Restaurant
          på Vester Boulevard, nuvarande H.
          C. Andersens Boulevard 5.

          Bilden på sidan 18 är antagen
          klippt ur en motortidning enligt
          Knud Jørgensen, texten inklippt i
          bilden och den högre bildkvaliteten
          än den som var vanlig i dagstid-
          ningar talar för detta. Möjligen kan
          det vara någon annan typ av perio-  På den andra bilden, den med Kai   undantaget är troligen Joseph Koch
          disk tidskrift.                    Ottings hälsning, syns ungefär     som ju var fabriksförare och hade
                                             samma personer i bakgrunden. En    fabrikens resurser bakom sig.
          I förgrunden är givetvis de tre    oidentifierad man i halmhatt, så
          förarna, väl behängda med lager-   samtalar Anders Fisker, Finn
          kransar och blommor, men perso-    Andersen och Erik Fisker till höger i
          nerna i bakgrunden är också värda   bilden. Men till vänster står två
          att uppmärksamma. Mannen som       herrar varav den högra går att
          syns mellan Chr. Jørgensen och     identifiera som Anton Rasmussen,
          Joseph Koch är utan tvekan Anders   ofta kallad ”prøvemester” Rasmus-
          Fisker och de två som syns mellan   sen, den riktiga titeln var ”garanti-
          Kaj Otting och Jørgensen ser ut att   mester” enligt jubileumsboken
          vara Finn Andersen, iförd keps, och   1956. Rasmussen var anställd vid
          Erik Fisker. Finn Andersen var en   Fisker & Nielsen sedan 1930. Han
          betydelsefull person på Fisker &   hade deltagit i utvecklingen av typ
          Nielsen. Han var reseinspektör för   C och skulle senare komma att
          Nimbus och den person som till-    arbeta, bland annat, med den
          sammans med Anders Fisker gjor-    ”ventillösa” motorn och protyp-
          de rundresan till alla de auktorise-  framtagning tillsammans med
          rade återförsäljarna år 1936. Finn   Anders Fisker.
          Andersen hade en lång karriär
          inom A/S Fisker & Nielsen, den     När denna bild varit publicerad tidi-
          sträckte sig långt in på 1960-talet.   gare har Allan K. Nyborg konstate-
          Den unga välklädda damen till      rat att det är en förgasare typ -38
          höger är gissningsvis Kamma        som sitter på Joseph Kochs
          Koch, Josephs hustru, men den      maskin, medan de andra har för-
          identifieringen är lite osäker. Man-  gasare av typ 1 eller typ 2. 38-
          nen längst till höger ser ut att vara   förgasaren kom i produktionen
          inblandad i händelserna på något   först 1938. Enligt tidningsartiklarna
          sätt, men är ännu inte identifierad.    från tiden gjordes rekordförsöket
                                             med tre Nimbus Sport i standard-
          Sedan kan man fundera lite på      utförande som fabriken ställde till
          bilen i bakgrunden till vänster. Var-  förfogande. Uppenbarligen skall
          för har man lagt tyg över motorhu-  man vara lite kritisk till detta, 38-  Tidningsurklipp från 1937.
          ven? Det är mitt i sommaren så     förgasaren var inte standard och
          det kan knappast vara för att hålla   tankdekalen på Jørgensens motor-
          kvar motorvärmen. Kanske är bilen   cykel hör inte hemma på en Sport.    Som många gånger tidigare har
          inblandad i firandet och man har                                      jag fått god hjälp av Poul Jørss och
          lagt tyg på motorhuven som         Registreringsbokstäverna är A på   Knud Jørgensen med denna artikel,
          skydd, var det där kransarna och   Ottings cykel, X på Jørgensens och   bilder, kopior av artiklar och
          blommorna låg innan de hängdes     K på Kochs, något som stämmer      diskussioner är jag tacksam för.
          på de tre förarna?                 med deras hemorter. Troligen var
                                             det deras egna motorcyklar,

                                                            19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24