Page 19 - SNT_17
P. 19
Men åter till bilden på sidan 18.
Den är en av en serie bilder, troli-
gen tagen av en pressfotograf, vid
mottagandet i Köpenhamn, alltså
inte vid målgången i Krusaa. Den
mest kända av dessa bilder är kan-
ske den här till höger, en original-
bild med hälsning från Kai Otting
till de två kamraterna på färden.
Båda dessa bilder kommer från
Poul Jørss samling. Bilderna är
tagna i närheten av Rådhusplatsen,
utanför Ny Rosenborg Restaurant
på Vester Boulevard, nuvarande H.
C. Andersens Boulevard 5.
Bilden på sidan 18 är antagen
klippt ur en motortidning enligt
Knud Jørgensen, texten inklippt i
bilden och den högre bildkvaliteten
än den som var vanlig i dagstid-
ningar talar för detta. Möjligen kan
det vara någon annan typ av perio- På den andra bilden, den med Kai undantaget är troligen Joseph Koch
disk tidskrift. Ottings hälsning, syns ungefär som ju var fabriksförare och hade
samma personer i bakgrunden. En fabrikens resurser bakom sig.
I förgrunden är givetvis de tre oidentifierad man i halmhatt, så
förarna, väl behängda med lager- samtalar Anders Fisker, Finn
kransar och blommor, men perso- Andersen och Erik Fisker till höger i
nerna i bakgrunden är också värda bilden. Men till vänster står två
att uppmärksamma. Mannen som herrar varav den högra går att
syns mellan Chr. Jørgensen och identifiera som Anton Rasmussen,
Joseph Koch är utan tvekan Anders ofta kallad ”prøvemester” Rasmus-
Fisker och de två som syns mellan sen, den riktiga titeln var ”garanti-
Kaj Otting och Jørgensen ser ut att mester” enligt jubileumsboken
vara Finn Andersen, iförd keps, och 1956. Rasmussen var anställd vid
Erik Fisker. Finn Andersen var en Fisker & Nielsen sedan 1930. Han
betydelsefull person på Fisker & hade deltagit i utvecklingen av typ
Nielsen. Han var reseinspektör för C och skulle senare komma att
Nimbus och den person som till- arbeta, bland annat, med den
sammans med Anders Fisker gjor- ”ventillösa” motorn och protyp-
de rundresan till alla de auktorise- framtagning tillsammans med
rade återförsäljarna år 1936. Finn Anders Fisker.
Andersen hade en lång karriär
inom A/S Fisker & Nielsen, den När denna bild varit publicerad tidi-
sträckte sig långt in på 1960-talet. gare har Allan K. Nyborg konstate-
Den unga välklädda damen till rat att det är en förgasare typ -38
höger är gissningsvis Kamma som sitter på Joseph Kochs
Koch, Josephs hustru, men den maskin, medan de andra har för-
identifieringen är lite osäker. Man- gasare av typ 1 eller typ 2. 38-
nen längst till höger ser ut att vara förgasaren kom i produktionen
inblandad i händelserna på något först 1938. Enligt tidningsartiklarna
sätt, men är ännu inte identifierad. från tiden gjordes rekordförsöket
med tre Nimbus Sport i standard-
Sedan kan man fundera lite på utförande som fabriken ställde till
bilen i bakgrunden till vänster. Var- förfogande. Uppenbarligen skall
för har man lagt tyg över motorhu- man vara lite kritisk till detta, 38- Tidningsurklipp från 1937.
ven? Det är mitt i sommaren så förgasaren var inte standard och
det kan knappast vara för att hålla tankdekalen på Jørgensens motor-
kvar motorvärmen. Kanske är bilen cykel hör inte hemma på en Sport. Som många gånger tidigare har
inblandad i firandet och man har jag fått god hjälp av Poul Jørss och
lagt tyg på motorhuven som Registreringsbokstäverna är A på Knud Jørgensen med denna artikel,
skydd, var det där kransarna och Ottings cykel, X på Jørgensens och bilder, kopior av artiklar och
blommorna låg innan de hängdes K på Kochs, något som stämmer diskussioner är jag tacksam för.
på de tre förarna? med deras hemorter. Troligen var
det deras egna motorcyklar,
19