Page 20 - SNT_17
P. 20
Tekniska cirkulär nummer 6
När vi nu återupptar den lilla serien
om A/S Fisker & Nielsens tekniska
cirkulär kanske det är på sin plats
med en liten repetition. När fabri-
ken presenterade den nya Nimbus-
motorcykeln, den vi idag kallar
Humlebiet eller typ C, var det sex
år sedan man senast tillverkade
motorcyklar. Kakelugnsröret, typ A
och B tillverkades 1919 till och
med 1928, men nu, 1934, siktade
man på en större produktion, 1000
maskiner per månad. Fabriken ville
därför också skaffa sig ett ordent-
ligt återförsäljarenät, något man
inte haft tidigare.
Ett sådant nät av återförsäljare
måste hållas samman, och det är
viktigt att sprida information och
reklam till dem, att samordna
kampanjer och naturligtvis även ta
emot information från försäljarna.
Redan 1934 startade man cirkulär-
skrivelser som snart ordnades till
två serier av information, dels de
tekniska cirkulären och så de så
kallade forhandlercirkulären.
De tekniska cirkulären handlade
givetvis om tekniska ting, föränd-
ringar, servicefrågor och liknande.
Forhandlercirkulären sysslade med
det mera försäljningstekniska, man
sände ut försäljningsstatistik,
reklambroschyrer med mera. De
tekniska cirkulären är en viktig käl-
la till kunskapen om motorcykelns
tekniska utveckling. I tidigare
artiklar har vi skrivit om den nya
baklyktan med bromsljus, om fel-
sökning enligt F&N, om ventilme-
kanismen och om övergången från
trycksmord vevaxel till stänksmord
år 1935 och om förändring av
kopplingen 1936. för skador på motorcyklarna vid finns ingen notis om specialverkty-
reparationer, något som i sista gen fanns på plats eller inte.
När vi nu skall se närmare på cir- hand även gagnade fabriken.
kulär nummer 6 från den 20 dec- Ytterligare två tekniska cirkulär
ember 1935 skall det handla om Det man erbjöd 1935 var sex olika handlar om specialverktyg, num-
specialverktyg för motorcykeln, av- skruvnycklar, fem olika avdragare, mer 6A från den 20 september
sedda för de auktoriserade för- en hållare för arbete på genera- 1938 och en onumrerad beställ-
säljarnas verkstäder. Cirkuläret är torn, en låsringstång, ett upprät- ningsblankett från den 12 oktober
alltså utsänt strax före jul 1935, ningsverktyg för vevstakar, ett samma år. Det rör sig nu om sex
samtidigt med cirkulär 5 om ventilfräs-set, ett motorstativ och, nya verktyg. En demonteringsan-
motorns smörjningssystem. I med- för utställningsbruk, ett stöd för ordning för kardanaxeln, så att
delandet sägs det att önskemål om bakhjulet. Hur gensvaret blev vet man enklare kan byta gummiklot-
specialverktyg har kommit från vi inte exakt, men vid den rundre- sarna, en mall för inställning av
återförsäljarna och det förefaller sa som Anders Fisker och resein- kamaxeldrevet, två avdragare för
troligt. Även från fabrikens sida bör spektör Finn Andersen gjorde till främre kamaxellager, en fjäderan-
det emellertid ha varit ett önske- återförsäljarna 1936, undersökte ordning för att ställa in förspänning
mål. Om man använder rätt verk- man både försäljningslokalerna och av rullager i bakaxelväxeln på års-
tyg minskar detta givetvis risken verkstaden på varje plats men det modell 1934 och –35 samt slutli-
20