Page 20 - SNT_17
P. 20

Tekniska cirkulär nummer 6

        När vi nu återupptar den lilla serien
        om A/S Fisker & Nielsens tekniska
        cirkulär kanske det är på sin plats
        med en liten repetition. När fabri-
        ken presenterade den nya Nimbus-
        motorcykeln, den vi idag kallar
        Humlebiet eller typ C, var det sex
        år sedan man senast tillverkade
        motorcyklar. Kakelugnsröret, typ A
        och B tillverkades 1919 till och
        med 1928, men nu, 1934, siktade
        man på en större produktion, 1000
        maskiner per månad. Fabriken ville
        därför också skaffa sig ett ordent-
        ligt återförsäljarenät, något man
        inte haft tidigare.

        Ett sådant nät av återförsäljare
        måste hållas samman, och det är
        viktigt att sprida information och
        reklam till dem, att samordna
        kampanjer och naturligtvis även ta
        emot information från försäljarna.
        Redan 1934 startade man cirkulär-
        skrivelser som snart ordnades till
        två serier av information, dels de
        tekniska cirkulären och så de så
        kallade forhandlercirkulären.

        De tekniska cirkulären handlade
        givetvis om tekniska ting, föränd-
        ringar, servicefrågor och liknande.
        Forhandlercirkulären sysslade med
        det mera försäljningstekniska, man
        sände ut försäljningsstatistik,
        reklambroschyrer med mera. De
        tekniska cirkulären är en viktig käl-
        la till kunskapen om motorcykelns
        tekniska utveckling. I tidigare
        artiklar har vi skrivit om den nya
        baklyktan med bromsljus, om fel-
        sökning enligt F&N, om ventilme-
        kanismen och om övergången från
        trycksmord vevaxel till stänksmord
        år 1935 och om förändring av
        kopplingen 1936.                    för skador på motorcyklarna vid    finns ingen notis om specialverkty-
                                            reparationer, något som i sista    gen fanns på plats eller inte.
        När vi nu skall se närmare på cir-  hand även gagnade fabriken.
        kulär nummer 6 från den 20 dec-                                        Ytterligare två tekniska cirkulär
        ember 1935 skall det handla om      Det man erbjöd 1935 var sex olika   handlar om specialverktyg, num-
        specialverktyg för motorcykeln, av-  skruvnycklar, fem olika avdragare,   mer 6A från den 20 september
        sedda för de auktoriserade för-     en hållare för arbete på genera-   1938 och en onumrerad beställ-
        säljarnas verkstäder. Cirkuläret är   torn, en låsringstång, ett upprät-  ningsblankett från den 12 oktober
        alltså utsänt strax före jul 1935,   ningsverktyg för vevstakar, ett   samma år. Det rör sig nu om sex
        samtidigt med cirkulär 5 om         ventilfräs-set, ett motorstativ och,   nya verktyg. En demonteringsan-
        motorns smörjningssystem. I med-    för utställningsbruk, ett stöd för   ordning för kardanaxeln, så att
        delandet sägs det att önskemål om   bakhjulet. Hur gensvaret blev vet   man enklare kan byta gummiklot-
        specialverktyg har kommit från      vi inte exakt, men vid den rundre-  sarna, en mall för inställning av
        återförsäljarna och det förefaller   sa som Anders Fisker och resein-  kamaxeldrevet, två avdragare för
        troligt. Även från fabrikens sida bör   spektör Finn Andersen gjorde till   främre kamaxellager, en fjäderan-
        det emellertid ha varit ett önske-  återförsäljarna 1936, undersökte   ordning för att ställa in förspänning
        mål. Om man använder rätt verk-     man både försäljningslokalerna och   av rullager i bakaxelväxeln på års-
        tyg minskar detta givetvis risken   verkstaden på varje plats men det   modell 1934 och –35 samt slutli-

                                                            20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25